PARTNERZY PORTALU

Magrail pierwszym wcieleniem hyperloopa w Polsce

Pojazd lewitujący magnetycznie, wykorzystujący klasyczne szlaki kolejowe. Fot. Hyper Poland
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Włodzimierz Kaleta
    Włodek Kaleta
  • Dodano: 04-11-2019 14:10

Pod koniec października 2019 r. polski strat-up Hyper Poland przeprowadził testy najnowocześniejszej technologii transportowej magrail. To nowoczesny system kolei magnetycznej, wykorzystujący istniejące korytarze transportowe do poruszania się w nich szynowych pojazdów magnetycznych z bardzo dużą prędkością.

Pojazdy lewitujące magnetycznie, wykorzystujące istniejące, konwencjonalne tory bez konieczności wprowadzania radykalnych zmian w klasycznych instalacjach kolejowych, poruszające się z prędkością 415 km/h w Polsce? Czy to nie fantasmagorie polskich inżynierów? Demonstracja technologii rozwijanej przez Hyper Poland, która odbyła się niedawno w Warszawie, przeczy opiniom niedowiarków. Hyper Poland to polska firma zajmująca się rozwojem projektu kolei magnetycznej inspirowanej technologią hyperloop. To koncepcja kolei magnetycznej poruszającej się w specjalnie do tego celu przygotowanym tunelu, opracowana w USA w 2013 r. Ma to być swego rodzaju połączenie pociągu i samolotu.

Hyper Poland rozwija nową generację Kolei Dużych Prędkości opartych na lewitacji magnetycznej, silniku liniowym i autonomicznych systemach sterowania, które mogą zostać przekształcone w wersję próżniową.

Jest to jedyna firma na świecie, która może stopniowo wdrażać rozwiązania inspirowane technologią hyperloop zaprojektowane jako ulepszenie dla branży kolejowej.

- Docelowo, zgodnie z tą koncepcją, kapsuła poruszać się będzie w specjalnej rurze, w której ciśnienie jest jeszcze niższe niż na wysokości 10-11 kilometrów, czyli wysokości przelotowej samolotów, dzięki czemu znacząco zredukowany jest opór powietrza - wyjaśniał WNP.PL Przemysław Pączek, prezes (CEO) polskiego start-upu Hyper Poland. Dzięki wyeliminowaniu tarcia pojazd może się poruszać z prędkością zbliżoną do prędkości dźwięku.

- Doszliśmy do wniosku, że hyperloop to ciekawa koncepcja, ale najbardziej efektywna naszym zdaniem będzie wówczas, kiedy jej realizacja rozłożona zostanie w czasie. Dlatego Hyper Poland opracowała technologię umożliwiającą etapowe wdrażanie koncepcji hyperloop, która zakłada budowę pojazdu będącego w stanie poruszać się, wykorzystując zjawisko pasywnej lewitacji magnetycznej - podkreślał prezes.

Firma postanowiła więc przystosować pomysł budowy systemu hyperloop do istniejących już korytarzy transportowych zamiast zaczynać od budowy kosztownej i pracochłonnej wersji pojazdu poruszającego się w rurze próżniowej, zwłaszcza że mamy bardzo dobrze zlokalizowaną infrastrukturę kolejową. Tory często wchodzą w centra miast.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (18)

