PARTNERZY PORTALU

Start-upy ucierpią przez koronawirusa. Ale na epidemii niektórzy mogą też skorzystać

Start-upy ucierpią przez koronawirusa. Ale na epidemii niektórzy mogą też skorzystać
Start-upowe myślenie polega m.in. na dostrzeganiu szansy, której nie widzą inni. Fot. Shutterstock, Inc.

Trudna sytuacja, sprowokowana przez pandemię koronawirusa, dotyka obecnie nawet firmy  o najbardziej ugruntowanej pozycji na rynku. Tym bardziej zatem nie oszczędza młodych, innowacyjnych biznesów, jakimi są start-upy. Choć niektóre dotychczasowe źródła finansowania, z jakich korzystają, mogą wyschnąć, to - z drugiej strony - kryzys przynosi też pewne szanse. Dobry pomysł i dobra realizacja znajdą inwestorów nawet pośrodku kryzysu.

  • Nie ma wątpliwości, że epidemia koronawirusa zmniejszy środki finansowe dostępne dla start-upów. Średnie globalne ich wyceny zmalały już o około 30 proc.
  • Są jednak branże, jak choćby e-commerce, które na epidemii koronawirusa wręcz rosną.
  • Obecnie każdy start-up powinien dokonać gruntownego przeglądu modelu działania i starać się znaleźć szansę pośród kryzysowych zjawisk. Najlepsi nie powinni martwić się o finansowanie, reszta będzie mieć duże kłopoty.

- Obecnie na rynku widać dużą niepewność, co do dalszej przyszłości gospodarczej. Podmioty finansujące start-upy, czyli np. fundusze venture capital, działają z wysokim ryzykiem już w warunkach stabilności, a teraz to ryzyko jest jeszcze większe. Cała ta sytuacja może się więc odbić negatywnie na pozyskiwaniu finansowania przez start-upy - uważa Damian Strzelczyk, prezes i współzałożyciel start-upu Tutlo, specjalizującego się w nauce języków obcych online.

Jak dodaje, na razie z jest jednak za wcześnie, by wyciągać daleko idące wnioski. - Sytuacja będzie dużo bardziej klarowna, gdy epidemia koronawirusa się uspokoi - ocenia.

Przewiduje jednakże, że w przypadku funduszy venture capital niepewność rynkowa może powstrzymywać niektóre, konkretne decyzje. Z kolei w dziedzinie zyskującego ostatnio na popularności crowdfundingu bolesne może być ogólne zubożenie społeczeństwa i fakt, że ludzie najpierw skupią się na zaspokajaniu podstawowych potrzeb, a inwestowanie w ryzykowne przedsięwzięcia przesuną na dalszą przyszłość.

Czytaj także: Polska firma inwestuje miliony w centrum badawczo-rozwojowe

Kinga Stanisławska, partner zarządzający i założycielka Experior Venture Fund zwraca uwagę, że już teraz przez koronawirusa średnia wycena start-upów spadła na świecie o około 30 proc. W przypadku Polski owa obniżka może być jednak nie aż tak duża, gdyż nasz rynek znajduje się na wczesnym etapie rozwoju.

W Polsce, jak i w ogóle w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, przeważają spółki seedowe, czyli jeszcze przed uzyskaniem przychodów.

- W przypadku seedów wyceny i tak były już relatywnie niskie, w porównaniu choćby do wycen w USA, więc spadki powinny być mniejsze niż w przypadku bardziej zaawansowanych etapów - ocenia Kinga Stanisławska.

Z drugiej strony: ogólna pula środków powinna się skurczyć, bo finansowanie seedów opierało się w dużej mierze na aniołach biznesu, którzy środki czerpią z klasycznych branż przemysłowych.

- Wszystko, co ma dziś realne aktywa, ma też poważne problemy. W głowach takich przedsiębiorców raczej nie ma teraz miejsca na zajmowanie się finansowaniem start-upów czy to w formule anioła biznesu, czy w formule funduszowej - mówi Kinga Stanisławska.

Jak dodaje z drugiej strony w  ostatnim kryzysie z 2008 roku powstało wiele znanych jednorożców, jak Airbnb, Uber czy Square, co pokazuje, że szanse na rozpoczęcie działalności i zyskanie wsparcia są zawsze.

 

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Start-upy ucierpią przez koronawirusa. Ale na epidemii niektórzy mogą też skorzystać

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.236.187.155
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNER SERWISU
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!