PARTNERZY PORTALU

PwC: polski przemysł coraz więcej inwestuje w cyfryzację

Fot. Shutterstock.com

Wysoki poziom cyfryzacji deklaruje 39 proc. polskich przedsiębiorstw przemysłowych, a 45 proc. twierdzi, że ich firmy są co najmniej na tym samym poziomie zaawansowania co najważniejsi konkurenci - wynika z raportu firmy PwC "Przemysł 4.0 - wyzwania współczesnej produkcji".

Jak tłumaczy PwC, Przemysł 4.0 to etap rozwoju firm produkcyjnych wywołany przez transformację cyfrową, w którym zmianom ulegają łańcuchy wartości, produkty, usługi i modele biznesowe. Po trzeciej rewolucji przemysłowej, która polegała na automatyzacji poszczególnych procesów, obecnie jesteśmy świadkami czwartej, umożliwiającej łączenie urządzeń w obrębie cyfrowych ekosystemów, oraz pogłębianie integracji wewnątrz poziomych i pionowych łańcuchów wartości. Głównymi czynnikami umożliwiającymi rozwój przemysłu 4.0 są: ilość dostępnych danych i narzędzia do ich analizy, łączność mobilna oraz cyfrowe kanały dostępu do konsumenta.

"Sektor produkcji przemysłowej jest jednym z motorów rozwoju polskiej gospodarki" - ocenił partner w PwC Mariusz Dziurdzia. Dodał, że "transformacja cyfrowa umożliwia firmom jeszcze szybszy rozwój i zdobycie unikalnej przewagi konkurencyjnej, opartej na nowych technologiach i innowacyjnych rozwiązaniach".

Z badania przeprowadzonego na potrzeby raportu PwC wynika, że polskie firmy obecnie stawiają na szybkie i łatwe do wprowadzenia zmiany, polegające na wykorzystaniu narzędzi cyfrowych do podniesienia wydajności produkcji lub obniżenia kosztów. Zdaniem przedsiębiorców głównymi przeszkodami hamującymi głębsze zmiany są wysokie koszty oraz brak niezbędnej infrastruktury (np. zbyt mała liczba szerokopasmowych łączy internetowych).

Szczegółowe wyniki badania potwierdzają optymizm polskich respondentów. W każdym z badanych obszarów polskie wyniki były lepsze od średniej globalnej. 39 proc. respondentów wskazało, że w porównaniu z głównymi konkurentami, ich przedsiębiorstwa są zaawansowane lub bardzo zaawansowane w obszarze Przemysłu 4.0. 45 proc. uznało, że ich firmy są na tym samym poziomie co najważniejsi konkurenci. Natomiast - jak wynika z raportu - 54 proc. ankietowanych (50 proc. globalnie) deklaruje, że w ich firmach dane odgrywają znaczącą rolę w procesie decyzyjnym.

Z raportu PwC wynika, że nadchodzące pięć lat będzie okresem znaczącego wzrostu nakładów inwestycyjnych polskich przedsiębiorstw na działania związane z transformacją cyfrową. "W ostatnich dwóch latach ich średnia wysokość wyniosła 5,7 proc. rocznych przychodów spółek, jednak do 2020 roku mają one wzrosnąć aż do 7,7 proc., co przełoży się na wydatki wynoszące ponad 100 mld zł rocznie" - czytamy w raporcie. Dodano, że 83 proc. respondentów jest przekonanych, że uzyska zwrot z poczynionych inwestycji w ciągu maksymalnie pięciu lat.

Polscy przedsiębiorcy spodziewają się korzyści, przede wszystkim związanych z wydajnością. Jak napisano w raporcie, "34 proc. respondentów spodziewa się jej poprawy o przeszło 30 proc., zaś 40 proc. oczekuje jej wzrostu o 11 do 30 proc.". Zdaniem 22 proc. ankietowanych wprowadzane zmiany przyczynią się do redukcji kosztów o ponad 30 proc., zaś 20 proc. spodziewa się takiego samego wzrostu przychodów.

Raport powstał na podstawie badania, w którym wzięło udział 2 tys. osób zatrudnionych w dziewięciu różnych sektorach gospodarki w 26 krajach. Z tej grupy 50 respondentów pochodziło z Polski. Ankieta dotyczyła wyzwań i szans, jakie niesie za sobą czwarta rewolucja przemysłowa.

PwC jest firmą doradczą. W Polsce zatrudnia ponad 3,5 tys. osób.

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: PwC: polski przemysł coraz więcej inwestuje w cyfryzację

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.205.176.85
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!