PARTNERZY PORTALU

Start-upy trafiły na wojnę. Akademia Kulczyka podpowiada, jak walczyć

Start-upy muszą dostosowywać cięcia kosztów do przetrwania od 12 do 24 trudnych miesięcy. O zewnętrzne rundy finansowania będzie teraz niezwykle trudno, ale szybkie propozycja produktu, który wpisuje się w obecne potrzeby, może okazać się wręcz trampoliną do wzrostu - wynika z webinaru zorganizowanego przez Incredible Academy, inicjatywę Sebastiana Kulczyka, której partnerują European Tech and Start-up Days.

  • Goście webinaru zwrócili uwagę, że niektóre pozycje kosztowe - jak na przykład - podróże służbowe, można w całości wykreślić do końca 2020 roku.
  • Ich zdaniem pierwszeństwo należy dawać projektom gwarantującym szybkie przychody. Z niektórych bardziej dalekosiężnych projektów trzeba wręcz zrezygnować, co może oznaczać także redukcję zatrudnionych przy nich pracowników.
  • Partnerem Incredible Academy są European Tech and Start-up Days, czyli wydarzenie towarzyszące Europejskiemu Kongresowi Gospodarczemu w Katowicach.
Jak zarządzać pieniędzmi, by przetrwać do kolejnej rundy finansowania? - na to pytanie spróbowali odpowiedzieć goście webinaru, przeprowadzonego w ramach Incredible Academy, czyli nadzwyczajnej edycji programu InCredibles Sebastiana Kulczyka.

W wydarzeniu wzięli udział: Wojciech Kostrzewa, prezes spółki Billon Group (jest ona finalistą trzeciej edycji programu InCredibles), wieloletni, doświadczony przedsiębiorca i prezes Polskiej Rady Biznesu oraz Michał Rokosz, partner w funduszu Inovo Venture Partners, który wcześniej prowadził start-upy Foodpanda (zarządzał tam rynkiem CEE) oraz Booksy  -jako COO.

Spotkanie moderowali Julia Krysztofiak-Szopa, przedsiębiorczyni, była prezes Fundacji Startup Poland oraz Jarosław Sroka, członek zarządu Kulczyk Investments.

Wojciech Kostrzewa stwierdził, że przy ograniczaniu kosztów w firmie nie może być żadnych świętych krów. - To oznacza, że trzeba postawić znak zapytania przy każdej pozycji kosztowej - wyjaśnił

Jego zdaniem władze start-upów, jak i w ogóle wszystkich firm, oszczędności i cięcia wydatków powinny zacząć od siebie. - Nie ma szans, aby wdrożyć jakikolwiek program oszczędnościowy, jeżeli nie pokaże się dobrego przykładu - zaznaczył.

Z kolei Michał Rokosz zaapelował, by cięcia dotyczące pracowników wprowadzać w ostatniej kolejności.

- Zacząłbym od kosztów, które nie są kosztami ludzkimi - począwszy od infrastruktury serwerowej po czynsze w biurze - powiedział. - I to jest czas, kiedy trzeba być agresywnym w negocjacjach, kiedy, brutalnie mówiąc, można stwierdzić, że umowy, które się podpisało, przestały być wiążące i można wręcz grozić, że - jeżeli się nie dogadamy na jakieś obniżenie kosztów czy poprawę terminów płatności - w ogóle przestaniemy płacić, bo jesteśmy w sytuacji kryzysowej...

Czytaj także: Incredible Academy o finansowaniu start-upów. "Będzie trudniej"

Michał Rokosz podkreślił, że koszty ludzkie są kwestią, której powinniśmy dotykać na końcu. Tu są tak naprawdę trzy drogi. - Pierwsza to jest obniżenie wynagrodzeń, druga - obniżanie czasu pracy i - proporcjonalne do tego - wynagrodzeń, no i trzecia, czyli zwolnienia. To, jakie środki powinniśmy stosować, zależy od tego, gdzie jesteśmy w horyzoncie utrzymania 12 miesięcy bezpiecznego funkcjonowania firmy - dodał.
×


KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Start-upy trafiły na wojnę. Akademia Kulczyka podpowiada, jak walczyć

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.206.187.81
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!