PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nie warto inwestować w technologie okresu przejściowego - stawiajmy na elektromobilność

Autor: Piotr Myszor
12-05-2019 18:00 |  aktualizacja: 12-05-2019 14:58
Nie warto inwestować w technologie okresu przejściowego - stawiajmy na elektromobilność

Najbardziej efektywnym kierunkiem byłoby stawianie na rozwój autonomicznych samochodów z napędem elektrycznym, przystosowanych do współdzielenia - ocenia Kazimierz Rajczyk

Fot. Shutterstock.com

Moim zdaniem środki inwestowane w rozwój technologii hybrydowych czy ogniw paliwowych powinny zostać skierowane do prac nad technologiami baterii. Nie warto inwestować w technologie okresu przejściowego - mówi Kazimierz Rajczyk, dyrektor zarządzający sektorem energetycznym ING Banku Śląskiego.

  • Porywając się na tak duże wyzwanie jak budowa własnej marki, z ogromnym budżetem, ale bez doświadczenia, zbudujemy pokraczny pojazd dla nikogo - mówi Kazimierz Rajczyk o pomyśle stworzenia polskiego samochodu elektrycznego.
  • Bardziej efektywnie byłoby zainwestować te środki w badania i rozwój technologii magazynowania energii - ocenia.
  • Wprowadzenie samochodów z wymiennymi bateriami znacznie przyspieszyłoby rozwój elektromobilności, prowadząc do szybszego wygaszenia produkcji aut spalinowych.
  • O tych sprawach dyskutować będziemy od 13 do 15 maja w Katowicach podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego pod patronatem WNP.PL.

Kazimierz Rajczyk. Fot. PTWP
Kazimierz Rajczyk. Fot. PTWP
Dlaczego tak trudno nam rozruszać produkcję własnych samochodów?

- Przede wszystkim dlatego, że nie mamy takich tradycji. Zawsze produkowaliśmy samochody licencyjne, od samego początku przestarzałe. Dotarliśmy do momentu, który daje nam szansę, by zbudować w Polsce ten przemysł, tym razem na bazie aut elektrycznych. Z pomocą modelu platform współdzielenia może nam to przyjść o wiele łatwiej. Dobrym przykładem mogą być Niemcy, gdzie Volkswagen zbudował platformę obejmującą współdzielenie 23 modeli aut. My w tym samym czasie nie wyszliśmy poza fazę koncepcji.

Nasza spółka - ElectroMobility Poland - szuka rozwiązań właśnie w tym obszarze. Chce wykorzystać współdzieloną platformę i patrzy m.in. na ofertę Volkswagena.

- To oczywiście ruch w dobrym kierunku, ale mam wrażenie, że przez ostatnie trzy lata niewiele się wydarzyło. Nie słyszałem, by na rodzimych uczelniach otworzono kierunki mające kształcić w zakresie elektromobilności przyszłych inżynierów. Obawiam się, że porywając się na tak duże wyzwanie jak budowa własnej marki, z ogromnym budżetem, ale bez doświadczenia, zbudujemy pokraczny pojazd dla nikogo. Moim zdaniem, nie da się w ciągu trzech lat zbudować fabryki i wprowadzić na tak konkurencyjny rynek własnej konstrukcji mając jako zaplecze wyłącznie hasło głoszące że Polska zasługuje na własną markę samochodu.

KOMENTARZE (16)

