Od stycznia 2019 r Jednolity System Antyplagiatowy sprawdził ponad 1,15 mln prac dyplomowych

Od stycznia 2019 r Jednolity System Antyplagiatowy sprawdził ponad 1,15 mln prac dyplomowych
Wiele uczelni korzysta dodatkowo z innych systemów antyplagiatowych. fot. unsplash.com/Edwin Andrade
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: PAP
  • Dodano: 05-03-2022 07:25

Od stycznia 2019 r. Jednolity System Antyplagiatowy sprawdził ponad 1,15 mln prac licencjackich, inżynierskich, magisterskich i doktorskich - podał PAP Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy (OPI PIB). Obowiązkiem sprawdzania objęte są od 2019 r. wszystkie prace dyplomowe.

Jednolity System Antyplagiatowy (JSA) służy do wykrywania plagiatów w pracach dyplomowych. Obowiązek zastosowania tego bezpłatnego narzędzia pojawił się w 2019 r. wraz z reformą nauki i szkolnictwa wyższego wprowadzoną przez byłego szefa MNiSW i wicepremiera Jarosława Gowina. JSA to system rozwijany przez OPI-PIB. Z danych ośrodka wynika, że w 2016 r. 30-40 proc. prac dyplomowych było analizowanych pod kątem plagiatu, a od 2019 r. - zgodnie z ustawą - powinny być wszystkie. Liczba ta szacowana jest przez OPI-PIB na ponad 1,15 mln.

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Od stycznia 2019 r Jednolity System Antyplagiatowy sprawdził ponad 1,15 mln prac dyplomowych

