PARTNERZY PORTALU

Szef Epic Games skrytykował praktyki branży gier

Fot. Shutterstock.com

Dyrektor generalny Epic Games Tim Sweeney potępił "wrogie klientom" praktyki firm technologicznych i branży gier, jak naruszanie prywatności i czerpanie ze wzorców hazardu. Szef producenta "Fortnite" skrytykował również monopolistyczne działania Apple'a i Google'a.

Sweeney sformułował swoje zarzuty względem koncernów technologicznych i przemysłu rozrywki elektronicznej w przemówieniu programowym dla uczestników branżowej konferencji DICE Summit w Las Vegas. Fragmenty jego wystąpienia przytaczają m.in. serwisy The Hollywood Reporter i VentureBeat.

Według Sweeneya "wrogie" praktyki biznesowe stanowią ciemną stronę i poważny problem branży gier komputerowych. Wskazał przy tym szczególnie na kwestię wykorzystywania danych użytkowników "darmowych" usług.

"Niektóre firmy czerpią zyski z krzywdzenia swoich klientów. (...) Udostępniają bezpłatne usługi, których kosztem jest utrata prywatności i wolności" - cytuje szefa Epic Games serwis THR. Sweeney miał przy tym wskazać na Facebooka i Google jako "liderów" tego trendu.

Według relacji VentureBeat dyrektor generalny Epic Games negatywnie ocenił także praktyki operatorów platform z oprogramowaniem na urządzenia mobilne z systemami Android (Google) i iOS (Apple). Chodzi m.in. o sięgające 30 proc. marże za zakupy dokonywane z ich pośrednictwem oraz o ograniczenia w komunikacji programów pomiędzy różnymi ekosystemami.

Jak przypomina serwis The Information, zasady funkcjonowania oficjalnych sklepów z aplikacjami na telefony są przedmiotem postępowań antymonopolowych względem Apple'a i Google'a na całym świecie. Sam Epic podawał wcześniej niezadowolenie z funkcjonowania wiodących platform cyfrowych z grami jako motywację do uruchomienia własnych, alternatywnych sklepów z oprogramowaniem na potrzeby mobilnej wersji "Fortnite" oraz w ramach konkurencji na PC ze Steamem (Valve).

Szef spółki odniósł się krytycznie również do samych producentów gier i głośnej w ostatnich latach kwestii tzw. lootboksów (ang. loot boxes), czyli dosłownie "skrzynek z łupami". Pod tym pojęciem funkcjonują losowe nagrody możliwe do zdobycia lub zakupu w grach - często z użyciem wirtualnej waluty dostępnej dzięki tzw. mikropłatnościom.

"Lootboksy wykorzystują wszystkie mechanizmy hazardowe za wyjątkiem możliwości późniejszego wypłacenia większej kwoty, niż się wydało" - ocenił Sweeney. "Czy chcemy być jak Las Vegas z jego automatami na monety (...) czy raczej cieszyć się powszechnym szacunkiem jako twórcy produktów, które zasługują na zaufanie klientów? Moim zdaniem coraz więcej wydawców będzie rezygnować ze stosowania skrzynek z łupami" - przewidział.

Szef Epic Games przestrzegł również projektantów przed rozwiązaniami typu pay to win (płacenia za wygraną), czyli oferowaniem płatnych ułatwień i przewag w grach. Tego typu mechanizmy są częstym obiektem krytyki ze strony graczy. Zamiast tego zalecił stosowanie modelu opartego na bezpłatnych aktualizacjach z potencjałem reklamowym.

Jak zauważył THR, Sweeney nawiązał do współpracy "Fortnite" z markami Disneya - Marvelem i "Gwiezdnymi wojnami". Zdaniem dyrektora generalnego Epic Games tego rodzaju umowy są "przyszłością reklamy". Zaznaczył, że "gry są w równej mierze platformami komunikacji co rozrywką" i przewidział, iż w najbliższych 10 latach trend ten będzie ulegał nasileniu.

Menedżer wezwał zarazem do "oddzielenia marketingu od polityki" i przestrzegł przed "wprowadzaniem drażliwych tematów do gier" przez firmy. "Pracownicy, klienci i wszyscy inni powinni mieć możliwość wyrażania siebie, natomiast my jako firmy musimy odciąć się od polityki (...) Platformy powinny być neutralne" - podkreślił.

Epic Games jest prywatną spółką Tima Sweeneya, w którego rękach pozostaje kontrolny pakiet ponad 50 proc. jej udziałów. Drugim głównym udziałowcem firmy jest chiński konglomerat Tencent - największe przedsiębiorstwo światowej branży oprogramowania rozrywkowego - do którego należy w ok. 40 proc.

Oprócz wieloosobowej strzelanki survivalowej "Fortnite" spółka odpowiada również za platformę dystrybucji cyfrowej Epic Games Store oraz silnik graficzny Unreal Engine.

Czytaj także: Polski rynek gier i e-sportu wart 664 mln USD

×
EEC Trends: poznaj megatrendy decydujące o przyszłości gospodarki, szansach rozwojowych i jakości życia. Osiem zróżnicowanych tematycznie i formalnie sesji, od dynamicznych debat poprzez indywidualne rozmowy na scenie po prezentacje dobrych praktyk i case studies. Już 25 lutego w Warszawie. Zarejestruj się!

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Szef Epic Games skrytykował praktyki branży gier

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.175.113.29
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!