  • Dariusz 2019-05-12 21:27:01
    Przyszłość należy do samochodów na wodór - autko elektryczne z trakcji wytwarza tyle samo (o ile nie więcej z powodu wagi) pyłów co samochód spalinowy. A pyły ze spalania - przerzucamy po prostu do... elektrowni. Poza tym sprawność... Silnik spalinowy to ok 40-50%. Produkcja prądu w elektrowniach - podobnie. Jednak do elektromobilka trzeba ten prąd przesłać (sprawność 0,75) przetworzyć do formy przydatnej do zgromadzenia w akumulatorze (sprawność 0,8) naładować akumulator (sprawność 0,55-0,6) i jechać elektromobilkiem (sprawność 0,8). Wystarczy spojrzeć, aby dowiedzieć się, że elektryczny w bilansie ogólnym powoduje powstanie większej chmury pyłów i CO2 niż Star 20... przeniesionej jednak poza miasto.
    • Mariusz 2019-05-13 06:51:55
      Nie analizuję podanych przez Ciebie wskaźników - przyjmuję że są prawdziwe i masz rację. Namawiam do uwzględnienia w całym bilansie zanieczyszczenia (trakcja etc) wynikającego z potrzeby dostaw paliw do każdej stacji benzynowej oraz oleju silnikowego do każdego sklepu, filtrów oleju, oleju do skrzyni biegów, chłodzenia itd itd. Bilans musi obejmować zanieczyszczenie z tyt wyprodukowania setek tysięcy pojazdów do transportu paliwa które też zużywają paliwo oleje smary i opony - tylko poto żeby zatankować kaszlaka na stacji w każdej dziurze.
      • paws 2019-05-13 09:34:13
        trafne spostrzeżenie, w elektryku nie ma oleju, bo nie ma silnika spal., skrzyni biegów, dyferencjału itp itd.
      • Klaus 2019-05-14 11:22:39
        Może jednak warto, Mariuszku, przyjrzeć się wartościom wskaźników. "Sprawność ładowania akumulatora" 0,55-0,6 ???. Sprawność przesyłu 0,75, podczas gdy ogólne straty na przesyle w KSE to 7,5%.
    • energetyk 2019-05-13 12:20:33
      Misiaczku, wróć jednak na lekcje do szkoły - strajk belfrów już się skończył. Dane, które podajesz, to pewnie dane z jakiegoś biuletynu partyjnego "zielobych" albo okólnika niemieckiego czy holenderskiego banku w Polsce, uzasadniającego uwalanie polskiej energetyki węglowej i samochodów spalinowych na rzecz cudownie sprawnych "elektryków". Bredzisz, bredzisz, i jeszcze raz bredzisz. Łańcuch energetyczny do wtyczki ładowarki ma sprawność rzędu 12-15%. A zaczyna się to od sprawności ELEKTROWNI, która nie przekracz dzisiaj 47% (a nie 75%) jak podajesz! Skoro bywasz na stronach wnp. to sprawdź sobie dane Opola, Jaworzna czy Ostrołęki. Dalej: spraność systemu przesyłu wraz z konwesją na bezpieczne napięcie ładowania to nie więcej niż 50%. Spraność ładowania baterii LiON, to maksymalnie 45%. Sprawność silnika elektrycznego (w porywach) 75%. Współczynnik Cx (zakładając super design) 0.25. Napęd elektryczny to jeden z NAJMNIEJ WYDAJNYCH NAPĘDÓW znanych w technice. Dla porównania sprawość układu na paliwa płynne wynosi CONAJMNIEJ 40-45%. Choćby z powodu mniejszej ilości przetworzeń, a sprawność silnika spalinowego to około 55-60%. Z punktu widzenia efektywności energetycznej - nie ma o czym mówić.
      • górnik dołowy 2019-05-13 12:36:19
        Zapomniałes dodać, panie energetyk, że ZANIM elektrownia spali węgiel w kotle, to ten wegiel trzeba WYDOBYĆ i dowieźć do elektrowni. Z raportu SEP z roku 1980 wynikało, że na 72 ówczesne polskie kopalnie, aż DWANAŚCIE miało UJEMNY BILANS ENERGETYCZNY, to znaczy, że ilość energii włożonej w wydobycie (liczona rachunkiem ciągnionym), była większa, niż WARTOSĆ ENERGETYCZNA węgla wydobytego! To jeszcze bardziej obniża sprawność "elektryków"
    • ja 2019-05-13 13:16:20
      Zapomniales, ze sa rowniez czyste elektrownie np. pv czy z wiatru, u nas raczkuja, ale np w niemczech 50% jest z oze, wiec u nich ten bilnas bedzie lepszy
    • Tet 2019-05-17 07:40:51
      Przecież żeby wyprodukować wodór potrzeba dużo więcej energii niż do bezpośredniego napędu samochodu elektrycznego.LOL
  • pawell 2019-05-12 21:30:06
