PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Korzystajmy z doświadczeń najlepszych, ale szukajmy własnej drogi

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
26-01-2018 12:03 |  aktualizacja: 26-01-2018 13:50
Korzystajmy z doświadczeń najlepszych, ale szukajmy własnej drogi

Jednym z najczęściej powtarzających się obszarów, które zdaniem ekspertów mogą stać się polską specjalnością, jest sztuczna inteligencja

Fot. Shutterstock

Perspektywa ponad dwudziestu lat to zbyt długi okres, żeby wskazać obszary, które mogą w tym czasie stać się polską specjalnością. Jednak to, jak wyglądać będzie polska gospodarka w 2040 roku, w dużej mierze zależy od tego, co uda nam się zrobić w ciągu najbliższych 5-10 lat.

  • Kopiowanie najlepszych rozwiązań z innych krajów to nic złego pod warunkiem, że robimy to, żeby po jakimś czasie stać się jeszcze lepszym.
  • Docelowo polska gospodarka będzie musiała znaleźć własną drogę rozwoju.
  • Wśród obszarów, które mają szansę stać się polskimi specjalnościami, powtarzały się w wypowiedziach ekspertów rozwiązania IT, sztuczna inteligencja czy big data.
  • Dużym wyzwaniem jest nie popełnić takiego samego błędu, jak w latach 90. XX wieku, kiedy odrzuciliśmy ludzi, którzy mieli wiedzę w wielu branżach, na czym dzisiaj można by było budować.
- Znajdujemy się pod presją, mamy określoną pulę środków i czas, w którym musimy ją wydać zgodnie z ustaleniami z Komisją Europejską, w ramach dofinansowania planów rozwojowych polskich przedsiębiorstw. Można powiedzieć, że ubezpieczamy tę działalność od ryzyka, przy czym jednocześnie wprowadzamy pewne standardy, bo chcemy, żeby szła za tym dofinansowaniem kultura prowadzenia prac badawczo-rozwojowych - mówił Maciej Chorowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR), w trakcie sesji „Polska gospodarka 2040. Scenariusze rozwoju w perspektywie 20-lecia”, otwierającej XVIII edycję Forum Zmieniamy Polski Przemysł.

Jak podkreślił, NCBR musi trzymać się trzech głównych wytycznych: po pierwsze nie przeoczyć żadnego brylantu, czyli prawdziwie obiecującego pomysłu, po drugie finansować dobre firmy i projekty, żeby pomnażać talenty polskich przedsiębiorców, i po trzecie wyłapywać wszystkie ewidentnie złe projekty, składane w złej wierze.

- Coraz większą część środków chcemy rozdysponowywać w ten sposób, że my definiujemy cel, zapraszamy wszystkich zainteresowanych do osiągnięcia tego celu, a najlepsi jako premię uzyskują dostęp do rynku. Takie podejście skutecznie stosują agencje amerykańskie. Chcielibyśmy w tym roku ogłosić na przykład konkurs na rozwiązanie, które powiąże sztuczną inteligencję z nowymi źródłami energii - poinformował dyrektor NCBR.

Na pytanie, czy powinniśmy kopiować wzorce innych państw, obecnych liderów innowacji, Adam Góral, prezes Asseco, stwierdził, że musimy szukać własnej drogi, bo Polska to nie Izrael, co nie znaczy, że nie można kopiować od najlepszych konkretnych rozwiązań, żeby później zrobić coś jeszcze lepiej.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

28 922 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

576 277 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.