PARTNERZY PORTALU

Rynek usług dodanych telefonii komórkowej w Polsce przekroczy w 2009 r. 1 mld zł

Wartość rynku usług dodanych telefonii komórkowej w Polsce w 2009 r. przekroczy 1 mld zł. Najszybciej będą rozwijać się mobilne płatności, mobilna telewizja oraz marketing - wynika z raportu firmy PMR.

Inne usługi dodane to np. gry czy muzyka, z których można korzystać w urządzeniach mobilnych.

Według szacunków firmy zawartych w raporcie "Rynek usług dodanych i multimedialnych w Polsce 2009", wartość rynku usług dodanych telefonii komórkowej w Polsce w 2008 r. wzrosła o 21,6 proc. w porównaniu do 2007 r. i wyniosła ok. 930 mln zł. W tym roku wartość tego rynku ma wzrosnąć o 24,1 proc. do 1,15 mld zł.

W latach 2009-2012 analitycy spodziewają się dalszego dynamicznego rozwoju rynku. Będzie to związane z wprowadzeniem na szerszą skalę nowych usług dodanych, poszerzających możliwości zastosowania telefonów komórkowych - mobilnych płatności, mobilnej telewizji oraz aplikacji wykorzystywanych w kampaniach marketingu mobilnego.

Zdaniem PMR, detaliczny rynek usług dodanych w telefonii komórkowej w dalszym ciągu jest zdominowany przez media i wyspecjalizowanych dostawców usług. Operatorzy komórkowi natomiast czerpią przychody głównie z udostępniania infrastruktury telekomunikacyjnej.

Sytuacja ta zmienia się wraz z rozwojem nowych usług dodanych, np. płatności mobilnych, wymagających znacznych nakładów inwestycyjnych oraz współpracy z innymi firmami, często nie związanymi z branżą telekomunikacyjną.

PMR przypomina, że pod koniec 2008 r. czterej polscy operatorzy infrastrukturalni - Polkomtel, Centertel, PTC i P4 - wspólnie przystąpili do konkursu na operatora mobilnej telewizji.

Operatorzy szacują, że liczba klientów mobilnej telewizji w Polsce po roku od komercyjnego startu usługi wyniesie ok. 100 tys. osób. Docelowo w ciągu kilku lat z mobile TV będzie korzystać ok. 1 mln użytkowników.

Jeśli chodzi natomiast o rodzaj oferowanych treści, to według badania, wśród przedstawicieli 100 firm telekomunikacyjnych w Polsce, największe szanse zaistnienia w telewizji mobilnej mają informacje i newsy. Na dalszych pozycjach w rankingu znalazły się sport (53 proc. wskazań), muzyka (48 proc.), erotyka (43 proc.) i rozrywka interaktywna (39 proc.). Co piąty respondent wskazał także na treść tworzoną przez użytkowników, a 13 proc. na filmy i seriale.

Operatorzy telefonii komórkowej deklarują też chęć współpracy w rozwoju płatności mobilnych. Trwają prace nad stworzeniem jednolitego standardu tych płatności przez telefon komórkowy.

PMR przypomina też, że niezależnie od podjętej współpracy Polkomtel, P4 oraz mBank mobile świadczą usługi płatności mobilnych w oparciu o rozwiązania spółki mPay.

Wykorzystywanie telefonów komórkowych do komunikacji marketingowej jest w Polsce mało popularne, ale - zdaniem PMR - nabiera coraz większego znaczenia.

Zdaniem PMR, głównymi graczami na rynku marketingu mobilnego w Polsce są agencje marketingowe. Coraz większe zainteresowanie tematem wykazują także operatorzy komórkowi. Polkomtel - w sieci 36,6 - oferuje możliwość doładowania konta pre-paid w zamian za odsłuchanie pakietu reklam. Uruchomienie podobnych usług rozważają również pozostali operatorzy.

PMR to firma specjalizująca się w dostarczaniu informacji rynkowych oraz usług firmom zainteresowanym rynkami Europy Środkowo-Wschodniej. Wydaje m.in. publikacje biznesowe i świadczy usługi konsultingowe
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Rynek usług dodanych telefonii komórkowej w Polsce przekroczy w 2009 r. 1 mld zł

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.234.250.24
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!