Do artykułu: Magrail pierwszym wcieleniem hyperloopa w Polsce

  • erwer 2019-11-13 18:39:11
    Pociąg w tubie , bardzo fajny pomysl . Trzeba zrobić tak . Jedna tuba stalowa - tam "torowisko " dla pociągu , dodatkowo trzy rury stalowe co 120 stopni , polączone s rurą zaworami. jedzie pociąg z wielkąpredkoscią, przed nim "próżnia" ma dość wysokie ćiśnienie, za nim próżnia ma niskie cisnienie. aby zniwelowaćte różnice trzeba owieraćzawory przed pociągiem . te trzey rury będą pozbawiane powietrza , na przyklad termicznie. najtaniej , tylko wtedy metal sięrozszerza i konstrukcja może sięrozleciec na kawalki. ten pociag rurowy musi być zakopany gleboko w ziemi - lub umieszczony w tunelu - betonowym. powierzchniowa amplituda temperatur zniszczy tę tubę. Ktośpowie, że Wieża Eiffla jest z metalu i się nie rozsypala latem i zimą. Ok. Ale tam nie wymaga sięszczelnosci. Mogą być z jednej strony związane z drugiej posadowione przesuwnie. Tutaj wszystko musi byćna sztywno zespawane i skręcone i dlatego powierzchniowy Hyperloop będzie najprawdopodobniej niewypalem.
  • eytu 2019-11-12 16:16:21
    aby taka dluga kolej magnetyczna się udala - trzeba będzie zbudować polski przemysl nadprzewodnikow. co roku podowjenie produkcji. CZyli na przykład w tym roku laboratoria powinny zrobić 1 kg nadprzewonikow za rok 2 kg, za 2 - 4 kg. za 3 - 8 kg, za 4 - 16 kg, za 5 -32 kg , za 6 - 60 kg, za 7 lat 120 kg, za 8 lat - 250 kg, za 9 lat - 500 kg, 10 lat - tonę, za 11 lat - 2 tony , za 12 lat - 4 tony, za 13 lat - 8 ton , za 14 lat 16 ton, za 15 lat - 30 ton. za 16 lat 60 ton za 17 lat 120 ton, za 18 lat 250 ton za 19 lat - 500 ton za 20 lat 1000 ton nadprzewodnikow . TAki postęp technologiczny i skali jest realny. Inaczej będziemy kupować nadprzewodniki z Niemiec , Anglii, Chin za 10 krotnosc ich ceny . i dopiero za 20 lat jesteśmy w stanie realnie wytworzyć ten magrail , wiec spokojnie , jest czas do namyslu, a naukowcy do odkrywania nowych lepszych materiałów HTS.
  • eytu 5 2019-11-11 12:35:54
    Polska powinna zrobić linię tramwajową obejmującą caly kraj. trzeba ujednolicić rozstaw szyn. Taki tramwaj/ szynobus blokowalby szybkie pociągi wiec trzeba zrobić oddzielną linie. Zalożenie glowne - tramwaj dociera do każdego powiatu w Polsce. nawet gorskiego. aby tramwaj nie wiozl powietrza linie ustawić tak aby tramwaj ze Swinoujscia bez przeszkod zawiozl ludzi do ustrzyk dolnych. Muszą się zmieniac motorniczowie. musi tez powstać jeden operator ogólnopolski. Jeden tramwaj wojewódzki - dojezdza do granicy województwa - i stacja przesiadkowa - jeden tramwaj powiatowy do granicy powiatu - stacja przesiadkowa. 10 minut postoju. Prblem będzie z kradzieżą trakcji. Dlatego trzeba zrobić 100 % wykrywalność kradzieży - specjalne kable dolutowane do kabli wys nap i szyn . zerwanie kabla o niskim napięciu - zanik elektromagnetycznej sily - dzwignia opada i lączy obwód i alarm o zerwaniu polączenia. co 10 km alarm. tak żeby nie puszczac tramwaju w zerwane torowisko.
  • eytu 2019-11-11 11:01:34
    najtrudniej będzie skonstruować śluzy do utrzymywania ciśnienia podciśnienia w pleksi tubie - może na stacjach przystankowych wzniesienie 10 metrow - aby kolej wyhamowala i tam zamkniecie śluzy). kolej uda się po poziomicach. na początek kolej po poziomic 100 mnpm. Pruszkow - Leczyca - Konin - Września - Swarzędz. Drugi magrail - 100 mnpm - Gdansk - Starogard - Naklo - Pila . Trzeci magrail - 150 mnpm - Sandomierz - Solec -Pulawy - Radom.
  • eytu 2019-11-11 10:29:46
    Magrail ok. Można zrobić coś takiego - dwie nitki rur szczelnych betonowych zakopanych w ziemi aby wierzch tych rur był na 2 m pod ziemią. z tych rur co kilka metrow wystawalyby rury teleskopowe do umieszcznia plywakow. W rurach woda poziomująca. plywaki poziomujące - tor jazdy. magrail w dwóch betonowo - pleksi zborjonej tubach. w tubach podciśnienie - ssawki co 100 metrow - czujniki ciśnienia. te dwie tuby polozone na stalowej konstrukcji wraz z siłownikami które mierzą stale nacisk plywakow. jeżeli plywaki wywierają duże ciśnienie to siłowniki podnoszą tor. tor w dwóch tubach . oddzielonych 10 cm nadcisnieniem. tuba betonowa przysypana żwirem i kamieniami kolejowymi 30 cm aby nie rozsly na nich drzewa których korzenie mogą zniszczyć tor.
    • eytu 2019-11-11 10:38:39
      te dwie betonowe rury wylozone wysiolką pcw do 50 metrow gruby kołnierz gumowo - silikonowy zbrojony wloknami - tak aby ruch ziemi nie rozsadzil rur betonowych i woda z nich nie uciekla. jeżeli ruch tektoniczny ziemi spowoduje roznicę 50 cm w poziomie wypelnienia rur na 300 km to podkręcenie srub pod rurami poziomującymi lezących na betonowo zbrojonej lawie fundamentowej.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.210.28.227
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!