PARTNERZY PORTALU

Laptopy coraz tańsze

W drugim kwartale roku do polskich sklepów trafią pierwsze, przenośne komputery stworzone głównie z myślą o uczniach i studentach. Są tańsze i prostsze w obsłudze od tradycyjnych notebooków.

Laptopy nowych serii mają kosztować niewiele ponad 1000 zł. Do wprowadzenia ich szykują się kolejne firmy.

Jak pisze Gazeta Wyborcza, w ciągu ostatnich 4 lat ceny laptopów spadły o połowę. Wg danych IDC jeszcze w 2004 r. za komputer przenośny musieliśmy zapłacić ponad 5 tys. zł. Przełomowym momentem dla rynku był rok 2005, kiedy na świecie pojawiły się w sprzedaży modele, kosztujące poniżej tysiąca USD. W Polsce jeszcze w 2006 r. za laptopa trzeba było zapłacić średnio 3,5 tys. zł. W 2007 roku było to już o 800 zł mniej. Efekt? W zeszłym roku kupiliśmy 3 mln komputerów, w tym 1,4 mln notebooków. Na świecie przewaga notebooków w ogólnej liczbie sprzedanych egzemplarzy jest już wyraźna i wynosi ok. 60%.

Eksperci przewidują, że kolejną gwałtowną obniżkę średniej ceny będziemy zawdzięczać tzw. sublaptopom tworzonym głównie z myślą o młodzieży. - To już nie notebooki, ale jeszcze nie palmtopy - wyjaśnia Jarosław Smulski, analityk branży komputerowej z firmy IDC. Te komputery są mniejsze, gorzej wyposażone, ale o kilkaset złotych tańsze od najtańszych laptopów. Cenę "ścięto" dzięki wykorzystaniu mniejszych ekranów LCD i pamięci flash zamiast twardych dysków. Pierwszym takim komputerem, który zdobywa rynek, jest EeePC ASUS-a. Gadżet ten był hitem ubiegłorocznych targów komputerowych Computex w stolicy Tajwanu Tajpej. Nowy notebook ma 900-Mhz-owy procesor Intela, siedmiocalowy ekran LCD, 4 GB pamięci, trzy wyjścia USB, kartę sieciową i Wi-Fi. Najtańsza wersja kosztuje 300 USD. W polskich sklepach cena komputera zacznie się od 1099 zł. Czy znajdzie nabywców? - EeePC tworzy nowy segment na rynku, nie będąc bezpośrednią konkurencją dla notebooków - mówi Tomasz Szymański z ASUS Polska. - Mała klawiatura może utrudniać pracę i powoduje, że komputer skierowany będzie raczej do dzieci - komentuje Jarosław Smulski.

Wprowadzony na świecie do sprzedaży pod koniec ub.r. do tej pory sprzedał się w ponad 350 tys. egzemplarzy. ASUS nie nadąża z produkcją i szacuje, że do końca tego roku sprzeda 5 mln sztuk. Ambitne plany może jednak pokrzyżować konkurencja.

W listopadzie ub.r. po niemal trzech latach przygotowań do produkcji wszedł kosztujący niecałe 200 USD komputer XO, czyli owoc projektu "One Laptop Per Child" skierowanego do dzieci z najbiedniejszych krajów świata. Charakterystyczny zielony komputerek, który w jednej z wersji zasilany może być korbką, trafi m.in. do Urugwaju i Mongolii. Innym sublaptopem jest Everex. Za 400 USD otrzymujemy sprzęt z dziewięciocalowym monitorem i procesorem 1,2 GHz, oczywiście bez Windowsa. Bo właśnie brak oprogramowania Microsoftu jest cechą charakterystyczną wszystkich tanich laptopów (Windowsy mają być dostępne w kolejnym modelu EeePC). W Polsce zarówno XO jak i Evereksa możemy zamówić jedynie przez internet.

Z wielkich firm informatycznych tylko Dell finalizuje prace nad minilaptopem z pamięcią flash. - Jest wielce prawdopodobne, iż w ciągu roku, maksymalnie dwóch lat od wprowadzenia tego produktu na rynku pojawią się również inni gracze ze swoimi sublaptopami - komentuje Marcin Harasim, dyrektor pionu zakupów dystrybutora sprzętu komputerowego Action.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Laptopy coraz tańsze

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.71.23
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!