PARTNERZY PORTALU

Koronawirus przyspieszył cyfrową zmianę w gospodarce

Koronawirus przyspieszył cyfrową zmianę w gospodarce
Zmiany w rozwoju gospodarki cyfrowej w Polsce w ostatnich miesiącach przyśpieszyły Fot. Shutterstock.com

- Zmiany w rozwoju gospodarki cyfrowej w Polsce w ostatnich miesiącach przyśpieszyły. Covid 19 jest katalizatorem obsługi zdalnej, to tempo zmian może jeszcze przyśpieszać – wynika z panelu "Gospodarka ery cyfrowej", jaki odbył się podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

- Zmiany w rozwoju gospodarki cyfrowej w Polsce w ostatnich miesiącach przyśpieszyły. Obecnie wydajemy więcej na reklamę w internecie niż w telewizji. W szczycie pandemii koronawirusa sprzedaż on-line stanowiła 12 proc. sprzedaży w Polsce, obecnie spadła do poziomu 6,5 proc., więc wróciliśmy do starych zachowań – mówił Piotr Łuba, CEE Consulting Leader w PwC.

Przypomniał, że np. w Estonii tylko trzech rzeczy nie można załatwić on-line: wziąć ślubu i rozwodu oraz podpisać umowy notarialnej. - W Polsce daleko jesteśmy od takiej sytuacji, mamy więc wiele do nadrobienia – przekonywał Piotr Łuba.

Koronawirus mocno wpłynął  na nasze zachowania. - Szybko wycofaliśmy się ze starych nawyków, ta zmiana jest stała, już się nie cofnie - ocenia Dominika Bettman, prezeska i dyrektorka Digital Industries Siemens.

W jej ocenie świadomość digitalizacji w polskich firmach przemysłowych jest duża, pandemia Covid-19 to przyśpieszyła. - Wiele firm i osób oczekuje, że w rzeczywistości pokowidowej będzie tak samo jak przed pandemią, a nie tak jak w jej trakcie. Natomiast międzynarodowe koncerny stawiają na trwałość tej zmiany i żeby nie było od niej odwrotu – podkreśliła Dominika Bettman.

Wielki rozwój obsługi cyfrowej widoczny jest np. w sektorze bankowym. 

- Polskie banki już przed pandemią wiele transakcji realizowały elektronicznie, ale koronawirus jeszcze zwiększył ich liczbę. W efekcie nastąpiło duże zmniejszenie operacji gotówkowych, wypłat z bankomatów i zmniejszenie ilości gotówki trzymanej w domach - powiedział Brunon Bartkiewicz, prezes ING Banku Śląskiego.

Jak prognozuje, w zakresie usług bankowych mamy do czynienia z trwałymi zmianami. - Obecnie obserwujemy przyśpieszenie tempa tych zmian, ten rok jest rekordowy jeśli chodzi o przechodzenie na transakcje on-line – dodał Brunon Bartkiewicz.

Zaznaczył, że firmy, w tym banki, będą musiały zwiększyć inwestycje w cyfrową obsługę klienta.
×

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Koronawirus przyspieszył cyfrową zmianę w gospodarce

