PARTNERZY PORTALU

Ok. 17 tys. wniosków wpłynęło do ZUS przez internet

Blisko 17 tys. wniosków wpłynęło już do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) za pośrednictwem internetu - poinformował rzecznik ZUS Przemysław Przybylski.

Od maja 2007 r. istnieje możliwość załatwiania spraw w ZUS za pośrednictwem strony internetowej Elektronicznego Urzędu Podawczego. Za jego pośrednictwem można złożyć m.in.: wniosek płatnika o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek, wniosek ubezpieczonego o wydanie zaświadczenia o zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego, wniosek płatnika o zwrot nadpłaconych składek czy wniosek o ustalenie przekroczenia rocznej granicy podstawy wymiaru składek.

Dodatkowo, korzystając z usług urzędu elektronicznego, możemy zgłosić reklamację do informacji o stanie konta ubezpieczonego oraz złożyć wniosek o wydanie programu Płatnik.

"W ciągu prawie dwóch lat funkcjonowania Elektronicznego Urzędu Podawczego klienci ZUS skorzystali z niego ok. 17 tys. razy. Najczęściej składano wnioski o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu ze składkami. Wystąpiło o to prawie 9 tys. płatników" - poinformował Przybylski.

Aby złożyć wniosek w formie elektronicznej, trzeba mieć dostęp do internetu oraz posiadać kwalifikowany certyfikat (e-podpis), zapisany na karcie kryptograficznej wraz z odpowiednim czytnikiem.

Każdy wysłany drogą elektroniczną wniosek otrzymuje w ZUS unikalny numer, podawany w poczcie zwrotnej w tzw. Urzędowym Poświadczeniu Odbioru Wniosku. Dzięki niemu na specjalnej stronie EUP można uzyskać informacje o stanie zaawansowania sprawy.

Odpowiedź na wniosek przekazywana jest tradycyjną pocztą na wskazany adres lub pocztą elektroniczną (nie dotyczy to jedynie zaświadczenia o niezaleganiu ze składkami, które może być wydane tylko w formie papierowej). Odpowiedź może być też pozostawiona do odbioru osobistego w placówce ZUS.

"Systematycznie rosnąca liczba wniosków składanych do zakładu za pośrednictwem internetu świadczy o tym, że utworzenie Elektronicznego Urzędu Podawczego było bardzo dobrą decyzją. Coraz więcej klientów posługuje się w kontaktach z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych bezpiecznym podpisem elektronicznym. Wszystkich, którzy jeszcze z internetowej drogi kontaktu z ZUS-em nie korzystają, serdecznie do tego zachęcam" - dodał Przybylski.

Zgodnie z obecnie obowiązującą ustawą o podpisie elektronicznym, w Polsce istnieją dwa rodzaje e-podpisów: zwykły, który służy potwierdzeniu tożsamości i bezpieczny, który jest równoznaczny podpisowi odręcznemu, wymaga posiadania zestawu do jego składania oraz uzyskania certyfikatu, tzw. kwalifikowanego.

Zestaw do składania bezpiecznego podpisu elektronicznego - kartę kryptograficzną, czytnik kart kryptograficznych oraz odpowiednie oprogramowanie - można kupić w jednym ze sklepów internetowych lub też w punktach sprzedaży podpisu elektronicznego. Następnie należy wypełnić formularz elektroniczny, aby uzyskać certyfikat e- podpisu. Takie formularze znajdują się na stronie internetowej firm, które wydają certyfikaty.

Obecnie w Polsce takie certyfikaty wydawane są przez: Krajową Izbę Rozliczeniową, Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych oraz Unizeto Technologies.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Ok. 17 tys. wniosków wpłynęło do ZUS przez internet

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.85.115
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!