Start-upy trafiły na wojnę. Akademia Kulczyka podpowiada, jak walczyć

Start-upy trafiły na wojnę. Akademia Kulczyka podpowiada, jak walczyć
Sebastian Kulczyk patronuje Incredible Academy, która ma pomóc przetrwać kryzys start-upom. Fot. mat. pras.
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Paweł Szygulski
    PSZ
  • Dodano: 19-05-2020 17:00

Start-upy muszą dostosowywać cięcia kosztów do przetrwania od 12 do 24 trudnych miesięcy. O zewnętrzne rundy finansowania będzie teraz niezwykle trudno, ale szybkie propozycja produktu, który wpisuje się w obecne potrzeby, może okazać się wręcz trampoliną do wzrostu - wynika z webinaru zorganizowanego przez Incredible Academy, inicjatywę Sebastiana Kulczyka, której partnerują European Tech and Start-up Days.

  • Goście webinaru zwrócili uwagę, że niektóre pozycje kosztowe - jak na przykład - podróże służbowe, można w całości wykreślić do końca 2020 roku.
  • Ich zdaniem pierwszeństwo należy dawać projektom gwarantującym szybkie przychody. Z niektórych bardziej dalekosiężnych projektów trzeba wręcz zrezygnować, co może oznaczać także redukcję zatrudnionych przy nich pracowników.
  • Partnerem Incredible Academy są European Tech and Start-up Days, czyli wydarzenie towarzyszące Europejskiemu Kongresowi Gospodarczemu w Katowicach.
Jak zarządzać pieniędzmi, by przetrwać do kolejnej rundy finansowania? - na to pytanie spróbowali odpowiedzieć goście webinaru, przeprowadzonego w ramach Incredible Academy, czyli nadzwyczajnej edycji programu InCredibles Sebastiana Kulczyka.

W wydarzeniu wzięli udział: Wojciech Kostrzewa, prezes spółki Billon Group (jest ona finalistą trzeciej edycji programu InCredibles), wieloletni, doświadczony przedsiębiorca i prezes Polskiej Rady Biznesu oraz Michał Rokosz, partner w funduszu Inovo Venture Partners, który wcześniej prowadził start-upy Foodpanda (zarządzał tam rynkiem CEE) oraz Booksy  -jako COO.

Spotkanie moderowali Julia Krysztofiak-Szopa, przedsiębiorczyni, była prezes Fundacji Startup Poland oraz Jarosław Sroka, członek zarządu Kulczyk Investments.

Wojciech Kostrzewa stwierdził, że przy ograniczaniu kosztów w firmie nie może być żadnych świętych krów. - To oznacza, że trzeba postawić znak zapytania przy każdej pozycji kosztowej - wyjaśnił

Jego zdaniem władze start-upów, jak i w ogóle wszystkich firm, oszczędności i cięcia wydatków powinny zacząć od siebie. - Nie ma szans, aby wdrożyć jakikolwiek program oszczędnościowy, jeżeli nie pokaże się dobrego przykładu - zaznaczył.

Z kolei Michał Rokosz zaapelował, by cięcia dotyczące pracowników wprowadzać w ostatniej kolejności.

- Zacząłbym od kosztów, które nie są kosztami ludzkimi - począwszy od infrastruktury serwerowej po czynsze w biurze - powiedział. - I to jest czas, kiedy trzeba być agresywnym w negocjacjach, kiedy, brutalnie mówiąc, można stwierdzić, że umowy, które się podpisało, przestały być wiążące i można wręcz grozić, że - jeżeli się nie dogadamy na jakieś obniżenie kosztów czy poprawę terminów płatności - w ogóle przestaniemy płacić, bo jesteśmy w sytuacji kryzysowej...

