PARTNERZY PORTALU

Pokolenie cyfrowe zmieni wszystko

Pokolenie cyfrowe zmieni wszystko
Fot. PTWP (Paweł Pawłowski)
  • Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
  • Dodano: 18-02-2014 11:21

Ekspansja innowacyjnych technologii mobilnych jest w biznesie nieunikniona, ale z drugiej strony często jest też tak, że firmy nie mają pomysłów jak efektywnie wykorzystywać dostępne już technologie - takie wnioski można wyciągnąć z debaty "Zarządzanie. Technologie mobilne a biznes", która odbyła się w ramach Forum Zmieniamy Polski Przemysł.

- W przeszłości najbardziej skore do wykorzystywania nowoczesnych rozwiązań informatycznych w biznesie były takie sektory jak bankowość, czy FMCG, które niejako naturalnie wydają się zorientowane na IT. Dzisiaj obserwujemy znaczący rozwój technologii mobilnych w sektorze transportu, natomiast duży, nadal niewykorzystany potencjał tkwi w takich obszarach jak produkcja energii elektrycznej czy przemysł ciężki - ocenił Łukasz Błażejowski, senior manager Accenture w Polsce.

Jego zdaniem w dziedzinie zarządzania majątkiem przyszłość ma technologia machine to machine, polegająca na zdalnym komunikowaniu się urządzeń bez pośrednictwa człowieka, która może być wykorzystywana np. do próby przewidywania i zapobiegania awariom.

- Z drugiej strony technologie mobilne będą wykorzystywane do komunikacji z klientami, np. w celu umożliwienia samoobsługi - dodał Łukasz Błażejowski. Podkreślił, że często jest tak, że niektóre proste rozwiązania mogłyby usprawnić działanie wielu obszarów w firmach, ale z jakiegoś powodu się ich nie wykorzystuje. - Firmy energetyczne mają zwykle scentralizowane ośrodki zbierania zgłoszeń o awariach w terenie. Gdyby wykorzystać do tego technologię GPS, można by od razu zobaczyć na mapie gdzie awarii jest najwięcej i gdzie trzeba posłać ekipę remontową. To proste rozwiązanie, ale nadal nie stosowane - wyjaśnił.

W jego opinii technologie mobilne w naturalny sposób wykorzystują obszary związane ze sprzedażą, ale już obszary w firmach związane z utrzymaniem są zazwyczaj ostrożne.

Jak dodał Paweł Piwowar, wiceprezes Asseco Poland, często jest tak, że mamy gotową aplikację, ale nie możemy jej uruchomić i udostępnić klientom, bo systemy transakcyjne nie są do tego przygotowane. - Nie idźmy w stronę technologii mobilnych bezrefleksyjnie, tylko zastanówmy się najpierw, jaką konkretną korzyść może odnieść klient, jakie mamy pomysły na ich wykorzystanie - zaapelował.

Krzysztof Kuliński, prezes firmy REC Global, przyznał, że również wierzy w rozwój rynku machine to machine. - Dlaczego nie przenieść możliwości, jakie dają smartfony, na inne urządzenia - pytał. - Takie technologie jak internet przedmiotów to będzie prawdziwa rewolucja w przemyśle. W Niemczech już dzisiaj rodzi się coś co nazywamy terminem industry 4.0. Chcemy być w tej dziedzinie mocni, a bez rozwoju technologii mobilnych nie ma ona racji bytu - dodał.

Z kolei Mariusz Zabielski, prezes Siemens Industry Software podkreślał, że termin industry 4.0 nie oznacza wcale odhumanizowania procesu produkcji, a jedynie zastąpienie w pewnych sytuacjach „interfejsu ludzkiego” - automatycznym.

- Nie da się obronić przed tym, co nieuniknione - przekonywał Tomasz Hanczarek, prezes spółki Work Service. Jego zdaniem szanse na rozwój będą miały te firmy, które są w stanie antycypować rzeczywistość. - Kiedy na rynek bardziej wejdzie tzw. pokolenie cyfrowe, nastąpi wielka zmiana, przed którą nie uciekniemy. Oni już nie chcą jednej pracy, a nawet jednego miejsca zamieszkania. Wyobrażam sobie, że będzie to wyglądało tak, że ktoś w jednym miejscu napisze w sieci, że potrzebuje opielić ogródek, ktoś inny zrealizuje to zlecenie, a faktura zostanie wystawiona i przesłana automatycznie, wszystko będzie się działo w świecie wirtualnym - mówił.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Pokolenie cyfrowe zmieni wszystko

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.107.166
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!