PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Polski hyperloop z potężnym dofinansowaniem i prestiżową nagrodą

Autor: Karolina Markowska
17-05-2019 06:00 |  aktualizacja: 17-05-2019 07:09

Dziś pokonanie trasy Kraków-Warszawa zajmuje od 50 minut (samolot) do ponad 4 godzin (samochód). Już za kilka lat jednak tą samą trasę pokonać będzie można w nieco ponad 20 minut. W jaki sposób? Dzięki technologii Hyperloop, realizowanej przez polski start-up Hyper Poland. Innowacyjny projekt otrzymał właśnie 16,5 mln zł wsparcia z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Zwyciężył także w kategorii Tradition & Modernity w organizowanym w ramach czwartej edycji European Start-up Days konkursie „Start-up Challenge”.

Hyperloop to technologia transportu przyszłości. Pociągi, które lewitując na poduszce magnetycznej, w przyszłości będą rozpędzać się niemal do prędkości dźwięku (ok. 1 tys. km/h).

Dlaczego to może się udać?

– Gdybyśmy spytali ludzi kilkanaście lat temu, czy wyobrażają sobie, że za niedługo będą mieli w kieszeni komputery wielokrotnie mądrzejsze niż te, które wysłały człowieka na księżyc, to też powiedzieliby, że to science-fiction – mówi Przemysław Pączek, prezes zarządu Hyper Poland.

 


Dzięki dofinansowaniu pozyskanemu z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w Żmigrodzie koło Wrocławia powstanie testowy tor o długości 500 metrów.  Środki zostaną wykorzystane do zbudowania stanowisk testowych, do badania napędu liniowego i lewitacji magnetycznej. Hyper Poland zapowiada, że "jako jedyna firma na świecie opracowała sposób na to, jak przystosować istniejące zwykłe tory kolejowe do potrzeb lewitujących, magnetycznych pojazdów". 

To ważne, gdyż zanim na naszych torach pojawią się ultraszybkie pociągi, zostanie wykorzystana istniejąca już infrastruktura. Dzięki zamontowaniu specjalnego toru magnetycznego na torach pojazdy będą mogły osiągać prędkość do 300 km/h.

Przeczytaj także: Pierwsze testy polskiego hyperloopa już za rok

W kolejnych etapach start-up chce przykryć tory półokrągłą kopułą i obniżyć w niej ciśnienie powietrza, co pozwoli rozpędzać maszyny nawet do 600 km/h. A jeżeli projekt okaże się rentowny, hyperloop może doczekać się nawet osobnej infrastruktury.

W 2020 roku planowane są pierwsze projekty pilotażowe. Jednak jak podkreśla start-up  transport pasażerski nie będzie możliwy w Europie przed 2030 rokiem.
Podobał się artykuł? Podziel się!
  • XI Europejski Kongres Gospodarczy

