Pierwsze testy polskiego hyperloopa już za rok

Na całym świecie powstają projekty związane z budową zamkniętych torów próżniowych do transportu szybkich kapsuł. Tymczasem zespół Hyper Poland chce wdrażać swój system etapami: początkowo korzystać z istniejącej infrastruktury kolejowej i czerpać przychody. Dzięki niższym progom wejścia ich pomysł jest mniej ryzykowny niż konkurencyjne koncepcje.

  • Budowa od zera całej infrastruktury dla systemu hyperloop generuje astronomiczne koszty.
  • Te koszty chce zminimalizować zespół Hyper Poland, wykorzystując istniejącą infrastrukturę kolejową.
  • Koszt dostosowania 1 km linii kolejowej do tego rodzaju transportu ma być porównywalny z kosztem budowy 1 km autostrady.

Idea hyperloop zakłada transport niewielkich kapsuł w rurach o znacznie obniżonym ciśnieniu powietrza. Ma to być kolejny krok w dziedzinie szybkiego transportu. Redukuje ona nie tylko tarcie kół, zastępując je poduszką magnetyczną, ale także opór powietrza.

– Pendolino poruszające się z prędkością 200 km/h zużywa ok. 80 proc. swojej energii tylko na pokonanie oporów powietrza. Jest więc o co walczyć – wyjaśnia dyrektor Hyper Poland ds. technologii Paweł Radziszewski.

Zamysł wiąże się jednak z podstawową przeszkodą: budowa całej infrastruktury dla nowego systemu transportu generuje ogromne, wręcz astronomiczne koszty rzędu dziesiątek milionów euro. Te koszty chce zminimalizować zespół Hyper Poland, wykorzystując istniejącą infrastrukturę kolejową. Owszem, tory trzeba będzie najpierw dostosować, a następnie zabudować próżniowymi rurami, ale to i tak znacznie łatwiejsze i tańsze niż budowanie nowych linii od zera.

– Według pierwotnego zamysłu Elona Muska hyperloop miał być budowany od razu w wersji próżniowej w nowych korytarzach transportowych. To bardzo długotrwały i kosztowny proces. Chodzi nie tylko o kwestie technologiczne, ale też o planowanie nowej trasy i zakup ziemi. My chcemy urealnić i przyspieszyć czas wdrożenia. Chcemy etapami wdrażać nową technologię w branży kolejowej i unowocześniać ją – zapowiada prezes Hyper Poland Przemysław Pączek.

Krok po kroku

Pierwszym, przejściowym etapem ma być rozwiązanie hybrydowe, które nie przeszkadza kolei konwencjonalnej. Dzięki temu pociągi będą mogły dalej jeździć, a pieniądze wydane na tabor zdążą się zamortyzować. W tym etapie kapsuły będą mogły jeździć po specjalnie dostosowanych torach kolejowych  na pasywnej poduszce magnetycznej, na zmianę z pociągiem konwencjonalnym, osiągając 300 km/h.

W drugim, docelowym etapie magnetyczne tory zostaną przykryte prefabrykowaną pokrywą próżniową, która pozwoli wyeliminować opór powietrza i zwiększyć prędkości do 600 km/h.

W jaki sposób inżynierowie z Hyper Poland chcą osiągać 300 km/h, skoro na polskich torach Pendolino z reguły nie osiąga 200 km/h? Mają świadomość ograniczeń infrastruktury i wiedzą, jak sobie z nimi poradzić. W skrócie - lżejsze, automatycznie sterowane kapsuły i system kompensacji przeciążeń.

– Mamy system wychylnego nadwozia, który na łuku o tej samej średnicy pozwala osiągać wyższe prędkości. Np. na łuku o średnicy 1500 m włoskie Pendolino może jeździć ok. 168 km/h. Dzięki lewitacji magnetycznej nasze rozwiązanie w takim miejscu pozwala na prędkość 295 km/h, czyli o 76 proc. szybciej – zapewnia Przemysław Pączek.

 

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Pierwsze testy polskiego hyperloopa już za rok

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.207.247.69
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNERZY SERWISU
  • partner serwisu
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!