PARTNERZY PORTALU

NCBR wspiera likwidację barier na uczelniach. Zbliża się finał zgłaszania projektów

NCBR wspiera likwidację barier na uczelniach. Zbliża się finał zgłaszania projektów
Fot. Shutterstock.com
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: PSZ
  • Dodano: 24-06-2021 06:05

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju prowadzi nabory na dofinansowanie projektów, likwidujących bariery w dostępie do nauki na uczelniach wyższych oraz podnoszących kompetencje kadr uniwersyteckich. W puli jest w sumie 80 mln zł z Funduszy Europejskich, a zgłoszenia są przyjmowane do pierwszych dni lipca.

Prowadzone obecnie nabory dotyczą dwóch konkursów, które są realizowane w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWER). W pierwszym - pod nazwą „Kadra dydaktyczna dla projektowania uniwersalnego” - chodzi o podnoszenie kompetencji kadry dydaktycznej w zakresie projektowania uniwersalnego. W drugim - „Uczelnia dostępna” - Narodowe Centrum Badań i Rozwoju poszukuje projektów, które będą usuwać bariery w dostępie do kształcenia na uczelniach wyższych.

„Kadra dydaktyczna dla projektowania uniwersalnego” jest zupełnie nowym konkursem NCBR w ramach POWER. Ma on na celu podnoszenie kompetencji kadry dydaktycznej w zakresie projektowania uniwersalnego: szkolenia, warsztaty, wizyty studyjne i inne tak, aby zapewnić wysoką jakość kształcenia studentów w tym obszarze.

Budżet konkursu to 20 mln zł, które pochodzi z Funduszy Europejskich. Minimalna kwota kosztów kwalifikowalnych to 100 tys. euro. Projekty można zgłaszać do 8 lipca 2021 r. Szczegółowe zasady organizacji konkursu są dostępne na stronie: https://www.gov.pl/web/ncbr/kadra-dydaktyczna-dla-projektowania-uniwersalnego-po-wer

Zwiększanie dostępności

Dłuższą historię ma „Uczelnia dostępna”, bo obecny nabór prowadzony do 5 lipca 2021 r. dotyczy już trzeciej edycji konkursu. W jego ramach projekty mogą dotyczyć zarówno działań prowadzących do zapewnienia przez uczelnie dostępności komunikacyjnej, administrowanych stron internetowych, narzędzi informatycznych, modyfikacji programów oraz procedur kształcenia, jak i działań z zakresu dostępności architektonicznej. Realizujące je uczelnie będą współpracowały z organizacjami pozarządowymi, podmiotami działającymi na rzecz likwidacji barier w dostępie do kształcenia na poziomie wyższym lub osobami z niepełnosprawnościami zajmującymi się aktywnie tematyką dostępności.

Zgłaszane do konkursu projekty będą mogły dotyczyć zarówno działań prowadzących do zapewnienia przez uczelnie dostępności komunikacyjnej, administrowanych stron internetowych, narzędzi informatycznych, modyfikacji programów oraz procedur kształcenia, jak i działań z zakresu dostępności architektonicznej. Realizując te projekty uczelnie będą współpracowały z organizacjami pozarządowymi, podmiotami działającymi na rzecz likwidacji barier w dostępie do kształcenia na poziomie wyższym lub osobami z niepełnosprawnościami zajmującymi się aktywnie tematyką dostępności.

Wnioskodawcą projektu może być wyłącznie uczelnia, której nie przyznano dofinansowania w ramach dwóch poprzednich edycji.

Jako że jest to trzecia odsłona konkursu, nie brakuje przykładów poczynionych już realizacji w jego ramach. Przykładowo Państwowa Uczelnia Stanisława Staszica w Pile od początku 2020 r. realizuje projekt „Studia bez barier - kompleksowy program dostępności Państwowej Uczelni Stanisława Staszica w Pile”. W ramach działań, które potrwają do 30 września 2022 r. uczelnia zamierza:

- rozwinąć wsparcia i podnieść jakość i zakres już realizowanych działań w celu zwiększenia ich dostępności dla osób z niepełnosprawnościami,

- wdrożyć nowoczesne narzędzia informatyczne oraz technologie wspierające, które służą poprawie dostępności uczelni dla osób z niepełnosprawnościami,

- eliminować bariery architektoniczne dla osób niepełnosprawnych,

- podnieść dydaktyczne, zarządcze i administracyjne kompetencje pracowników uczelni w zakresie edukacji włączającej.

Na realizację projektu o wartości 1 789 461,90 zł pilska uczelnia otrzymała aż 1 735 777,90 zł dofinansowania z Funduszy Europejskich.

Jeden konkurs, dwie ścieżki

„Uczelnię dostępną”, która jest jednym z działań w ramach rządowego Programu „Dostępność Plus”, podzielono na dwie ścieżki – mini i midi, od których zależą działania, jakie wnioskodawca może przewidzieć w projekcie oraz maksymalna kwota, o jaką może się starać.

Ścieżka mini daje uczelni szansę na rozpoczęcie podstawowych działań zmierzających do tworzenia uczelni dostępnej dla wszystkich. Chodzi o takie działania, jak np. zatrudnienie pełnomocnika rektora ds. osób z niepełnosprawnościami lub utworzenie stanowiska ds. dostępności uczelni, podnoszenie kompetencji kadr uczelni poprzez udział w dedykowanych szkoleniach, jak i w krajowych konferencjach tematycznych związanych z dostępnością.

Z kolei ścieżka midi ma zapewnić uczelni osiągnięcie znacznego wzrostu dostępności dla osób z niepełnosprawnościami w stosunku do poziomu minimalnego, poprzez zwiększenie dostępności wewnętrznych procesów, w szczególności rekrutacji, kształcenia i działalności naukowej, a także upowszechnienie rozwiązań zapewniających dostępność w jednostkach organizacyjnych, w których nadal występują braki. Przykładowe działania w ramach tej ścieżki to: wdrażanie dostosowanych form zajęć sportowych wraz ze szkoleniem osób odpowiedzialnych za prowadzenie takich zajęć, zatrudnienie doradców edukacyjnych lub konsultantów, dodatkowe wynagrodzenia dla lektorów języków obcych, autorów zajęć sportowych, psychologów zajmujących się wsparciem zdrowia psychicznego.

Budżet konkursu to 60 mln zł z Funduszy Europejskich. Minimalna kwota kosztów kwalifikowanych wynosi 100 tys. euro a maksymalna – 4 mln zł. Szczegółowe informacje o konkursie dostępne są na stronie: https://www.gov.pl/web/ncbr/uczelnia-dostepna-iii

- W ramach dwóch edycji konkursu Uczelnia dostępna przekazaliśmy łącznie ponad 550 mln zł na realizację projektów na 151 Uczelniach - przypomina dr inż. Wojciech Kamieniecki, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

- Teraz dajemy szansę kolejnym szkołom wyższym. Również ponownie przeznaczamy unijne fundusze na rozwój uczelnianych kadr. Tym razem jednak skupiamy się na obszarze projektowania uniwersalnego. Wiemy, że uczelnie dostosowane do potrzeb wszystkich studentów oraz wyższe kwalifikacje personelu to wyższy poziom nauczania, a więc także istotny element kształtowania innowacyjnej gospodarki – zaznacza dyrektor Kamieniecki.

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: NCBR wspiera likwidację barier na uczelniach. Zbliża się finał zgłaszania projektów

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.200.175.255
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!