Polak dba w Amazonie o emocje sztucznej inteligencji

Polak dba w Amazonie o emocje sztucznej inteligencji
Rafał Kukliński, dyrektor generalny Centrum Rozwoju Technologii Amazon w Gdańsku Fot. Mat. pras.

Wbudowanie umiejętności rozumienia kontekstu to bardzo ważny punkt w pracy nad komunikacją głosową człowieka i maszyny - mówi Rafał Kukliński, dyrektor generalny Centrum Rozwoju Technologii Amazon, w którym pracuje się nad dodaniem emocji do syntetycznego głosu.

  • Polski zespół Amazona udoskonala Alexę - wirtualnego asystenta głosowego.
  • Kiedy odezwie się ona po polsku? - Chcielibyśmy, aby Alexa była dostępna dla naszych klientów wszędzie, na razie jednak nie mogę mówić o konkretnych planach w tym zakresie - mówi Rafał Kukliński.
  • Na Europejskim Kongresie Gospodarczym opowie on o umiejętnościach Alexy i o możliwościach współpracy w jej tworzeniu i implementowaniu do własnych produktów.
Centrum Rozwoju Technologii w Gdańsku pracuje nad zrewolucjonizowaniem takich rozwiązań jak Text-to Speech czy Natural Language Understanding. Tak informuje krótka notatka na stronie internetowej opisującej placówki Amazona w Polsce. Na czym to zrewolucjonizowanie ma polegać?

- Dodam na wstępie, że w Gdańsku oprócz dwóch zespołów, które zajmują się Text-to Speech czy Natural Language Understanding, działa jeszcze trzeci, którego zadaniem jest „przesunięcie” Alexy (wirtualny asystent głosowy Amazona) bliżej urządzeń końcowych. W Gdańsku pracują także zespoły AWS - czyli Amazon Web Services - zajmujące się migracją danych. Powiększa się też zespół Ring, który trudni się budowaniem rozwiązań czyniących sąsiedztwo bezpieczniejszym (system kamer i dzwonków do drzwi zarządzanych przez aplikację). Każdy z tych zespołów ma swojego lidera. Mojemu sercu najbliższa jest Alexa.

Wracając do Pana pytania, rewolucyjna jest sama idea Alexy jako serwisu głosowego, który komunikuje się w sposób  najbardziej naturalny dla człowieka, rozumie kontekst, jest dostępny wszędzie, i w ten sposób ułatwia życie użytkownikom. Alexa to taki towarzysz na każdy dzień.

O ile idea komunikacji głosowej z maszyną znana była od lat, to łatwość, którą wprowadziła Alexa, rozumienie głosu i języka z odległości, możliwość wydawania poleceń i jednoczesnego przemieszczania się, to rewolucja, która dzieje się na naszych oczach.
A to dopiero początek. Cały czas pracujemy i przez najbliższe lata będziemy pracować nad innowacjami w obszarze sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego.

Po pierwsze po to, żeby interakcja użytkownika z Alexą była jak najbardziej naturalna: żeby Alexa potrafiła interpretować np. zawahania w głosie, co się przekłada i na rozumienie języka i generację mowy. W zależności od kontekstu rozmowy jej głos będzie brzmiał inaczej.

Numer dwa na liście naszych zadań to nabycie przez Alexę inteligencji emocjonalnej. Łączy się to z rozumieniem kontekstu rozmowy i jego poszerzeniem, np. w zależności od miejsca, w którym znajduje się użytkownik. Gdy poprosi on o wiadomości ze świata, Alexa poda mu te, które są najważniejsze z punktu widzenia jego lokalizacji.

Po trzecie, naturalność komunikacji oznacza, że Alexa - dużo na tym pracujemy - powinna dać sobie radę z interakcjami wielozadaniowymi (multitask interactions). W normalnej rozmowie jesteśmy przyzwyczajeni, że chcąc lepiej zrozumieć, o co chodzi naszemu rozmówcy, zadajemy pytania uściślające kontekst.

 

×

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Polak dba w Amazonie o emocje sztucznej inteligencji

  • stary komuch 2021-09-20 14:53:54
    Amazon? Dziękuję! Nie dokładam się do systemu NIEWOLNICZEGO WYZYSKU PRACOWNIKÓW!

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.204.2.231
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNERZY SERWISU
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!