    13-15 maja 2019, Katowice • Spodek + Międzynarodowe Centrum Kongresowe
  • Podczas #EKG2019 @EECKatowice Andrzej Dulka, prezes #PIIT, rozmawiał z @gregsadowski z @MyCompanyPolska na temat wdrożenia technologii 5G. To rewolucyjna technologia umożliwiająca komunikację maszyn produkcyjnych i rolniczych. youtube.com/watch?v=IHJm3v… #MyCompany #EEC2019 #5G
    @EECKatowice - (RT) @PIITPolska
  • Jak robotyzacja przyczyni się do zmiany przedsiębiorstw przemysłowych? O tym rozmawialiśmy podczas @EECKatowice: gpcodziennie.pl/114437-robotyp…
    @EECKatowice - (RT) @ArcelorMittalPL
  • Marek Dietl, Prezes Zarządu #GPW w rozmowie z @AgencjaISB podczas @EECKatowice o tym jakich inwestorów chcielibyśmy przyciągnąć ze Stanów Zjednoczonych na polski rynek kapitałowy. 🇵🇱📊🆕 📺bit.ly/2waT5dH
    @EECKatowice - (RT) @GPW_WSExchange
  • Najnowsza koncepcja projektu @metropoliagzm, jakim są "Otwarte dane - informacje w jednym miejscu". Platforma będzie przechowywać i udostępniać dane. Więcej na metropoliagzm.pl https://t.co/C23LK9bJsE
    @EECKatowice
  • 🔹W przyszłości mieszkańcy Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia mogą podróżować nie tylko klasyczną koleją, ale również lekką koleją miejską czy monorailem. 🚅🚅 O koncepcji Kolei Metropolitalnej ➡️ bit.ly/2RZB0gp @MetropoliaZTM https://t.co/I1NK12kOID
    @EECKatowice
  • Good discussion at Europe-ASEAN panel @EECKatowice (largest business event in Central Europe) with participation of @EUCentreSg director Dr Yeo Lay Hwee. Focus on political framework and economic opportunities! @NTUsg @sgSMU @NUSingapore @EUinSingapore @MSZ_RP @MFAsg twitter.com/izbapolskaazja…
    @EECKatowice - (RT) @PolishEmbassySG
  • "Temat budowania oferty kulturalnej jest złożony, bowiem stale zmienia się publiczność i jej oczekiwania są coraz inne" Dyrektor naczelna #NOSPR Ewa Bogusz-Moore na @EECKatowice #eec2019 bit.ly/2WNkeiT
    @EECKatowice - (RT) @NOSPR_official
  • Zakładane terminy dokończenia budowy odcinka A1, którego wykonawcą było Salini, mogą być trudne do spełnienia - ocenił Dariusz Blocher, prezes @BudimexSA w @wnppl. Grupa szacuje, że zerwaniem kontraktów może być zagrożonych łącznie jeszcze ok. 150 km dróg. bit.ly/2HuMKiJ https://t.co/xqsMGdS4sJ
    @EECKatowice - (RT) @ElzbieciakTomek
  • Ponad 12 000 gości, kilkuset ekspertów, prawie 150 debat - a to wszystko w ciągu 3 dni największej imprezy gospodarczej tego roku - @EECKatowice. Dziękujemy jeszcze raz za możliwość udziału i do zobaczenia za rok! #EEC2019 #EKG2019 @wnppl @puls_biznesu @PiotrMyszor @puls_hr https://t.co/GGNXoaQf57
    @EECKatowice - (RT) @ArcelorMittalPL
  • Dziękujemy za odwiedziny i ciekawe rozmowy podczas deszczowych @estartupdays w Katowicach! #ESD2019 #startupy #innowacje https://t.co/20BOGdOMm0
    @EECKatowice - (RT) @intelliseq
Pobierz aplikację EEC

KOMENTARZE (6)

  • Andrzej 2019-05-17 06:59:50
    Jakoś mnie Pan nie przekonuje. Mało konkretów. Model mówiący o prędkości 300km/h na, w II etapie zabudowa tunelu próżniowego wzdłuż istniejącej infrastruktury.... Brzmi super. Oby to nie była próba wyłudzenia dotacji.
    • Piotr 2019-05-17 11:39:45
      Ależ jest tam potężny konkret, którego nie zauważyłeś. Gruba kasa. Reszta to .... ech ...
  • Gość 2019-05-17 08:41:21
    To dobra decyzja, bo Hyperloop to przyszłość.
  • Krak 2019-05-17 08:57:52
    Czy p. Redaktor może jaśniej wytłumaczyć jak nowy pociąg pokona trasę KRK-WAW w 20 minut? Zwykłą arytmetyką nie da się tego obliczyć. Samolot pokonuje trasę krótszą o kilkadziesiąt km, lecąc szybciej, w 50 minut.
    • OLO 2019-05-17 10:42:13
      Hmm z tym samolotem to też ciekawa sprawa sprawa, przy prędkości przelotowej np 900 km/h powinien być w 20 minut a nie w 50 minut ?? Przyjmijmy że odległość pomiędzy miastami jest równa 300km przy prędkości teoretycznej 900 km/h podróż trwa dokładnie 20 minut, w Hyperlopa wsiadasz i jedziesz te 900km/h bo nie masz odpraw, jazdy po lotnisku w autobusie, kołowania na lotnisku, nabierania wysokości, podchodzenia do pasa itp.... , Zarówno hyperlop jak i samolot mogą osiągnąć 900km/h ale czasy podróży będą inne
  • rrr 2019-05-17 14:29:00
    Bardzo dobry projekt, jednak podzielam obawy innych. To że wyinkbujemy technologię to nie znaczy, że nasz przemysł ma możliwości, żeby ją wyprodukować i sprzedać. Obawiam się , że będzie tak, że my dopracujemy technologię, a później (jak to bywa ze startupami i naszymi technologiami) będziemy musieli sprzedać na "Zachód", bo w Polsce nikt nie będzie zainteresowany lub nie będzie miał możliwości technologicznych, żeby ją produkować.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 216.244.66.194
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


POLSKA I ŚWIAT

25 387 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

552 005 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 187 ofert w bazie

397 709 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.