Rynek e-commerce wymaga regulacja prawnych? Jedni zyskują, inni tracą

Rynek e-commerce wymaga regulacja prawnych? Jedni zyskują, inni tracą
Rozmowa z prezes UOKiK Tomaszem Chróstnym odbyła się w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego Fot. PW

Rosnąca siła platform internetowych a rola urzędów ds. konkurencji. Jak regulować pozycję rynkową dużych platform internetowych? Czy nowe wyzwania wobec urzędów antymonopolowych wymagają nowych narzędzi i kompetencji? O tym rozmawialiśmy z prezesem Urzędu Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstnym podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Rynek e-commerce rośnie w siłę. Nie wszystkim jest to na rękę. Część firm nie nadąża za wprowadzaniem zmian technologicznych. A wiele usług, nierzadko bezpłatnie, oferują duże firmy technologiczne. Strona biznesu, która ponosi na tym straty, wywiera presję, aby działalność e-commerce szczegółowo uregulować prawie i kontrolować.

- Coraz częściej dostrzegamy potrzebę wprowadzenia daleko idących zmian. Chodzi o to, żebyśmy mogli wyłapywać niewłaściwe praktyki, aby konkurencja była uczciwa – zauważył prezes UOKiK Tomasz Chróstny. - Przedsiębiorcy dostrzegają, że w niektórych aspektach pewne praktyki e-commerce utrudniają im funkcjonowanie. To przyspiesza na tyle mocno, szczególnie w czasie pandemii, że coraz trudniej dopasować im swoją działalność - podkreślił. 

Prezes przyznał, że obecne prawo antymonopolowe jest kompletnie nieprzystosowane do obecnych czasów, w których cyfryzacja rozwija się w bardzo szybkim tempie. 

- UOKiK i urzędy tego rodzaju bardziej przystają do czasów, kiedy praktyka oparta była na zawieraniu umów papierowych. Dzisiejszy ich charakter to natomiast coraz częstsza ewolucja do poziomu algorytmów - stwierdził prezes Chróstny. 

Przy tworzeniu ram prawnych w obszarze e-commerce ustawodawcy powinni odpowiedzieć sobie na pytanie jak odpowiednio regulować działania firm, które często oferują działania bezpłatne dla konsumentów. 

- Ale one tak naprawdę nie są darmowe – biznes musi płacić za to duże pieniądze - powiedział prezes UOKiK. - Wspólnie z KE rozmawiamy na te tematy. Musimy współpracować, bo musimy mieć dobre regulacje, a także mieć narzędzia pozwalające na eliminowanie niewłaściwych praktyk z rynku - zaznaczył.

Artykuł powstał na podstawie wywiadu przeprowadzonego podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego 2021 w ramach panelu pn. "Dominacja, konkurencja, regulacja".

 

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Rynek e-commerce wymaga regulacja prawnych? Jedni zyskują, inni tracą

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.232.88
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNERZY SERWISU
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!