  • Cyfrowa kurtyna inwigilacji, zniewolenia i kontroli nie powstanie nigdy 2020-09-02 23:48:11
    "Koronawirus przyspieszył cyfrową zmianę w gospodarce" - Nie przyśpieszył a wymusił, gdyż w normalnych okolicznościach ludzie nie kiwnęliby palcem w tej tematyce, lobbingom( cyfrowemu, telekomunikacyjnemu, bezprzewodowemu i bezgotówkowemu) zależało na p(l)andemii korona(ś)wirusa po to by dalej mogli bezpardonowo dymać w zadek niczego nieświadomych, naiwnych a niekiedy łatwowiernych ludzi, fundując im zapędy inwigilacyjne, niewolnicze i kontrolne. Bo w obecnych czasach postęp jest tylko wtedy kiedy odbierają ci twój czas, zdrowie, prywatność i wolność nie dając nic w zamian prócz rozleniwiania, ogłupiania i uzależniania. "Zmiany w rozwoju gospodarki cyfrowej w Polsce w ostatnich miesiącach przyśpieszyły." - I zapewne gdyby nie pandemia to nic by z tego nie było, teoretycy spiskowi mają tutaj rację, pandemia była zaplanowana by przyśpieszyć niewolnicze, inwigilacyjne, kontrolne plany wobec społeczeństw takie jak np. marginalizacja roli gotówki w obiegu na rzecz transakcji bezgotówkowych, zamiast papierowych dokumentów to z kolei konta w systemach, gdzie trzeba loginy i hasła pamiętać. Jak się społeczeństwa nie ockną to smartfony, wi-fi, social media, biometrie, bezgotówkowości, sieć 5G, internet rzeczy - wszystko to szubrawstwo stanie się ich przekleństwem. "Covid 19 jest katalizatorem obsługi zdalnej, to tempo zmian może jeszcze przyśpieszać" - No pewnie, jak nas znowu będą chcieli zamknąć w domach to zapewne dowiemy się, że ów niewolniczo-inwigilacyjny postęp znów przyśpieszył, na jesieni się wyjaśni, nieprawdaż? Obym się mylił. "Obecnie wydajemy więcej na reklamę w internecie niż w telewizji." - Paradoksalnie to było widoczne nawet przed epidemią, media klasyczne jak prasa, radio, telewizja w ciągu ostatniej dekady mocno zostały w tyle, internet zdominował nasze życie, smartfony, social media i wszechobecne wi-fi, o którego dostęp rutynowo się pytaliśmy. Magia radia, ekranu telewizora, wysokiej jakości prasa - wszystko to momentalnie usuwało się w cień wraz z rozwojem internetu. "W szczycie pandemii koronawirusa sprzedaż on-line stanowiła 12 proc. sprzedaży w Polsce, obecnie spadła do poziomu 6,5 proc., więc wróciliśmy do starych zachowań" - Siła przyzwyczajeń zawsze zwycięży, nikt nie akceptuje funkcjonowania rodem jak z jakiegoś filmu science-fiction. "Przypomniał, że np. w Estonii tylko trzech rzeczy nie można załatwić on-line: wziąć ślubu i rozwodu oraz podpisać umowy notarialnej." - No jeżeli to prawda i Estończycy żyją w tak dziwny sposób to ja raczej bym współczuł a nie piał z zachwytu. "W Polsce daleko jesteśmy od takiej sytuacji, mamy więc wiele do nadrobienia" - No i co z tego? Czy ktoś tego sobie życzy, oczekuje? Raczej nie, tylko lobbingi szczerzą kły i poprzez swoją chciwość i pazerność pragną wymuszać zmiany funkcjonowania i załatwiania różnorakich spraw likwidując prawo opcji, wyboru, sugeruję jeszcze może na Chinach się wzorować( oczywiście to sarkazm). "Koronawirus mocno wpłynął na nasze zachowania." - Nie powiedziałbym, równie szybko - co było widoczne w okresie wakacji - wszystko powracało na stare tory, nie da się zmienić przyzwyczajeń, tym bardziej stosując prawo siły i przymusu. "Szybko wycofaliśmy się ze starych nawyków, ta zmiana jest stała, już się nie cofnie" - Wcale nie wycofaliśmy się szybko, szło to bardzo topornie i niechętnie i jak tylko udało się poluzować obostrzenia to ludzie z utęsknieniem powrócili do starych przyzwyczajeń, także zmiana nie jest stała