PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Projekt ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa wraca do komisji

Autor: PAP/DC
16-06-2018 08:16
Projekt ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa wraca do komisji

Krajowy system bezpieczeństwa ma wykrywać oraz minimalizować skutki incydentów naruszających bezpieczeństwo informatyczne

mat. pras.

Krajowy system bezpieczeństwa, który ma powstać dzięki ustawie, ma zapobiegać, wykrywać oraz minimalizować skutki incydentów naruszających bezpieczeństwo informatyczne kraju. W piątek, 15 czerwca 2018 r., sejmowa podkomisja przyjęła do projektu poprawki i skierowała go do komisji.

Jak wskazują autorzy projektu celem ustawy jest organizacja oraz określenie sposobu funkcjonowania krajowego systemu cyberbezpieczeństwa (KSC). W projekcie wskazano sektory gospodarki narodowej, których będą dotyczyły przepisy oraz określono kim są dostawcy usług cyfrowych i operatorzy usług kluczowych.
To, jakie przedsiębiorstwa i w jakich branżach zostaną operatorami usług kluczowych czy usług cyfrowych określi rozporządzenie Ministra Cyfryzacji, które obecnie jest w konsultacjach publicznych.

Według szacunków Ministerstwa Cyfryzacji, decyzją administracyjną zostanie wyznaczonych ok. 335 operatorów.

Będą oni musieli systematycznie szacować ryzyka wystąpienie incydentu, który może mieć wpływ na cyberbezpieczeństwo. Ich zadaniem będzie też zbieranie informacji o zagrożeniach cyberbezpieczeństwa oraz stosowanie środków im zapobiegających.

I tak - jak zakłada ustawa - operator w ciągu 24 godzin od momentu wykrycia i skwalifikowania incydentu musi je zgłosić do właściwego CSIRT MON, CSIRT NASK lub CSIRT GOV, czyli do specjalnych zespołów reagowania działających na poziomie krajowym.

CSIRT MON prowadzony ma być przez ministra obrony narodowej, CSIRT NASK - jak zakłada projekt - poprowadzi Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa, a CSIRT GOV będzie podlegać szefowi Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. CSIRT-y wraz z Rządowym Centrum Bezpieczeństwa stworzą Zespół ds. Incydentów Krytycznych.

Operatorzy usług kluczowych będą zobowiązani m.in. raz na dwa lata ponieść koszty audytu. Szacuje się, że koszt jednostkowy takiej kontroli wyniesie 50 tys. zł. Projekt zakłada, że audyt po raz pierwszy ma być przeprowadzony w 2019 r., a następnie, co 2 lata.Za niedopełnienie swoich obowiązków zarówno operatorzy usług kluczowych jak i dostawcy usług cyfrowych poniosą kary finansowe.

Projektowana ustawa przewiduje, że premier powoła pełnomocnika ds. cyberbezpieczeństwa. Do jego zadań będzie należało koordynowanie i realizowanie polityki rządu w zakresie zapewnienia cyberbezpieczeństwa kraju.

Przewiduje się, że proponowane przepisy wejdą w życie 14 dni po ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw.

Podobał się artykuł? Podziel się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 017 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

567 732 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 097 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.