PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Robotyzacja i automatyzacja - nie ma już odwrotu

Autor: wnp.pl (JD)
02-10-2018 16:40 |  aktualizacja: 02-10-2018 16:45
Robotyzacja i automatyzacja - nie ma już odwrotu

Roboty współpracujące (coboty) mają wesprzeć ludzi w pracy, a nie ich z niej wypierać.

Fot. Shutterstock.com

Coraz częściej w polskich fabrykach ludzie współpracują z robotami. Przemyślana robotyzacja może przynieść wymierne korzyści. Rynek robotów w  Polsce jest perspektywiczny i będzie się dynamicznie rozwijał.

  • Coraz więcej firm inwestuje w robotyzację i automatyzację.
  • W niektórych nie chcą jednak używać słowa "robot", bo pracownicy boją się, że przez roboty stracą pracę.
  • Roboty nie zabierają ludziom zatrudnienia, zwiększają za to ich produktywność.

Coraz częściej w polskich fabrykach ludzie współpracują z robotami. Tak zwane roboty współpracujące odznaczają się łatwą konfiguracją i łatwością ich programowania. Wyróżnia je także mobilność, są one bowiem lżejsze od standardowych robotów przemysłowych. Dzięki ich zastosowaniu można znacząco zwiększyć produktywność.

- Takie roboty nie zastępują człowieka, one go wspomagają, wykonując za niego często żmudne czynności - wskazuje Marcin Gwóźdź, menedżer ds. rozwoju sprzedaży w Polsce w Universal Robots.

W Polsce w wielu firmach występuje obecnie niedobór pracowników, stąd myślą one o robotyzacji i automatyzacji. Kiedyś zastępowano śrubokręty wkrętarkami, dziś natomiast w firmach wprowadza się roboty, w tym właśnie tzw. roboty współpracujące. Sama współpraca z robotem jest często odbierana pozytywnie. Po wstępnej nieufności pracownik przekonuje się bowiem, że bycie operatorem robota ułatwia mu wykonywanie codziennych zadań w pracy. Nie chodzi tu więc o zastępowanie ludzi, ale o ich wsparcie.

Rynek robotów jest perspektywiczny i będzie się dynamicznie rozwijał. W 2016 roku do Polski trafiło ok. 1600 robotów, a do Niemiec ok. 20 tys. Widać różnicę. Jesteśmy jednak jednym z liderów, jeżeli chodzi o przyrost, a jeśli chodzi o rynek tzw. robotów współpracujących, to będzie on rósł o około 60 proc. rocznie.

Sebastian Perz, regional account manager w firmie KUKA Poland,  wskazuje, że w 2020 roku rynek robotów może się niemal podwoić, bowiem coraz więcej firm myśli o ich wprowadzeniu do fabryk. Tendencja się utrwala.

W Polsce w zakresie przemysłu 4.0 jest jeszcze dużo do zrobienia. Trudno wskazać firmę, która mogłaby się pochwalić pełnym 4.0 w przemyśle, choć w fabryce Mercedesa w Jaworze zmierzają w tym kierunku. Z drogi w kierunku inteligentnych fabryk zawrócić już jednak nie można.

Łukasz Otta, Business Development Manager Siemens Polska, zaznacza, że zamiast hasła „Industry 4.0” woli używać pojęcia digitalizacja. Nie ma bowiem jednej definicji przemysłu 4.0, jest ich de facto tyle, ile jest przedsiębiorstw, z których każde posiada własną specyfikę i własne potrzeby. Ważny jest dialog z klientem, musi on wyartykułować, jakie ma cele i o co mu chodzi.

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.156.39.245
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

28 731 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

594 837 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 122 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.