PARTNERZY PORTALU

Szerokopasmowy internet ma tylko co dwunasty Polak

Polska wciąż jest w ogonie krajów Unii Europejskiej, jeśli chodzi o dostęp do szerokopasmowego internetu. Ma go tylko 8,4% Polaków - wynika z raportu Komisji Europejskiej (KE). Gorszy wynik ma tylko Bułgaria.

Choć w ciągu minionego roku liczba polskich użytkowników szerokopasmowego internetu wzrosła o ponad połowę, to naszemu krajowi wciąż daleko do unijnych liderów w tym względzie: Danii, Finlandii, Holandii i Szwecji, gdzie szerokopasmowy dostęp ma ponad 30% mieszkańców. To więcej niż w tak zinformatyzowanych krajach jak USA, Kanada, Korea Południowa czy Japonia.

Średnia w UE to 20%. Unijna komisarz Viviane Reding chce zwiększyć ten wskaźnik do 30% w 2010 roku, do czego zresztą zobowiązali się unijni przywódcy w zeszłym tygodniu na szczycie w Brukseli.

- Rozwój telekomunikacyjny, w tym dostęp do szerokopasmowego internetu, to siła napędowa gospodarki. Decyduje o nim nie tylko dobrobyt danego kraju, ale także otwarcie rynku na konkurencję - powiedziała komisarz.

Z konkurencją zaś w Polsce nie jest najlepiej z uwagi na wciąż dominującą pozycję Telekomunikacji Polskiej SA. KE wytyka w raporcie, że do TPSA należy 59% rynku internetu szerokopasmowego i 71% rynku telefonii stacjonarnej.

Drugim hamulcem są wysokie koszty podłączenia, zaś trzecim - brak infrastruktury: tylko 70% Polaków w ogóle ma dostęp do stałej linii telefonicznej.

Choć udział TPSA w rynku internetu szerokopasmowego spadł w ciągu roku o 10%, KE wskazuje, że bez znaczących i kosztownych inwestycji nie będzie możliwe radykalne zwiększenie dostępu do tej usługi.

- Polskim problemem są niektóre decyzje Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) podejmowane bez uprzedniej analizy rynku, co prowadzi do braku stabilności i pewności prawnej, a to odstrasza operatorów od inwestowania w rozwój internetu - podkreślił ekspert KE, którego zdaniem, podejmowane z poparciem urzedu próby dotarcia z internetem do bardziej odległych regionów dzięki wykorzystaniu fal radiowych są prowadzone na zbyt mała skalę, by wpłynąć na poprawę sytuacji.

Raport wytyka Polsce także inne, drobniejsze niedociągnięcia, w tym długi czas oczekiwania na przeniesienie numeru do innego operatora. W telefonii stacjonarnej trwa to czasem nawet miesiąc, zaś w komórkowej - 8 dni. W Irlandii i na Malcie wystarcza do tego jeden dzień i KE zaproponowała w pakiecie reform, nad którym debatują obecnie kraje członkowskie, by taki był unijny standard.

KE nie ma natomiast zastrzeżeń, jeśli chodzi o prężnie rozwijający się dzięki zażartej konkurencji polskich operatorów rynek telefonii komórkowej. Tzw. penetracja rynku (liczba aktywnych numerów w porównaniu z liczbą ludności) wzrosła w 2007 roku do 97%. - Rynek charakteryzuje się rosnącymi inwestycjami i spadającymi cenami dla konsumentów - odnotowuje z zadowoleniem KE.

Wartość sektora telekomunikacyjnego w UE wynosi prawie 300 mld euro, co stanowi 2% unijnego PKB. Rok 2007 był piątym kolejnym rokiem wzrostu inwestycji w tym sektorze, których wielkość przekroczyła 50 mld euro (wynik podobny do odnotowanego w USA i wyższy od uzyskanego łącznie przez Chiny i Japonię).

Przychody samej telefonii komórkowej zwiększyły się w 2007 roku o 3,8% do 137 mld euro. Przychody z tracącej klientów telefonii stacjonarnej spadły o 5% w porównaniu z rokiem 2006. Operatorzy zrekompensowali to sobie mocnym wzrostem w usługach szerokopasmowych, z których przychody wyniosły 62 mld euro. W 2007 roku codziennie do internetu szerokopasmowego podłączało się w UE 50 tys. gospodarstw domowych.

- Nie satysfakcjonuje nas stan dostępności do internetu - powiedział minister infrastruktury Cezary Grabarczyk, zapowiadając przy tym, że dostęp do środków Unii Europejskiej ma zmienić tę sytuację. - Większość Regionalnych Programów Operacyjnych przewiduje znaczące środki na rozwój internetu w województwach - zaznaczył.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Szerokopasmowy internet ma tylko co dwunasty Polak

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.94.109
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!