PARTNERZY PORTALU

Rozmowy przez komórkę z samolotu dostępniejsze

Rozmowy przez telefon komórkowy na pokładzie samolotu mogą się stać powszechnie dostępną - choć niekoniecznie tanią - usługą dzięki dwóm decyzjom podjętym w poniedziałek przez Komisję Europejską.

KE ustaliła techniczne parametry działania nowego systemu, gwarantujące bezpieczeństwo lotu, oraz warunki udzielania licencji na oferowanie rozmów przez komórkę podczas lotu. To oznacza zielone światło dla rozwoju tych usług na szeroką skalę w UE. Na razie technologia, choć znana i dostępna, nie wyszła poza etap testów, np. przez Air France.

Czy telefonowanie przez komórkę albo wysyłanie SMS-ów z samolotu stanie się codziennością, zależy od zainteresowania linii lotniczych i operatorów telekomunikacyjnych.

- Do wprowadzenia tej nowej usługi potrzebna była jedna decyzja regulacyjna dla całej europejskiej przestrzeni powietrznej - powiedziała unijna komisarz ds. telekomunikacji Viviane Reding. - Teraz liczymy na przedstawienie przejrzystych i ciekawych ofert cenowych ze strony operatorów. - Jeśli konsumenci otrzymają szokująco wysokie rachunki telefoniczne, usługa nie przyjmie się na rynku - ostrzegła.

KE ustaliła, że zainteresowana linia lotnicza będzie musiała złożyć do krajowego regulatora telekomunikacyjnego (w Polsce to Urząd Komunikacji Elektronicznej) wniosek o zezwolenie na świadczenie usługi. Zezwolenie będzie ważne w całej UE. Dzięki niemu na pokładzie samolotów przewoźnika będą mogły być zainstalowane lokalne sieci komórkowe o niskiej mocy transmisji.

To za ich pośrednictwem - podobnie jak dzieje się w roamingu naziemnym przy korzystaniu z komórki za granicą - pasażerowie będą mogli rozmawiać ze swoich telefonów. Zainstalowany w samolocie nadajnik prześle sygnał do satelity, który z kolei przekieruje go na Ziemię do odbiorcy. Na razie system ma dotyczyć tylko najbardziej rozpowszechnionej telefonii drugiej generacji.

Ile to będzie kosztowało? KE twierdzi, że nie ma pojęcia, ale znaczniej taniej niż dostępne na pokładach niektórych samolotów telefony satelitarne.

- To się okaże w najbliższych tygodniach i miesiącach. Im więcej linii i operatorów będzie oferowało nową usługę, tym będzie ona tańsza. Rynek, o którym mówimy, jest potencjalnie duży: 90 proc. pasażerów wnosi na pokład telefon komórkowy. To oznacza, że wielu z nich chciałoby z niego korzystać, a na razie nie mogą - powiedział rzecznik komisarz Reding, Martin Selmayr.

Decyzja KE nie oznacza, że od poniedziałku pasażerowie nie muszą wyłączać w samolotach komórek. Po pierwsze, usługa dopiero będzie świadczona. Po drugie, ze względów bezpieczeństwa korzystanie z telefonu i tak będzie zakazane podczas startów i lądowań, by nie zakłócać urządzeń pokładowych i naziemnych systemów. To uniemożliwi także połączenie ze zwykłą, naziemną siecią komórkową z samolotu.

- Poza tym kapitan będzie mógł w każdej chwili wyłączyć usługę ze względów bezpieczeństwa, na przykład kiedy pojawią się turbulencje albo inne problemy - zaznaczył Selmayr.

Komisarz Reding zaapelowała, by linie lotnicze z góry zadbały o to, aby rozmowy przez telefon nie przeszkadzały innym pasażerom. Ale nie narzuca żadnych rozwiązań: ani wydzielenia stref ciszy w samolotach, gdzie będzie obowiązywał zakaz korzystania z telefonu, ani ograniczenia usługi tylko do roamingu i innych form przesyłu danych (e-mail, Internet), co jest technicznie możliwe.

- Zwycięży zdrowy rozsądek - powiedział Selmayr.

Wiele linii lotniczych i operatorów telekomunikacyjnych zapowiedziało uruchomienie nowej usługi jeszcze w 2008 roku.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Rozmowy przez komórkę z samolotu dostępniejsze

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.71.23
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!