PARTNERZY PORTALU

Lepszy internet w komórce?

Debiutujący na rynku Skyfire ma ambitne plany - chce się wedrzeć ze swoją przeglądarką do komórek i podebrać klientów Operze, Nokii i Apple.

Branża komórkowa od lat zmaga się z dylematem - jak swobodę surfowania na komputerze przenieść na mały ekran telefonu - pisze "Gazeta Wyborcza". Jeszcze kilka lat temu przeglądanie stron WWW w komórce wymagało nie lada cierpliwości. Dziś jest trochę lepiej, ale internet w telefonie wciąż jest nieporównywalnie słabszy niż w komputerach.

I w tym swoją szansę widzi Skyfire, nowy gracz na rynku. Choć okopała się na nim już norweska Opera (jej przeglądarkę zainstalowało ponad 100 mln użytkowników komórek), a Apple mocno inwestuje w mobilną wersję Safari, to obie przeglądarki mają spore braki. Nie radzą sobie np. z popularnymi w sieci technologiami jak Flash (używane przy internetowym wideo, m.in. w YouTube) czy Ajax (np. stosowane w internetowych mapach Google). W efekcie, by korzystać z bardziej zaawansowanych stron w komórce, dla każdej trzeba instalować w telefonie oddzielną aplikację.

- Wiele już razy obiecywano konsumentom, że w komórce będą mogli korzystać z internetu tak samo jak w komputerze i dotąd zawsze kończyło się to rozczarowaniem - mówi Nitin Bhandari, szef amerykańskiego Skyfire. - My obietnicy zamierzamy dotrzymać.

Przeglądarka stworzona przez Skyfire obsługuje i Flasha, i Ajaksa. Na razie działa w wersji testowej w komórkach z systemem Windows Mobile, a od zeszłego tygodnia też w telefonach Nokii z systemem Symbian S60. I tylko w USA. Ale nie przeszkodziło to spółce w zebraniu prawie 20 mln dol. od funduszy inwestycyjnych. Optymizmowi inwestorów trudno się dziwić - możliwości podobne do Skyfire ma w tej chwili tylko jedna z przeglądarek Nokii. Ale działa wyłącznie na mało popularnym modelu N810. A rynek mobilnych przeglądarek jest w przededniu prawdziwego boomu - według danych firmy badawczej ABI Research w 2007 r. do klientów trafiło 76 mln komórek z zainstalowanymi przeglądarkami (chodzi o te bardziej zaawansowane jak np. Opera). Analitycy szacują, że w 2013 r. ich roczna sprzedaż sięgnie już 700 mln.

Jednak o tych potencjalnych klientów stoczy się zaciekły bój - poza Operą, Nokią i Apple nad nową przeglądarką Deepfish pracuje Microsoft, wkrótce światło dzienne powinien też ujrzeć mobilny Firefox. A w kolejce czeka jeszcze Android - projekt komórek opartych na pomyśle Google, który może mieć wiele do powiedzenia w kwestii mobilnego internetu.

Czy w tym towarzystwie Skyfire ma jakiekolwiek szanse? Zdaniem analityków - tak. Przykład iPhone'a i przeglądarki Safari pokazał, że gdy użytkownik komórki ma pod ręką dobrą i prostą w obsłudze przeglądarkę, znacznie chętniej zagląda do sieci. Według danych spółki M:Metrics, w USA z mobilnego internetu korzysta ponad 85 proc. właściciela iPhone'ów, podczas gdy średnia dla posiadaczy innych komórek to niespełna 15 proc. To cenna informacja dla operatorów sieci komórkowych, którzy szukają nowych usług, na których mogliby zarabiać. Dziś wszystko wskazuje na to, że taką usługą może się stać właśnie swobodny dostęp do internetu. Ale pod warunkiem że na rynku będzie dobra przeglądarka. I dlatego Skyfire, który już teraz oferuje swobodę przeglądaniem stron WWW podobną do tego, co oferują przeglądarki zainstalowane na komputerach, może znaleźć uznanie w oczach operatorów.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Lepszy internet w komórce?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 52.3.228.47
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!