  • W szkolnictwie wyższym powinny zajść bardziej zdroworozsądkowe reformy 2022-03-05 23:04:30
    1. Należy przywrócić papierowy indeks, choćby na życzenie interesanta, po uiszczeniu przez niego opłaty w wysokości 15-17zł uczelnia wyrabia mu papierowy indeks. Posiadanie papierowego indeksu nie zwalnia od posiadania elektronicznego indeksu. Obydwa indeksy zaś są pełnoprawne i mogą działać równolegle. Istnienie papierowych indeksów jest zasadne, gdyż w razie awaryjności systemu elektronicznych indeksów cały progres w etapach edukacji studenta jest zapisany w przysłowiowym "kajecie" i nie ma powodów do obaw. 2. Należałoby powrócić do systemu studiów 5-cio letnich(tylko jednolite magisterskie), likwidując podział na 3+2, tzn. likwidacji uległyby studia I i II stopnia, a zostały studia jednolite magisterskie. Wszystkie studia byłyby 5-cio letnie, magisterskie. Jeżeli jednak nie da się zrobić w ten sposób( bo jednak przeważałyby głosy krytyczne co do tego pomysłu) to należy utrzymać podział na 3+2, zatem pozostałyby studia licencjackie(I stopnia) oraz magisterskie(II stopnia) obok jednolitych magisterskich. A także pozostałyby studia III stopnia(doktoranckie). 3. Kwestia ukończenia studiów - licencjaty( I stopień). Należy znieść prace licencjackie i zastąpić je dwuczęściowym egzaminem licencjackim( część teoretyczna i część praktyczna). Próg do zdania egzaminu( mówimy o części teoretycznej) wyniósłby 40%( jednakże egzamin byłby tak skonstruowany, że uzyskanie takiego wyniku nie byłoby problemem). Egzamin składałby się z m.in pytań zamkniętych(abcd) i otwartych(krótka wypowiedź pisemna, np. podanie definicji czegoś), twierdzeń prawda/fałsz, zadań typu "łączenie pojęć". Egzamin teoretyczny obejmowałby zagadnienia z 3 lat studiów licencjackich i odbywałby się pod koniec czerwca. Część praktyczna zaś egzaminu odbywałaby się w lipcu. U wybranego pracodawcy, który udziela praktyk zawodowych student zostaje praktycznie przeszkolony. Ze szkolenia(będącego częścią praktyczną egzaminu) jest sporządzany dokument, w którym pracodawca ocenia wiedzę, umiejętności, kompetencje studenta, a także jego zdolności komunikacyjne, kreatywność oraz poziom zaangażowania, wpisując w odpowiednie rubryki oceny. Następnie wystawia ocenę ogólną oraz w kilku zdaniach( w polu wnioski/uwagi) wyjaśnia swoje stanowisko. Po ukończonej części praktycznej student zanosi dokument do dziekanatu, który to dokument jest podłączany do części teoretycznej jego egzaminu. 4. Kwestia ukończenia studiów - magisterki(II stopień). Należy znieść prace magisterskie i zastąpić je dwuczęściowym egzaminem magisterskim( część teoretyczna i część praktyczna). Próg do zdania egzaminu( mówimy o części teoretycznej) wyniósłby 50%( jednakże egzamin byłby tak skonstruowany, że uzyskanie takiego wyniku nie byłoby problemem). Egzamin składałby się z m.in pytań zamkniętych(abcd) i otwartych(krótka wypowiedź pisemna, np. podanie definicji czegoś), twierdzeń prawda/fałsz, zadań typu "łączenie pojęć". Egzamin teoretyczny obejmowałby zagadnienia z 2 lat studiów magisterskich(II stopnia) i odbywałby się pod koniec czerwca. Część praktyczna zaś egzaminu odbywałaby się w lipcu. U wybranego pracodawcy, który udziela praktyk zawodowych student zostaje praktycznie przeszkolony. Ze szkolenia(będącego częścią praktyczną egzaminu) jest sporządzany dokument, w którym pracodawca ocenia wiedzę, umiejętności, kompetencje studenta, a także jego zdolności komunikacyjne, kreatywność oraz poziom zaangażowania, wpisując w odpowiednie rubryki oceny. Następnie wystawia ocenę ogólną oraz w kilku zdaniach( w polu wnioski/uwagi) wyjaśnia swoje stanowisko. Po ukończonej części praktycznej student zanosi dokument do dziekanatu, który to dokument jest podłączany do części teoretycznej jego egzaminu. 5. Kwestia ukończenia studiów - studia doktoranckie(III stopnia). W przypadku studiów doktoranckich jedynie pozostałby wymóg pisania pracy doktorskiej, a to po to by nadać pracom doktorskim większego prestiżu i wyróżnienia. 6. Kwestia ukończenia studiów - studia jednolite magisterskie. Należy znieść prace magisterskie i zastąpić je dwuczęściowym egzaminem magisterskim( część teoretyczna i część praktyczna). Próg do zdania egzaminu( mówimy o części teoretycznej) wyniósłby w tym przypadku 60%( jednakże egzamin byłby tak skonstruowany, że uzyskanie takiego wyniku nie byłoby problemem). Egzamin składałby się z m.in pytań zamkniętych(abcd) i otwartych(krótka wypowiedź pisemna, np. podanie definicji czegoś), twierdzeń prawda/fałsz, zadań typu "łączenie pojęć". Egzamin teoretyczny obejmowałby zagadnienia z 5-ciu lat studiów magisterskich i odbywałby się pod koniec czerwca. Część praktyczna zaś egzaminu odbywałaby się w lipcu. U wybranego pracodawcy, który udziela praktyk zawodowych student zostaje praktycznie przeszkolony. Ze szkolenia(będącego częścią praktyczną egzaminu) jest sporządzany dokument, w którym pracodawca ocenia wiedzę, umiejętności, kompetencje studenta, a także jego zdolności komunikacyjne, kreatywność oraz poziom zaangażowania, wpisując w odpowiednie rubryki oceny. Następnie wystawia ocenę ogólną oraz w kilku zdaniach( w polu wnioski/uwagi) wyjaśnia swoje stanowisko. Po ukończonej części praktycznej student zanosi dokument do dziekanatu, który to dokument jest podłączany do części teoretycznej jego egzaminu. 7. Zarówno w przypadku studiów I i II stopnia( licencjackie i magisterskie) jak i w przypadku studiów jednolitych magisterskich uczelniom wyższym powinno zależeć aby studenci osiągali z egzaminów teoretycznych wyniki powyżej 70%. Im lepsze wyniki będą zdobywać studenci tym zwiększałby się prestiż danej uczelni.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.192.92.49
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!