PARTNERZY PORTALU

Polski samolot w czołówce światowego konkursu

Samolot zbudowany przez zespół z Politechniki Wrocławskiej zajął czwarte miejsce na międzynarodowych zawodach Aero Design polegających na zaprojektowaniu i zbudowaniu modeli samolotu oraz wykonaniu lotu, w którym model przeniesie jak największy ciężar.

Zawody SAE Aero Design West 2010 odbyły się w dniach 5-7 marca w miejscowości w Los Angeles w USA. Startowało w nim 29 studenckich zespołów z różnych krajów. Zespół JetStream Team z Akademickiego Klubu Lotniczego Politechniki Wrocławskiej w składzie: Dawid Kostrzewa, Tomasz Prokop, Przemysław Tomków, Artur Zolich, Krzysztof Marczewski, Piotr Materka, Michał Zakolski zajął czwarte miejsce. Samolot przez nich zbudowany przeniósł balast o masie 10 kg, co stanowiło 182 proc. masy modelu. Opiekunem zespołu był inż. Michał Skalny.

Jak poinformował członek zespołu, Przemysław Tomków, model o nazwie Samarama został zbudowany specjalnie na zawody i zastosowano w nim wiele nowatorskich rozwiązań.

- Główna rama modelu została zaprojektowana tak, że stanowiła jednocześnie łoże do silnika mocowanie do rury ogonowej, miała wyprowadzenia do mocowania skrzydeł oraz balastu i podwozia. Rama stanowiła serce samolotu i wykonana została ze specjalnego stopu duraluminium. System podwieszania balastu zaprojektowany został w ten sposób, żeby można było w łatwy sposób kontrolować środek ciężkości samolotu - tłumaczył Tomków.

Jak dodał konstruktor, obecnie budowane samoloty transportowe potrafią unieść około 100 proc. własnej masy.

- W zawodach samolotów udźwigowych studenci robią wszystko, aby przełamać tę granicę - podkreślił.

Model zbudowany przez zespół JetStream miał rozpiętość skrzydeł 240 cm, długość 221 cm a wysokość 45 cm.

- Podstawowe cechy samolotu definiuje zmieniany rok rocznie regulamin. W tegorocznej edycji suma długości, rozpiętości, oraz wysokości samolotu nie mogła przekroczyć 200 cali (508 cm) . Ograniczenia dotyczyły również materiałów użytych do budowy modelu. Nie mogliśmy stosować wysokowytrzymałych włókien. Dodatkowo każdy team musiał zastosować ten sam model silnika - 10 cm pojemności i około dwóch koni mechanicznych mocy - tłumaczył Tomków.

- Każdy z nas skrupulatnie przestudiował około 40 stron zapisów, które stanowiły reguły gry. Szukaliśmy jakiejś luki, która umożliwiłaby nam zaprojektowanie najlepszego samolotu. Organizator zabraniał modyfikacji silnika, lecz udało nam się zastosować nowatorski system wstrzykiwania podtlenku azotu - NO2, który w żaden sposób nie naruszał konstrukcji silnika. Testy wykazały, że instalacja dodawała 70 proc. mocy. Niestety podczas inspekcji modelu, komisja sędziowska po długich naradach stwierdziła, że nasz system modyfikuje paliwo, przez co musieliśmy go wymontować z samolotu - dodał.

Jak wyjaśnił, każdy etap projektowania i budowy modelu oceniany jest przez komisję konkursową. Łącznie rywalizacja trwa, więc kilka miesięcy. Jednak ostatecznym testem są loty z obciążeniem, wykonywane już w miejscu rozgrywania zawodów.

- Mieliśmy osiem prób na podniesienie obliczonego ciężaru. W pierwszej kolejce wykonywane były loty na pusto - bez balastu. Wykonanie takiego lotu było dużym osiągnięciem, bo puste modele były bardzo podatne na wiatr, co bardzo utrudniało pilotowanie. Z tego powodu tylko nieliczne zespoły wykonały poprawne loty. Nasz model wykonał lot bez najmniejszych przeszkód.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Polski samolot w czołówce światowego konkursu

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.221.159.255
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!