PARTNERZY PORTALU

Kto mówi "proszę" do asystenta głosowego?

62 proc. kobiet przynajmniej sporadycznie używa zwrotów grzecznościowych w poleceniach wydawanych asystentom głosowym Fot. Shutterstock.com

62 proc. kobiet przynajmniej sporadycznie używa zwrotów grzecznościowych w poleceniach wydawanych asystentom głosowym takim jak Alexa czy Siri. W przypadku mężczyzn przyznaje się do tego już jedynie 45 proc. - wynika z badania centrum Pew Research.

Naukowcy przeprowadzili badanie na próbie ok. tysiąca dorosłych Amerykanów. Wyniki pokazały, że ponad połowa (54 proc.) właścicieli inteligentnych głośników sprzężonych z asystentami głosowymi przynajmniej sporadycznie wplata "proszę" w komendy dla systemu. Jedna piąta respondentów używa zaś tych sformułowań często.

Naukowcy wskazali, że widoczna jest też wyraźna różnica między płciami. 62 proc. kobiet potwierdziło, że od czasu do czasu "prosi" o coś asystenta, podczas gdy jedynie 45 procentom mężczyzn zdarza się użyć zwrotu grzecznościowego.

Serwis The Verge wskazał, że może mieć to związek z różnymi podejściami do technologii ze względu na płeć. Wcześniejsze badania wskazywały bowiem, że mężczyźni czują się bardziej komfortowo z gadżetami technologicznymi i wykazują większe zainteresowanie by "opanować" je jako narzędzie.

Serwis zwrócił też uwagę na podnoszone przez ekspertów uwagi dotyczące kulturowego kodowania asystentek głosowych jako kobiet. "Ponieważ mowa systemów asystentów głosowych najczęściej reprezentowana jest kobiecym głosem, daje to sygnał że kobiety są potulnymi i zawsze chętnymi do spełniania poleceń pomocnicami" - ostrzegał tegoroczny raport Organizacji Narodów Zjednoczonych.

Verge dodał, że kwestia jest dyskusyjna, ponieważ rzadko kto dziękuje tosterowi czy innym urządzeniom elektrycznym codziennego użytku. Z drugiej jednak strony suche rozkazy dla asystenta głosowego mogą uczyć dzieci złych nawyków społecznych.

Firmy technologiczne odpowiadają już na obawy rodziców - w ubiegłym roku do Asystenta Google trafiła wzmacniająca grzeczne nawyki funkcja Pretty Please, podobny system nagradzania za używanie słów "proszę" czy "dziękuję" znalazł się wcześniej w usłudze Amazon Alexa.

Choć obecnie dziękowanie przedmiotowi może wydawać się nie na miejscu, normy grzeczności w interakcji głosowej z maszyną i z człowiekiem będą się coraz bardziej zacierać. W niedalekiej przyszłości użytkownicy będą już bowiem zadawać pytania humanoidalnym asystentom, zewnętrznie przypominającymi sylwetkę człowieka, imitującymi naturalną mimikę oraz reagującym na wypowiadane zdania jak żywy rozmówca - podsumował serwis.
×

4 Design Days 2020: ikony designu, najwięksi architekci, projektanci, producenci, deweloperzy o inspiracjach i trendach w architekturze i designie. Już 6-9 lutego 2020 r. w Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. Zarejestruj się!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kto mówi "proszę" do asystenta głosowego?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.214.184.250
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!