PARTNERZY PORTALU

Rynek e-commerce wymaga regulacja prawnych? Jedni zyskują, inni tracą

Rynek e-commerce wymaga regulacja prawnych? Jedni zyskują, inni tracą
Rozmowa z prezes UOKiK Tomaszem Chróstnym odbyła się w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego Fot. PW

Rosnąca siła platform internetowych a rola urzędów ds. konkurencji. Jak regulować pozycję rynkową dużych platform internetowych? Czy nowe wyzwania wobec urzędów antymonopolowych wymagają nowych narzędzi i kompetencji? O tym rozmawialiśmy z prezesem Urzędu Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstnym podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Rynek e-commerce rośnie w siłę. Nie wszystkim jest to na rękę. Część firm nie nadąża za wprowadzaniem zmian technologicznych. A wiele usług, nierzadko bezpłatnie, oferują duże firmy technologiczne. Strona biznesu, która ponosi na tym straty, wywiera presję, aby działalność e-commerce szczegółowo uregulować prawie i kontrolować.

- Coraz częściej dostrzegamy potrzebę wprowadzenia daleko idących zmian. Chodzi o to, żebyśmy mogli wyłapywać niewłaściwe praktyki, aby konkurencja była uczciwa – zauważył prezes UOKiK Tomasz Chróstny. - Przedsiębiorcy dostrzegają, że w niektórych aspektach pewne praktyki e-commerce utrudniają im funkcjonowanie. To przyspiesza na tyle mocno, szczególnie w czasie pandemii, że coraz trudniej dopasować im swoją działalność - podkreślił. 

Prezes przyznał, że obecne prawo antymonopolowe jest kompletnie nieprzystosowane do obecnych czasów, w których cyfryzacja rozwija się w bardzo szybkim tempie. 

- UOKiK i urzędy tego rodzaju bardziej przystają do czasów, kiedy praktyka oparta była na zawieraniu umów papierowych. Dzisiejszy ich charakter to natomiast coraz częstsza ewolucja do poziomu algorytmów - stwierdził prezes Chróstny. 

Przy tworzeniu ram prawnych w obszarze e-commerce ustawodawcy powinni odpowiedzieć sobie na pytanie jak odpowiednio regulować działania firm, które często oferują działania bezpłatne dla konsumentów. 

- Ale one tak naprawdę nie są darmowe – biznes musi płacić za to duże pieniądze - powiedział prezes UOKiK. - Wspólnie z KE rozmawiamy na te tematy. Musimy współpracować, bo musimy mieć dobre regulacje, a także mieć narzędzia pozwalające na eliminowanie niewłaściwych praktyk z rynku - zaznaczył.

Artykuł powstał na podstawie wywiadu przeprowadzonego podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego 2021 w ramach panelu pn. "Dominacja, konkurencja, regulacja".

 

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Rynek e-commerce wymaga regulacja prawnych? Jedni zyskują, inni tracą

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.65.63
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!