Czytaj także: Incredible Academy o finansowaniu start-upów. "Będzie trudniej"

Michał Rokosz podkreślił, że koszty ludzkie są kwestią, której powinniśmy dotykać na końcu. Tu są tak naprawdę trzy drogi. - Pierwsza to jest obniżenie wynagrodzeń, druga - obniżanie czasu pracy i - proporcjonalne do tego - wynagrodzeń, no i trzecia, czyli zwolnienia. To, jakie środki powinniśmy stosować, zależy od tego, gdzie jesteśmy w horyzoncie utrzymania 12 miesięcy bezpiecznego funkcjonowania firmy - dodał.

Wojciech Kostrzewa zwrócił jednak uwagę, że w obecnej sytuacji wiele firm nie jest w stanie ominąć redukcji kosztów pracowniczych, bo inaczej na pewno utraci płynność finansową.

Michał Rokosz dorzucił, że nie chodzi mu wcale o trzymanie na siłę na pokładzie wszystkich pracowników. Wyjaśnił jednak, że każda firma, w tym także start-up, powinna być gotowa na szybkie wykorzystanie powrotu koniunktury, gdy to tylko nastąpi. Jego zdaniem utrzymanie wartościowych pracowników przez czas kryzysu może być finalnie tańszą opcją niż konieczność rekrutowania potem "na szybko" nowych i ich błyskawicznego szkolenia. Tym bardziej, że zawsze są rekrutacje okazują się nieudane, a przez to mogą spowalniać firmę, gdy będzie już szansa na odrabianie strat.

Podkreślił jednak, że także koszty w kadrach muszą być tak przycięte, by móc utrzymać działalność aż do odbicia gospodarki w górę. Jeśli  nie zdecydujemy się na niezbędne ruchy kadrowe, a nasi konkurenci to zrobią, to w naturalny sposób zyskają przewagę. - I jeśli  kryzysowa sytuacja potrwa o dwa miesiące dłużej, niż sobie założyliśmy, to do odbicia rynku nie doczekamy - stwierdził Michał Rokosz.

Z kolei Wojciech Kostrzewa przyznał, że w jego firmie pewne pozycje kosztowe zniknęły zupełnie, jak na przykład podróże służbowe, których Billon Group do końca roku już w ogóle nie przewiduje. Jego zdaniem istnieje też duże pole do negocjacji umów z dostawcami. Sporo też można obecnie zaoszczędzić na powierzchniach biurowych.

- Myślę, że nie będę odkrywczy, jeżeli powiem, że tak jak wszyscy przedsiębiorcy, stwierdzamy, iż tak naprawdę nie potrzebujemy takiej powierzchni, z jakiej korzystaliśmy do tej pory. Myślę zatem, że nawet jeżeli nie dzisiaj to po kryzysie będziemy mogli też zameldować znaczące oszczędności po stronie wydatków na powierzchnię biurową - ocenił Wojciech Kostrzewa.

Trzeba brać, co jest

Zaznaczył jednak, że w dobie kryzysu nie można myśleć tylko o cięciach, ale i robić wszystko, by pozyskiwać przychody.

- Równie ważna jest strona przychodowa, czyli cały czas walka o nowego klienta, walka o to, żeby dotychczasowi klienci nie wpadli na pomysł, aby zmienić priorytety i np. zrezygnować z projektów, które wdrażamy - powiedział.

Jak wyjaśnił, to walka o wszystkie niekomercyjne źródła przychodów, czyli granty z każdego możliwego miejsca i pod każdą szerokością geograficzną - tak, żeby pomnożyć pozyskiwanie środków. Ponadto należy maksymalizować wpływy z programów pomocowych państw we wszystkich krajach, w których prowadzi się działalność.

Według niego trzeba też skupić się na tych klientach gwarantujących przychody w stosunkowo krótkim czasie. - Płatność w ciągu trzech miesięcy ma zdecydowanie najwyższy priorytet - podkreślił.

Tym samym konieczna może być rezygnacja z bardziej długotrwałych projektów, z których przychody są np. planowane dopiero w przyszłym roku. To z kolei może oznaczać też konieczność rezygnacji z pracowników, którzy są przy nich zatrudnieni.