i na pewno się cofnie, ludzie na to nie przyzwolą, internet nie stanie się przekleństwem naszego życia i funkcjonowania cyfrowe kajdany, okowy ujarzmienia, zniewolenia i inwigilacji wykruszą się jak mur berliński. "W jej ocenie świadomość digitalizacji w polskich firmach przemysłowych jest duża, pandemia Covid-19 to przyśpieszyła." - była i jest mała ta świadomość, wszyscy wiedzą, że ta cała cyfryzacja jest na siłę i podyktowana jedynie zakusami lobbingu cyfrowego, a nie żadną troską o cokolwiek i jakiekolwiek ułatwienie ludziom życia. "Wiele firm i osób oczekuje, że w rzeczywistości pokowidowej będzie tak samo jak przed pandemią, a nie tak jak w jej trakcie." - Bo tak będzie, zdrowy rozsądek nakazuje by było tak jak każdemu jest wygodnie a nie z jakimiś lobbystycznymi udziwnieniami. Powiem nawet więcej, odrodzi się pewien sentymentalizm, nostalgia, retrospekcja, która skłoni do refleksji nad tym aby zastosować siłę prostoty rozwiązań i racjonalizm oraz umiar, które to cechy były widoczne w latach 80-tych, 90-tych i 2000-nych. Może się okazać, że te całe smartfony, wi-fi, social media, biometrie, bezgotówkowość, sieć 5G, internet rzeczy - że wszystko to szlag trafi, wszystko pójdzie na śmietnik historii. Nowa normalność w istocie może spowodować coś zupełnie odwrotnego - po prostu zdamy sobie sprawę, że wszystko, a w zasadzie wystarczającą większość co nam było potrzebnego do życia i funkcjonowania mieliśmy w dekadzie 2000-2009. "Natomiast międzynarodowe koncerny stawiają na trwałość tej zmiany i żeby nie było od niej odwrotu" - Bo im nie zależy na dobru i szczęściu ludzi, by mogli nacieszyć się teraźniejszością i chwilą życia ale na własnym zysku, na pandemii wzbogacili się ci, co już byli nad wyraz bogaci, a zbiednieli ci, którzy nie byli zbyt majętni. "W efekcie nastąpiło duże zmniejszenie operacji gotówkowych, wypłat z bankomatów i zmniejszenie ilości gotówki trzymanej w domach" - Bzdury, ludzie na potęgę jak tylko mogą to używają gotówki, choćby po to by zapłacić za kosmetyki, jedzenie i podstawowe artykuły domowe, kartą płaci się okazyjnie, sporadycznie, wypłaty z bankomatów były spektakularnie wysokie kiedy epidemia się pojawiła, tylko w Rosji obok naszego kraju ludzie szturmem ustawili się w kolejki po wypłatę pieniędzy, ludzie trzymają gotówkę zarówno w bankach ale także i w domach, pełne zaufanie bankowości to zguba murowana - transakcje bezgotówkowe to tylko cyferki się zmieniające, fizyczność pieniądza to jest zaś cecha pożądana - brak gotówki to inwigilacja, zniewolenia i kontrola. "Jak prognozuje, w zakresie usług bankowych mamy do czynienia z trwałymi zmianami." - To się jeszcze okaże. "Obecnie obserwujemy przyśpieszenie tempa tych zmian, ten rok jest rekordowy jeśli chodzi o przechodzenie na transakcje on-line" - finansjerom, którzy mają w garści bankowość, opanowaną w małym paluszku zależy na trzymaniu ludzi w ryzach, tylko się cieszą jak ludzie intensywniej idą w transakcje on-line, im więcej naiwnych owieczek da się złapać do niewolniczej zagrody tym później można im będzie narzucić kolejny, ostatni krok - czip albo na rękę albo na czoło. "Zaznaczył, że firmy, w tym banki, będą musiały zwiększyć inwestycje w cyfrową obsługę klienta." - Nic nie będą musiały, o ile ludzie nie dadzą im przyzwolenia na takie podejrzane zachowania.
  • Matołusz 2020-09-02 15:34:21
    Ale jaka cyfrowa zmiana? Ilu niepotrzebnych urzędników straciło pracę dzięki tej cyfryzacji?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.101.50
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!