PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Przez wielkie sieci handlowe mają problem. Jak skutecznie prognozować popyt?

Autor: wnp,pl (Ireneusz Chojnacki
14-05-2018 20:00 |  aktualizacja: 14-05-2018 19:50
Przez wielkie sieci handlowe mają problem. Jak skutecznie prognozować popyt?

Im firma lepsza w skuteczności przewidywania popytu tym, jej koszty niższe, a jednocześnie jest w stanie odpowiadać na zapotrzebowanie klientów - mówi Dorota Dębińska-Pokorska, partner w PwC

Fot. PTWP

- Moim zdaniem w Polsce firmy dopiero się uczą prognozowania popytu w sposób odpowiadający wyzwaniom wynikającym z dywersyfikacji produkcji, z indywidualizowania produktów. Na razie głównie odpowiadają na popyt kosztem nadwyżek zapasów, bo chociaż to nie jest tanie, to dosyć bezpieczne. W sprzyjającym otoczeniu makroekonomicznym, które pozwala realizować wysokie marże, te koszty nie są kluczowe, ale w okresie dekoniunktury mogą się okazać ważne – mówi Dorota Dębińska-Pokorska, partner w PwC.

  • Dorota Dębińska-Pokorska wskazuje, że zaspokajanie coraz bardziej zróżnicowanego produktowo popytu oznacza wzrost kosztów zarówno w sferze produkcji, jak i w obszarach magazynowania oraz logistyki.
  • Doświadczenia pokazują, informuje Dorota Dębińska-Pokorska, że w tradycyjnych modelach określania popytu, bez użycia zaawansowanych narzędzi informatycznych, dokładność prognoz kształtuje się na poziomie 80 proc.
  • W okresach dekoniunktury uważa Dorota Dębińska-Pokorska, dywersyfikacja produkcji może się okazać groźna, bo wtedy m.in. łatwo zostać z niezbywalnymi zapasami części produktów
  • Najbardziej dojrzałe firmy, wskazuje Dorota Pokorska-Dębińska, coraz częściej korzystają z narzędzi cyfrowych pozwalających prognozować popyt na konkretne produkty; podkreśla, że wdrażanie modeli predykcyjnych to procesy, które zajmują wiele miesięcy.
Poszczególne etapy rozwoju cywilizacyjnego stawiają przed przedsiębiorcami charakterystyczne wyzwania. Czy obecnie jest widoczne jakieś specyficzne dla naszych czasów zjawisko w przypadku przedsiębiorstw produkcyjnych?

- Nasze doświadczenia pokazują, że niezależnie od branży przedsiębiorstwa produkcyjne mają obecnie ten sam problem do rozwiązania, a mianowicie znalezienie właściwej odpowiedzi na płynące ze strony klientów, czy ich największych odbiorców, którymi są często wielkie sieci handlowe, żądanie dostaw coraz bardziej zindywidualizowanych produktów. Zaspokajanie coraz bardziej zróżnicowanego produktowo popytu oznacza wzrost kosztów zarówno w sferze produkcji, bo m.in. często trzeba przezbrajać linie produkcyjne, jak też w obszarach magazynowania i logistyki. W praktyce powstaje dylemat, czy ze względów kosztowych pozostać przy, tak to nazwijmy, tradycyjnym asortymencie produkcji, czy też podjąć wyzwanie, ale też ryzyko kosztowe i walczyć o rynek, zwiększając gamę produktów. Tak długo, jak otoczenie makroekonomiczne jest korzystne, dywersyfikacja produkcji i związany z tym wzrost jej kosztów nie są specjalnie istotne, bo marże są wystarczająco wysokie, ale w okresach dekoniunktury dywersyfikacja może się okazać groźna, bo wtedy łatwo zostać z niezbywalnymi zapasami części produktów czy z kosztami logistyki zupełnie niedopasowanymi do pogorszonej koniunktury.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 901 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

587 699 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.