PARTNERZY PORTALU

Składane notebooki wabią klientów

Składane notebooki wabią klientów

Przebój średniej półki. W I kwartale roku sprzedano w Polsce 400 tys. notebooków. W tej liczbie komputery składane stanowiły tylko 4,5 procent.

Dla kupujących laptopy liczy się logo producenta. To odwrotnie niż w przypadku desktopów, gdzie dominują lokalne firmy - pisze "Rzeczpospolita".

Udział składaków w sprzedaży notebooków jest wciąż niewielki. Jednak zdaniem analityków komputery te mają szansę wyjść poza rynkową niszę.

Nadzieją na rozwój tego segmentu jest inicjatywa konstruowania komputerów z certyfikowanych modułów – Common Building Blocks. Została ona ogłoszona przez Intel ponad dwa lata temu. CBB bardzo szybko zmieniła się w proces standaryzacji komponentów, z jakich wykonany jest laptop. Certyfikat CBB oznacza, że dany podzespół wyprodukowano zgodnie z ustalonymi specyfikacjami, zapewniając w ten sposób kompatybilność z innymi rozwiązaniami tego typu.

Rozwinięciem idei Common Building Blocks jest program Intelu – Verified By Intel. W jego ramach każda firma komputerowa może produkować notebooki w konfiguracji dostosowanej do potrzeb klienta. Notebooki te zbudowane są ze standardowych „klocków” CBB przetestowanych i zweryfikowanych przez firmę Intel pod względem kompatybilności elementów pochodzących od różnych dostawców.

– Program jest dostępny dla wszystkich firm komputerowych, które chciałyby rozszerzyć ofertę swoich komputerów o własne notebooki. Obecnie w Polsce jest około 800 takich przedsiębiorstw, zainteresowane są też duże podmioty, takie jak NTT System, Optimus, ICOM, Karen, oraz cała rzesza małych i średnich lokalnych producentów – mówi Robert Adamski, Business Development Manager w Intelu.

Firmy chętnie poddają się testom Intelu, który po częściowym wycofaniu się ADM stał się wręcz monopolistą na rynku procesorów i platform multimedialnych dla notebooków.

Według Intelu po początku roku 2007 popyt na sprzęt CBB zwiększa się w tempie 20 proc. na kwartał. Z szacunkowych danych branżowego pisma „CRN Polska” wynika, że w I kwartale roku krajowy rynek wchłonął ok. 20 tys. notebooków CBB. Na 100 notebooków CBB ok. 60 zostało wyprodukowanych przez wytwórców lokalnych. W ankiecie przeprowadzonej przez CRN wśród dystrybutorów sprzętu komputerowego 52 proc. z nich stwierdziło, że składa notebooki CBB.

– W Polsce koncepcja CBB przyjmuje się lepiej niż w innych krajach. To za sprawą lokalnych producentów, których udział w całym rynku komputerów przekracza 50 proc. W państwach rozwiniętych, w których duże międzynarodowe firmy, takie jak HP czy Dell, mają dominującą pozycję rynkową, CBB ma mniejsze szanse powodzenia – uważa Robert Adamski.

Największym dostawcą notebooków CBB jest NTT System. Konstruowanych zgodnie ze standardem CBB jest do 80 proc. notebooków w ofercie tej firmy. W I kwartale 2008 r. NTT System sprzedało ponad 5 tys. swoich laptopów. Od stycznia do marca linie montażowe opuściło ponad 3 tys. notebooków, z czego jednak tylko połowę stanowiły konstrukcje bazujące na komponentach CBB. NTT System deklaruje, że w drugiej połowie 2008 roku udział konstrukcji CBB w ofercie producenta będzie większy, zwłaszcza jeśli chodzi o konstrukcje o dużej wydajności. O wzroście sprzedaży urządzeń CBB poinformował także Action. Z końcem 2008 roku udział sprzętu CBB w ofercie California Access będzie oscylował w okolicach 30 – 40 proc.

Wszyscy producenci i dystrybutorzy komputerów CBB zgodnie twierdzą, że przewaga notebooków składanych jest widoczna zwłaszcza w przypadku konstrukcji dla wymagających użytkowników. Jeśli ktoś szuka komputera przenośnego za 2 tys. zł brutto, to notebook CBB nie będzie konkurencyjny. Jednak komputer markowy z procesorem Core 2 Duo T8300, dyskiem 160 GB, 2 GB RAM i kartą graficzną nVidia 8600 będzie kosztował co najmniej o 1 tys. zł więcej niż analogiczna konfiguracja CBB.

– Komputery CBB z górnej półki są tańsze od markowych notebooków w analogicznej konfiguracji. Jednak często dla klienta bardziej liczy się wysoka jakość wykonania produktu. Znana marka jest również gwarantem odpowiedniego wsparcia i obsługi klienta – mówi Sylwester Zdziobłowski, dyrektor generalny Lenovo Technology Polska.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Składane notebooki wabią klientów

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.208.202.194
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!