Rozmówcy zgodzili się, że kolejnym bardzo istotnym elementem pozostaje odpowiednia jakość akcjonariatu, która w trudnych czasach powinna owocować wsparciem dla spółki. Nie chodzi w tym przypadku jedynie o dokapitalizowanie, ale też choćby o pomoc w pozyskiwaniu czy utrzymywaniu klientów.

Akcjonariusze są tym bardziej istotni, że w najbliższych miesiącach może być bardzo trudno o zewnętrzne rundy pozyskiwania finansowania. Michał Rokosz ocenił, że fundusze venture capital po wybuchu pandemii skoncentrowały się na utrzymaniu dotychczasowych portfeli i w większości nie myślą o ich powiększaniu. Są jednak też wyjątki.

- Widzimy na rynku kilka funduszy, które są nastawione bardzo "profundersko", ale spora część funduszy właśnie się wycofała albo czeka na okazje - powiedział Michał Rokosz.

By zatem pozyskać finansowanie w zewnętrznej rundzie, trzeba jak najszybciej przedstawić produkt, który wprost będzie odpowiadał na obecne potrzeby i rokował szybkie osiąganie przychodów. Michał Rokosz stwierdził wręcz, że dobre start-upy można poznać po tym, że takie produkty już zdążyły opracować, a średnie po tym, że właśnie nad tym myślą...

Obydwaj rozmówcy zgodzili się z twierdzeniem, że trzeba być dziś gotowym na przyjmowanie warunków finansowania na dużo gorszych warunkach niż jeszcze 2-3 miesiące temu. Tym bardziej że za kilka miesięcy może nie być nawet finansowania dostępnego jeszcze dzisiaj.

- Akceptowałbym potencjalnie gorszego partnera, niższą wycenę, ale nie akceptowałbym warunków, które będą potem zabójcze dla spółki w dalszych rundach finansowania - zaznaczył jednak Michał Rokosz.

- To czas wojny. Szybkie decyzje, skoncentrowanie na kilku wybranych obszarach - ale jednocześnie pamięć o tym, że finansowanie jest najważniejsze, cashflow jest najważniejszy - podsumował z kolei Wojciech Kostrzewa.

Incredible Academy to cykl wirtualnych spotkań warsztatowych, podczas których laureaci programu Incredibles będą mieć możliwość uzyskania praktycznych wskazówek i konkretnych odpowiedzi, dotyczących priorytetowych obszarów prowadzenia biznesu w tym trudnym obecnie czasie.

Dyskusje będą się koncentrować na zasygnalizowanych przez spółki zagadnieniach i problemach poszerzanych na kanwie zadawanych przez uczestników na bieżąco pytań. Do każdego tematu zapraszanych jest dwóch gości - ekspertów, a dyskusję prowadzi jeden lub dwóch moderatorów.

Partnerem wydarzenia jest European Tech and Start-up Days (ETSD), czyli spotkanie twórców globalnych marek, biznesowych wizjonerów i odkrywców. ETSD stanowi przestrzeń integrującą środowiska młodych przedsiębiorców z ekspertami, prezesami dużych spółek, inwestorami i odnoszącymi sukcesy biznesmenami różnych branż, którzy są obecni na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach - największym spotkaniu biznesu w centralnej Europie.

Inicjatywa jest pochodną przedsięwzięcia Incredibles, czyli programu akceleracyjnego i mentoringowego dla start-upów, zainicjowanego w 2017 r. przez Sebastiana Kulczyka.

Podczas trzech dotychczasowych edycji do programu napłynęło 740 zgłoszeń, organizatorzy podjęli współpracę z 80 mentorami oraz zorganizowali 270 godzin warsztatów.

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Start-upy trafiły na wojnę. Akademia Kulczyka podpowiada, jak walczyć

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.207.136.189
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!