PARTNERZY PORTALU

Rzeczpospolita innowacyjna. Potencjał był zawsze, gorzej z jego realizacją

Rzeczpospolita innowacyjna. Potencjał był zawsze, gorzej z jego realizacją
Na obraz II RP jako kraju zacofanego niewątpliwy wpływ ma przegrana w 1939 r. Bitwa Wrześniowa, kiedy polskie uzbrojenie (w domyśle polska myśl techniczna) na każdym polu ustępowało niemieckiemu. fot. Archiwum

Mimo niewątpliwych sukcesów gospodarczych II Rzeczpospolita postrzegana jest - niebezpodstawnie, ale i nie do końca sprawiedliwie - jako kraj zacofany. Dobre pomysły bowiem się pojawiały, ale (tu podobieństwo do obecnych czasów) gorzej bywało z ich realizacją.

  • Polska nie była przed wojną technologicznym prymusem, ale wykrzywione przez wynik kampanii wrześniowej postrzeganie naszego dorobku naukowo-technicznego jest niesprawiedliwe: nauka w wielu dziedzinach stała na światowym poziomie.
  • O wiele gorzej było z wdrożeniem myśli naukowej do codziennego życia gospodarczego.
  • W wielu przypadkach znacznie lepiej zrobili to inni. 
Na obraz II RP jako kraju zacofanego niewątpliwy wpływ ma przegrana w 1939 r. Bitwa Wrześniowa, kiedy polskie uzbrojenie (w domyśle polska myśl techniczna) na każdym polu ustępowało niemieckiemu. Tyle że to nie cała prawda. 

Owszem, nasze lotnictwo nie dorównywało niemieckiemu nie tylko pod względem ilościowym, ale i jakościowym, ale - choć to może marne usprawiedliwienie - podobny problem miałaby większość europejskich armii. Wielka Brytania, która rok później wygrała Bitwę o Anglię, też dopiero rozbudowywała siły lotnicze, a myśliwce hurricane ustępowały maszynom niemieckim (spitfire powoli wchodził do uzbrojenia).

Przypomnijmy też, że polskie P-24, których na polskim niebie zabrakło, toczyły z powodzeniem walkę z maszynami włoskimi i niemieckimi w Grecji. Przepaść technologiczna w stosunku do reszty świata nie była tak olbrzymia (w 1939 r. nasz kraj był siódmą na świecie potęgą pancerną, wyprzedzając nawet USA; tyle że musiał się zmierzyć z pierwszą...).

Myśl i potencjał

Skoro to za sprawą militariów mamy nieco wypaczony obraz II RP, przyjrzyjmy się, jak wyglądała sytuacja w tej dziedzinie. Jeśli weźmiemy pod uwagę różnice potencjału przemysłowego Polski i Niemiec - nie najgorzej.

W międzywojniu pojawiło się u nas kilka naprawdę udanych i nowatorskich konstrukcji. Za taką innowację można uznać płat Puławskiego - skrzydło zapewniające pilotowi, tak ważną w walce powietrznej, widoczność znacznie lepszą niż w innych konstrukcjach z tamtego okresu. Zastosowano je w maszynach myśliwskich P-7, P-11 (fakt, we wrześniu 1939 r. już przestarzałych w stosunku do maszyn niemieckich) i P-24, które stały się polskim przedwojennym hitem eksportowym, podobnie zresztą jak PZL 37 Łoś - dwusilnikowy bombowiec, w niczym nieustępujący podobnym zagranicznym konstrukcjom.

Obiecująco wyglądały prace m.in. nad dwusilnikowym samolotem wielozadaniowym PZL 38 Wilk (jego sylwetkę doceniono na wystawie lotniczej w Paryżu w 1938 r.) i myśliwcem PZL 50 Jastrząb; obie konstrukcje nie doczekały się realizacji przed wojną, m.in. ze względu na brak odpowiednich silników, zapewniających założone osiągi. Znowu dał tu o sobie znać stosunkowo niski potencjał przemysłowy....
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (23)

Do artykułu: Rzeczpospolita innowacyjna. Potencjał był zawsze, gorzej z jego realizacją

