PARTNERZY PORTALU

Polski przemysł kosmiczny zdobywa doświadczenie i szuka swojej specjalizacji

Tak może wyglądać pierwsza ziemska kolonia na Marsie. Fot. Shutterstock.com

Polska w ciągu 7 lat od czasu wstąpienia do Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) zbudowała swój przemysł kosmiczny. Możemy się pochwalić polskimi detektorami na Marsie i penetratorami geologicznymi. Rynek nie jest jednak wielki, nadal się kształtuje, a w najbliższym czasie może go czekać przebudowa.

  • W polskiej branży kosmicznej nie obejdzie się bez określenia priorytetów i obszarów współpracy wewnątrz niej i z konsorcjami międzynarodowymi. W ten sposób łatwiej bić się w Europie o pieniądze.
  • Nie powinniśmy bać się spoglądać poza orbitę Ziemi. Technologie okołoziemskie są już dojrzałe, od lat dopracowywane. W przypadku głębszej eksploracji kosmosu mamy podobny punkt startu co inne kraje.
  • Zmiany na rynku są bliskie. Za kilka miesięcy ESA złoży parasol ochronny w postaci specjalnego programu dla Polski. Spodziewany jest także ruch kadrowy w firmach.

Motorem napędowym krajowego sektora kosmicznego jest udział Polski w Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA). Składka wpłacana przez nasz kraj wraca do polskich firm w postaci zamówień. Inne źródło finansowania to programy Komisji Europejskiej Copernicus (program obserwacji Ziemi) i Galileo (europejski system nawigacji satelitarnej), oraz udział polskich placówek badawczych w europejskich funduszach na badania i rozwój (Horyzont 2020 czy nowy, przeznaczony na lata 2021-2027, Horyzont Europa).

- Najważniejsze są dla nas programy umożliwiające rozwój technologii, która zaowocuje rynkowym produktem lub wiedzą nadającą się do wykorzystania w projektach ESA lub Komisji Europejskiej - podkreśla Paweł Wojtkiewicz, prezes Związku Pracodawców Sektora Kosmicznego. Szkolenia i działania edukacyjne są ważne, ale nie tak jak technologia.

Pieniędzy nie jest dużo, trzeba wybierać. Zresztą także z innego powodu.

W poszukiwaniu priorytetów

Michał Szaniawski, p.o. prezesa Polskiej Agencji Kosmicznej, podkreśla, że w świeżo upieczonej polskiej branży kosmicznej nie obejdzie się bez określenia obszarów priorytetowych. Po pierwsze we współczesnym świecie liczy się specjalizacja, po drugie łatwiej w Europie bić się o pieniądze dla kilku wyrazistych projektów zgłaszanych przez konsorcja firm niż dla wielu mniejszych, pojedynczych przedsięwzięć.

- Jeśli środki na polski kosmos nie zostaną podniesione, a musimy się z tym liczyć, trzeba określić, czym należy się zająć w pierwszej kolejności, czym w drugiej, a czym w trzeciej. Pierwszeństwo mają przedsięwzięcia, które już się sprawdziły i które wnoszą wartość dodatkową do polskiej gospodarki - mówi Michał Szaniawski, sygnalizując, że jest o tym mowa w Krajowym Programie Kosmicznym. - Narzędzia, które są zapisane w KPK, będziemy uruchamiać już w tym roku.

Polsa (Polska Agencja Kosmiczna) chce też stworzyć platformę wymiany informacji z biznesem, żeby było wiadomo, gdzie administracja ma go wspierać.
×

KOMENTARZE (3)

Do artykułu: Polski przemysł kosmiczny zdobywa doświadczenie i szuka swojej specjalizacji

  • Mgrinz 2019-06-03 20:41:17
    Póki mało wpłacam do esa to rodzynki z tortu nie dla nas. Dziękuję! Kontrakty lukartywne tylko dla krajów stawiajacych na naukę a nie teologie
  • Sławek 2019-06-03 08:05:36
    Iść, ciągle iść w stronę Słońca
  • nanader 2019-06-02 10:14:44
    Powodzenia!

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.233.239.20
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!