Loty w kosmos. Kto ubezpieczy międzygwiezdnych turystów?

Loty w kosmos. Kto ubezpieczy międzygwiezdnych turystów?
Ubiegłoroczne wpływy branży ze składek ubezpieczeniowych ze strony firm kosmicznych wyniosły 715 milionów dolarów, wypłacono im 636 milionów dolarów Fot. Pixabay

Kierowcy samochodów potrzebują ubezpieczenia, zanim wejdą na drogę, podobnie firmy kosmiczne muszą się ubezpieczać, zanim wystrzelą swoje rakiety.

  • Coraz częstsze podróże kosmiczne, także komercyjne, oznaczają większe ryzyko wypadków w kosmosie, a co za tym idzie wyższe składki ubezpieczeniowe.
  • Branża kosmiczna chce temu przeciwdziałać. Część związanych z nią osób opowiada się za surowszymi normami dla nowych satelitów, aby nie stały się później śmieciami. 
  • Inni snują ambitne plany dotyczące urządzeń, które będą mogły przenieść lub usunąć z orbit niektóre kosmiczne śmieci.
  • Związany z przemysłem kosmicznym sektor ubezpieczeń w ciągu 20 lat urośnie o około 14 proc. - z około 700 milionów dolarów do 800 milionów dolarów.


18 września szef SpaceX Elon Musk ogłosił, że Japończyk Yusaku Maezawa będzie pierwszym pasażerem, który komercyjnie poleci w kosmos rakietą tej spółki. Pasażerów w kosmos chcą wozić także inni, m.in. właściciel Amazona i najbogatszy człowiek świata Jeff Bezos i jego Blue Origin, a także brytyjski miliarder, założyciel Virgin Galactic - Richard Branson. Llot ma kosztować 200-300 tys. dolarów.

Satelita za miliard dolarów

Oferowanie ubezpieczenia na lot kosmiczny może wydawać się szaloną decyzją biznesową. Pula klientów jest niewielka, a ryzyko nomen omen - astronomiczne.

CNN podaje, że ubiegłoroczne wpływy branży ze składek ubezpieczeniowych firm kosmicznych wyniosły 715 milionów dolarów, wypłacono 636 milionów dolarów.

Z niedawnego raportu Morgan Stanley wynika, że rynek będzie rósł. W ciągu następnych 20 lat globalny przemysł kosmiczny potroi się do 1 biliona dolarów, a związany z nim sektor ubezpieczeń urośnie o około 14 proc. - z blisko 700 milionów dolarów do 800 milionów dolarów.

Nowa era lotów kosmicznych zapowiada drastyczne zmiany dla ubezpieczycieli współpracujących z branżą kosmiczną. Prywatne firmy obniżają koszty pojazdów nośnych i satelitów, czyniąc podróże kosmiczne coraz bardziej dostępnymi.

Warto wiedzieć, że ubezpieczenia dla przemysłu kosmicznego występują w różnych formach, w tym ubezpieczenie obejmujące sprzęt podczas transportu przed startem, ubezpieczenie obejmujące start oraz ubezpieczenie obejmujące loty satelitów na orbicie. Zwłaszcza ostatni etap może generować coraz większe koszty. Już dziś orbita ziemska ma problem ze śmieciami kosmicznymi, których nikt nie kontroluje. Obejmują one porzucone elementy rakiet z początku lotów kosmicznych czy pozostałości po eksplozjach i zderzeń satelitów z lat 2007-2009.

Najbardziej zatłoczona jest niska orbita okołoziemska (LEO), a firmy m.in. SpaceX czy OneWeb planują wprowadzenie tam tysięcy kolejnych obiektów. To oznacza coraz większe ryzyko wypadków, nie tylko z udziałem kosmicznych śmieci, ale i działających satelitów, które kosztują niemało. Najtańsze to koszt kilku milionów dolarów, jednak duże satelity komunikacyjne są warte nawet 1 miliard dolarów. Ich operatorzy są szczególnie zainteresowani ochroną swoich inwestycji przed zniszczeniem.

 

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Loty w kosmos. Kto ubezpieczy międzygwiezdnych turystów?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.192.54.67
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNERZY SERWISU
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!