    Poziom wiedzy i sposób myślenia Pana Dyrektora poraża. Z decyzji i polityki takich osób biorą się różne chore, motywowane zazwyczaj ideologicznie pseudoekologiczne pomysły.
    • sołtys kierdziołek 2019-05-13 12:27:30
      Bo na wysokie stanowiska nie awansują ludzie znający się na rzeczy, tylko POSŁUSZNI WYKONAWCY ROZKAZÓW STARSZYCH I MĄDRZEJSZYCH. Szczególnie w niemieckich czy międzynarodowych korporacjach. A teraz Befehl jest jeden: UWALIĆ POLSKĄ ENERGETYKĘ WĘGLOWĄ. A jak wiadomo, Befehl ist Befehl, więc ruki pa szwam i wykonać! Ciekawe byłoby poznać doświadczenia i wiedzę z zakresu energetyki Rajczyka. Nie znam tej konkretnej osoby, ale większość życiorysów takich "wybitnych" bakowców (uzurpujących sobie miano BANKIERÓW) jest według stałego szablonu: studiował, odbywał staże, uczestniczył w seminariach, itd. itp. Żadnych konkretów co ZROBIŁ, jakie projekty zrealizował I Z JAKIM SKUTKIEM. Ot, nowa wersja zasłużonego towarzysza partyjnego, które jak nie sprawdził się w polityce, to niech sie sprawdzi w biznesie.
  • Grzesiek 2019-05-12 21:40:44
    Panele słoneczne elastyczne perowskitowe podłączone do jakiegoś (zmienno- lub stałoprądowego) przetwornika celem wspomagania układu ładowania baterii pokładowej/pokładowych. Panele rozłożone na wszystkich powierzchniach wystawionych na światło słoneczne i nie tylko (latarnie uliczne i parkingowe, dobrze oświetlone garaże). Na osobówkach, dostawczakach, ciężarówkach i autobusach.
  • belmondo 2019-05-13 09:01:19
    Pomijając sprawy sprawnościowe i emisji zanieczyszczeń. Żeby się brać za budowę pojazdu elektrycznego trzeba mieć o tym jakieś pojęcie. My w tej chwili, w zasadzie nie mamy żadnych własnych konstrukcji nawet samochodów spalinowych. A ile lat pracowały różne firmy nad tym by zacząć produkować samochody elektryczne? Ile włożono w to pieniędzy? Czyżbyśmy, jako jedyni na świecie, mieli szansę by ten etap ominąć? Sądzę, że nawet Kościół i Matka Boska nie pomogą w tej sprawie.
    • raciborzanin 2019-05-13 13:59:24
      Przecież tu nie chodzi o ZBUDOWANIE elektryka, tylko o BUDWANIE, czyli przewalenie dużej kasy do krewnych_i_znajomych_królika! I żeby ktoś nie zarzucił mi złośliwości pod adresem aktualnie przyspawanych do koryta, to zwracam uprzejmie uwagę, że jest tak afirma specjalizująca się w produkcji kotłów energetycznych (kiedys jeden ze światowych liderów), który po przejęciu przez bankruta PBG SA otrzymał kosmiczne dofinansowanie (min. z PFR) na "budowę innowacyjnego prototypu autobusu elektrycznego". I po 2 latach ciężkiej pracy zaprezentowano MODEL autobusu, którego "innowacyjność" polegała na przeniesieniu akumulatorów z podłogi na dach (czy odwrotnie - nie pamiętam). Poszły na to MILIONY. Ktoś zarobił niezłe pieniądze. Zadęcie ogromne (były nawet artykułu w wnp). A taki Solaris SPRZEDAJE autobusy elektryczne od 10 LAT! Tak się właśnie "BUDUJE", czyli przewala pieniądze ZAGRABIONE PODATNIKOM!
  • Arek 2019-05-13 16:13:34
    Ja bym temu panu radził nie wypowiadać się na tematy, na których się nie zna. Akurat akumulatorowa elektromobilnosć to technologia przejściowa, a wręcz ślepa uliczka w którą nie warto inwestować. Szkoda, że tacy ludzie zarządzają sektorem finansowym bo właśnie to jest powód takich katastrof jak w 2008r.
    • xmike 2019-05-13 19:47:09
      @Arek, Pan Dyrektor bardzo dobrze wie co mówi, że należy inwestować w elektromobilność akumulatorową, bo przecież na inwestycje potrzeba kredytów... a potem będzie mówił, żeby inwestować w elektromobilność indukcyjno-akumulatorową... i znów kredyty na inwestycje polecą... bo on z prowizji od kredytów żyje, a nie z elektromobilności.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.242.25.198
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


POLSKA I ŚWIAT

28 565 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

0 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 218 ofert w bazie

397 692 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.