  • Mirosław 2020-11-16 09:49:10
    Turinga …..
  • Miroo 2020-11-12 11:29:43
    7TP był lepszy niż niemieckie czołgi, PZL-P37 Łoś był lepszy niż niemieckie odpowiedniki. ale: 1) było ich za mało, 2) dowódcy (zwłaszcza wysokiego szczebla) nie mieli pojęcia jak je wykorzystać skutecznie. Polecam: Robert Forczyk - Fall Weiss. - oprócz opisu kampani bardzo mocna i celna analiza stron...
    • paws 2020-11-13 18:17:23
      kolego jak twierdzisz, że 7TP był lepszy od niemieckich czołgów, to my nie mamy o czym pisać. Takich słabych expertów w Polsce znaleźć można tylko w sejmie
  • Łukasz 2020-11-11 15:12:39
    Pan Sofuł nie raczył sprawdzić, że to Stanisław Ulam (a nie Adam) współpracował przy powstaniu bomby. Adam Ulam był jego bratem i był historykiem, profesorem sowietologii na Harvardzie.
  • Im gorzej tym lepiej. 2020-11-11 13:49:22
    Sąsiedzi, bardzo dbają, aby w Polsce tak było. Nasze wady narodowe kłótliwość, niekonsekwencja i brak wspólnego działania, doskonale im to ułatwia. Przykład CPK. Wiadomo, że dla kraju to projekt korzystny od czadiw 2 RP, ale ma szerokie grono przeciwników z argumentacja nie, bo nie.
    • gliwice2009 2020-11-11 14:18:16
      Nie dla CPK ponieważ: 1. finansowany z państwowych pieniędzy, 2. są inne porty lotnicze, które nie wykorzystują pełnej przepustowości więc CPK nic nie wnosi do rozwoju w tym segmencie. 3. W związku z pkt 2 cała inwestycje nie broni się ekonomicznie !
      • Orientuj się. 2020-11-11 15:26:52
        Nie z państwowych, to projekt komercyjny.
      • To tyle 2020-11-11 15:31:07
        Od punktu zależy najwięcej.,wie to każdy handlowiec. To, że konkurencja leży gdzieś,, nie po drodze"nie oznacza, że sensownie położone lotnisko będzie hubem pasażerski towarowym z dużym powodzeniem. Argumentacja ala Trzaskowski,, po co nm lotnisko, jak jest w Berlinie", do mnie nie przemawia.
      • gliwice2009 2020-11-11 18:13:59
        Do: To tyle. Lotnisko mamy w Warszawie, w Radomiu, w Łodzi.
      • gliwice2009 2020-11-11 18:18:13
        Do Orientuj się. Projekt nazywa się komercyjny ale jest finansowany z publicznych pieniędzy !
      • Za trudne, powtórzyć? 2020-11-11 21:03:52
        W Warszawie że względu na zabudowę, nie ma możliwości rozwojowych. Przepustowość niedługo się skończy. Łódź to lotnisko areoklubowe, przekształcone na obsługę pasażerów. Sytuacja, jeszcze gorsza niż w Warszawie. Radom, nie jest w tym miejscu, gdzie lotnisko na obecne wyzwania jest potrzebne. Może przejściowo odciążać Warszawę.
      • Orientuj się. 2020-11-11 21:07:04
        Gliwice. Nie bredź. Państwo ma mieć tylko pakiet większościowy, co jest normlne, w takich inwestycjach.
      • gliwice2009 2020-11-11 21:57:04
        Do: Orientuj się -- "Państwo ma mieć tylko pakiet większościowy, co jest normlne, w takich inwestycjach." -- właśnie o tym piszę. Pieniądze podatników inwestowane są w inwestycje, które nie bronią się ekonomicznie ale można sprzedać propagandowo. To nie jest normalne.
      • gliwice2009 2020-11-11 22:03:28
        Do: Za trudne, powtórzyć? Po co budować superlotnisko skoro obecnie lotniska mają niewykorzystaną przepustowość ? W obecnej sytuacji lotnisko w Pyrzowicach wykorzystane jest poniżej 40% możliwości. Taniej i lepiej mieć pięć lotnisk typu Balice niż jedno superlotnisko którym można się pochwalić w tv. Polska potrzebuje inwestycji w infrastrukturę ale akurat w innym miejscu. Jak długo jedzie pociąg z Wrocławia do Warszawy ?, Kiedy skończą autostradę z Katowic do Łodzi ?
      • 1234 2020-11-11 22:20:58
