PARTNERZY PORTALU

Pronoksu atak na Chiny

Pronox, wiceprezesa Dariusza Smagorowicza, wypracował własny model polsko-azjatyckiego biznesu. I nie żałuje. Możliwe, że na giełdę wyśle spółkę zależną Easy Touch.

Szenczen. Młode miasto, jakich w Chinach w ostatnich latach wyrosło wiele. 30 lat temu było rybacką wioską. Jednak położenie i bliskość Hongkongu zdecydowały o bardzo szybkim jej rozwoju. Teraz jest wielką sypialnią, wszędzie place budowy, a wśród nich - enklawy luksusu - pisze "Puls Biznesu". Wyrastają kolejne fabryki, pracujące dla firm z całego świata.

Chiny odkrywają dla siebie również polskie spółki, w tym giełdowy Pronox. Założyciele firmy już kilka lat temu zaryzykowali i stwierdzili, że trzeba się uczyć od najlepszych. I na podstawie tej wiedzy wypracować własny model polsko-azjatyckiego biznesu.

- Zanim weszliśmy na giełdę, byliśmy postrzegani przez rynek jako dystrybutor IT i elektroniki. Wprawdzie to tylko część naszej działalności, ale z niej właśnie wywodzi się pomysł na interesy z Chinami - mówi Dariusz Smagorowicz, wiceprezes, współzałożyciel i udziałowiec spółki.

Przez lata Pronox sprzedawał elektronikę i komponenty do niej, a wiele z tych towarów pochodziło z Azji. Potem nawiązał bezpośrednie kontakty z tamtejszymi producentami, aby skrócić łańcuch pośredników.

- Bywaliśmy w Azji bardzo często. Odwiedzając tamtejsze fabryki, zauważyliśmy, że produkują w nich chyba wszyscy liczący się gracze elektroniki i IT. I to na tych samych liniach. Pomyśleliśmy wówczas, że warto robić to samo - wspomina Dariusz Smagorowicz, oprowadzając nas po chińskich zakładach.

Faktycznie, w oczach migają logo wielu koncernów - i tych niszowych, i tych rozpoznawalnych dla każdego. Czym różni się od nich sprzęt z własną marką Pronoksu - Easy Touch?

- Właściwie niczym. Stosujemy te same komponenty, co światowi gracze. Największy udział w cenie ma po prostu marketing - mówi Dariusz Smagorowicz.

Pronox współpracuje z kilkudziesięcioma fabrykami, które robią sprzęt na jego zlecenie - od myszek po komputery. Tylko telewizory LCD powstają w Polsce.

Jak wygląda ten biznes w praktyce? Easy Touch dostarcza fabryce komponenty do produkcji sprzętu. Tam są składane i pakowane. Część elementów, jak na przykład obudowy, wykonywana jest na miejscu. Spółka może dostarczyć chińskiemu partnerowi własne wzory albo wybrać je z katalogów chińskich partnerów, którzy proponują setki gotowych rozwiązań. Jakość i parametry techniczne kontroluje odbiorca, czyli w tym wypadku Easy Touch.

Marka Easy Touch do niedawna była dostępna tylko w naszym kraju. Ale Dariusz Smagorowicz i jego wspólnicy postanowili wykorzystać to, że Chiny są nie tylko wielką wytwórnią, lecz także gigantycznym rynkiem zbytu. Dlatego porwali się na eksperyment — dotąd bardzo obiecujący. Część sprzętu z logo Easy Touch nie jedzie do Europy, ale sprzedawana jest w Państwie Środka.

- W styczniu rozpoczęliśmy współpracę z chińskim Wal-Martem. W zeszłym roku rozpoczęliśmy sprzedaż przez chiński i brytyjski Amazon.com - mówi Dariusz Smagorowicz.

Easy Touch rozważa także nawiązywanie współpracy z kolejnymi sieciami detalicznymi. Nie tylko w Chinach, lecz także w innych krajach azjatyckich, w tym również w Japonii. W planach ma utworzenie w Chinach własnego magazynu, by szybciej realizować zamówienia. Spółka planuje przeniesienie swego biura w Szenczen do nowej siedziby.

Nie tylko azjatyckie rynki zamierza podbijać w tym roku Pronox.

- Chcemy podpisywać umowy dystrybucyjne w kolejnych krajach. Zamierzamy też wejść do USA. Już jesteśmy obecni w e-sklepie Newegg.com i Toys R US - mówi Dariusz Smagorowicz.

 

×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Pronoksu atak na Chiny

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.98.69
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNER SERWISU
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!