PARTNERZY PORTALU

Pożar i awaria w T-Mobile obnażają słabość infrastruktury krytycznej w Polsce

Pożar i awaria w T-Mobile obnażają słabość infrastruktury krytycznej w Polsce
Klienci T-Mobile po pożarze w Warszawie mają problemy z korzystaniem z podstawowych usług. Fot. youtube.com
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: Paweł Szygulski
  • Dodano: 01-02-2019 14:21

Problemy z zatwierdzaniem bankowych transakcji, niedziałający internet, czy trudności z umówieniem wizyty u lekarza - to tylko niektóre skutki, jakie pociągnął za sobą pożar budynków firmy telekomunikacyjnej T-Mobile na warszawskim Annopolu. W zdarzeniu ucierpiało bowiem centrum danych firmy, co każe postawić pytania o jakość zabezpieczeń infrastruktury krytycznej w Polsce.

  • Pożar hal magazynowych na Annopolu doprowadził do odłączenia centrum danych operatora telekomunikacyjnego T-Mobile.
  • Trwają gorączkowe prace w celu przywrócenia pełnej sprawności sieci. Poważne problemy z jej funkcjonowaniem występują już ponad dobę.
  • Operatorzy telekomunikacyjni podlegają mi.in. przepisom o infrastrukturze krytycznej. Mimo tego pojedynczy pożar pozbawił wiele osób i firm możliwości wykonywania połączeń telefonicznych, korzystania z internetu czy potwierdzania transakcji w bankowości internetowej.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (11)

Do artykułu: Pożar i awaria w T-Mobile obnażają słabość infrastruktury krytycznej w Polsce

  • Przemo 2019-02-04 09:58:51
    Polecam posłuchać wykładu dra Leszka Sykulskiego o wojnie dyfuzyjnej - wspominał w nim akurat o pożarze Mostu Łazienkowskiego (i ważnych kabli telekomunikacyjnych na nim)... analogia jest widoczna.
  • observer 2019-02-03 16:44:54
    No i jak można dziwić się babci, która tylko przechowuje gotówkę w pończosze powiadając " a w tamtej wojnie to wszystko przepadło i ruble w złocie i kasa".
  • Michał 2019-02-01 20:38:39
    Gdyby zamiast na marketingowe bicie piany inwestowałoby się w projektowanie i wdrażanie zabezpieczeń efekt byłby inny. A tak zarabiają celebryci a rzeczywistość skrzeczy .
    • Aa 2019-02-02 16:45:45
      Tym powinien sie zajać UKE, bo to dotyczy klientów. Dlaczego nic nie informuja ludzi przez telewizje szczegolnie w tvp i tvn. Jak ludzie maja wylaczony internet, czy nie mozna zobaczyc ile masz na koncie..., aktywacja przenoszenie usług... to powinno być wyjaśnione wszystkim bo operator chyba ma obowiazki?
    • alojz 2019-02-03 10:51:58
      Wiesz ile procent budżetu T-mobile idzie na marketing, a ile na rozwój i utrzymanie infrastruktury? Błagam Cię jak nie masz o czymś pojęcia, to nie pisz o tym w internecie
    • Elo 2019-02-03 23:15:42
      Elo, kolega żyje chyba jeszcze w komunie gdzie nie było konkurencji i marketing nie był potrzebny bo wszystko było na kartki
  • gość 2019-02-01 16:34:12
    Taka awaria pokazuje tylko słabość tzw. cyfryzacji. Wystarczy jeden pożar i wszyscy leżą na łopatkach. Tak jak opisano, brak dostępu do banku, brak możliwości zapisania się do lekarza. Ale w banku dowiemy się, że papierowe listy kodów jednorazowych są wycofywane i zastępowane rewalcyjnym i NIEZAWODNYM systemem kodów SMS. Kolejna sprawa to "papierowe" wymagania wobec operatorów sieci telekomunikacyjnych działających na rynku, którym niezmiennie rządzi najniższa cena. Taki wypadek obnaża bezlitośnie, wirtualny świat, w którym żyjemy, gdzie wszyscy przekonują się wzajemnie, że jest lepiej, że wszystko funkcjonuje sprawniej, itd. Jak widać, to nieprawda I można sobie na papierze wszystko zapisać, co nie oznacza, że to będzie działać.
    • otóż to! 2019-02-01 21:14:55
      Nic dodać nic ująć
    • Zeghar 2019-02-01 21:45:03
      Nie, taki przypadek pokazuje jak ważna jest infrastruktura. Teraz odpowiednie urzędy powinny przyjrzeć się jak funkcjonuje T-mobile czy banki. Bo to wygląda jakby olane zostały kwestie zabezpieczeń, co powinno skutkować odpowiednimi konsekwencjami.
    • Dominik 2019-02-02 11:57:09
      Zgadzam się w 100% z powyższymi wnioskami. Ale czy to nie o to chodzi aby mieć za pare lat wszystko na smyczy dzięki usługom (dane, kapitał) jedynie w chmurze? Strategie zabezpieczeń (papierowe, offline) powinny być opracowane przez rząd. Tylko problem polega na tym, że tam są tylko wynajęci aktorzy a nie ludzie którzy myślą o przyszłości kraju za np. 30-50lat
    • familyfinancetracker.com 2019-02-03 11:23:53
      W wielu firmach wymagane są procedury DRP (Disaster Recovery Process), cyklicznie powinny być również przeprowadzane testy awaryjnego wdrażania takich procedur. Myślę że w TMobile również takie procedury istnieją, z tym że te procedury zawierają w sobie określoną liczbę godzin po których krytyczne funkcjonalności muszą być przywracane. Z tym że poszczególne funkcjonalności mają swoje priorytety. W tym przypadku może nie było idealnie, ale chyba również nie tak dramatycznie. Podstawowe funkcjonalności dla klientów indywidualnych zostały przywrócone względnie szybko. Faktem jednak pozostaje to, że mocno uzależniliśmy się od technologii i ciężko bez niej żyć. Na szczęście takie awarie zdarzają się bardzo rzadko

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.239.242.55
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!