        kolego "gliwice2009", powielasz TVN, CPK nie ma być tylko lotniskiem, to po pierwsze. Po 2 ma być gł. węzłem kolejowym i drogowym w kraju i jak to się uda zrobić (o ile się uda) to będzie to naprawdę COŚ. Po 3: co z tego, że mamy 3 małe lotniska dookoła, skoro żadne nie robi lotów dalekodystansowych, dlaczego ciągle trzeba jechać do Berlina, żeby z Polski polecieć np do Japonii, albo dolecisz do PL z 3 przesiadkami w innych krajach UE. Kolejna sprawa, mamy lotnisko Chopina, ktorego max przepustowość to 10-11 mln pasażerów i koniec, więcej nie wycisną, bo nie ma miejsca, trzeba by było wyburzać dzielnice Wa-wy, żeby to poprawić. Z balic zrobisz co najwyżej regionalne lotnisko dla rynku UE. Masz mentalność małego Polaczka, ciułać, ciułać i h z tego mieć. Dlaczego Turcy otworzyli nowe lotnisko pod Stambułem na 120 mln pasażerów, skoro mają już 1 obsługujące 25 mln? Bo robią to na przyszłość i nie będą musieli się tym już martwić, mogąc się skupić na innych tematach.
      • 1234 2020-11-12 16:08:55
        "Miroo" o Modlinie to ty nawet nie wspominaj, to jest dopiero niewypał. Prawie nikt tam nie lata. Chodzi o przepustowość a nie o wielkość samolotów, co to ma w ogole do znaczenia?
      • gliwice2009 2020-11-12 20:26:42
        Do 1234. "CPK ma być węzłem kolejowym" - z pociągami, które jadą z Katowic do Łodzi w 3 godziny ! "... i drogowym" - akurat węzeł drogowy pod Łodzią jest gotowy. Małe lotniska jak w Warszawie również mogą obsługiwać loty długodystansowe, to zależy od długości pasa. Z Warszawy są połączenia bezpośrednie do USA, Korei, Chin. Co w tym złego że Balice to lotnisko regionalne. Małe lotnisko jest lepsze. Blisko parking, blisko wyjście itd. Lotnisko ma zarabiać a nie być duże na miarę ambicji bez pokrycia.
      • 1234 2020-11-13 18:21:53
        "gliwice2009" nic w tym złego, że Modlin jest regionalny tylko nadal bedziesz robił 3 przesiadki, żeby wrócić z wakacji do domu, bo tak jest teraz. Nie porównuj, go do CPK, bo to nie ta liga. To tak jakbyś Izere porównał do Tesli, nie ten kaliber i nie te możliwości rozwoju. Lotnisko regionalne zawsze bedzie tylko regionalnym i wyżej nie podskoczy, zrozum to. W tych czasach liczą się tylko duzi, czy ci się to podoba czy nie.
    • Miroo 2020-11-12 11:34:27
      CPK to projekt fatalny... taki Miś nasz projekt pod publikę- polityczny. Sensu nie ma... już ok 20-25 lat temu gdy powstawał Airbus 380 największy jumbo amerykanie przepowiedzieli, że to nie ma sensu bo lotnictwo nie idzie w wielkie HUBy z wielkimi samolotami ale w elastyczność - średnie samoloty o dużym zasięgu - dlatego powstał dreamliner, dlatego rozwijane są Airbusy dwusilnikowe a wielkie 4 silnikowce są wycofywane z użycia.. niemcy już mówią, że Berlin Brandenburg największe teraz zbudowane lotnisko to był błąd... uczmy się na błędach innych... jest Modlin, jest Radom - położone dwa lotniska centralnie z dobrymi połączeniami lądowymi - to wystarczy...
      • 1234 2020-11-12 20:45:48
        "Miroo" o Modlinie to ty nawet nie wspominaj, to jest dopiero niewypał. Prawie nikt tam nie lata. Chodzi o przepustowość a nie o wielkość samolotów, co to ma w ogole do znaczenia?
    • 1234 2020-11-13 18:27:40
      "gliwice2009" i nie tłumacz mi czy jest lepiej czy nie, bo osobiście wolę dojść sobie trochę dalej na parking, niż przesiadać się do 2-go samolotu, żeby wrócić do domu z wakacji, bo już takie propozycje miałęm, więc wiem co piszę.
  • dfk 2020-11-11 00:55:04
    Smutne w tym to, że rozszyfrowanie enigmy przywłaszczyli sobie Brytyjczycy...
    • El 2020-11-12 10:02:49
      Nie bądź megalomanem - doceń prof. Tuninga. Nasi matematycy wnieśli ogromny wkład w złamanie enigmy, ale Brytyjczycy skutecznie potrafili wykorzystać naszych genialnych matematyków.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.67.179
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!