PARTNERZY PORTALU

Telefony stacjonarne w Polsce droższe niż średnio w UE

Telefony stacjonarne w Polsce droższe niż średnio w UE

Średni "koszyk" usług telefonii stacjonarnej jest w Polsce droższy niż w innych krajach UE - wynika z przedstawionego w środę raportu Komisji Europejskiej (KE) o stanie rynku telekomunikacyjnego w UE w 2008 r.

Okazuje się, że w Polsce za standardowy zestaw usług trzeba zapłacić równowartość 41,10 euro, podczas gdy średnio w UE - prawie 5 euro mniej.

Różnica wynika z wciąż drogich w Polsce połączeń międzynarodowych, które także składają się na ten standardowy koszyk - tłumaczą eksperci KE. Ceny rozmów miejscowych i międzymiastowych są bowiem w Polsce dość niskie i dalej spadają. A dzieje się tak - ocenia KE - dzięki rosnącej konkurencji i niektórym pozytywnym decyzjom Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE).

"Operatorzy telefonii stacjonarnej podjęli szereg kroków, by walczyć z odpływem klientów, w tym oferując obniżki cen i pakiety darmowych minut" - pisze KE. Ta konkurencja sprawia, że udział TP SA w rynku spada, ale operator ten wciąż ma dominującą pozycję: 69,8 proc. na rynku telefonii stacjonarnej i 50,3 proc. na rynku szerokopasmowego internetu.

Jeszcze bardziej zażarta konkurencja na polskim rynku telefonii komórkowej przyczyniła się do jej dalszego rozwoju - tzw. penetracja, czyli odsetek aktywnych telefonów komórkowych przypadających na mieszkańca wzrósł w 2008 r. o 9 pkt proc., osiągając 101 proc. (średnia unijna to 119 proc.).

Średnia cena minuty komórkowego połączenia krajowego należy do najniższych w UE i wynosi równowartość 10 centów (w UE 14 średnio centów). Standardowy miesięczny koszyk, złożony z 65 rozmów wychodzących na komórki i telefony stacjonarne, 50 SMS-ów i 2-3 MMS-ów kosztuje w Polsce 13,62 euro miesięcznie, podczas gdy średnio w UE - 19,49 euro. W ciągu roku średnie ceny wzrosły minimalnie, więc KE uważa, że część osób intensywnie korzystających z telefonów komórkowych płaci nieco większe rachunki. Pozostali płacą nawet mniej niż przed rokiem, bo operatorzy konkurują coraz bardziej korzystnymi pakietami. To tłumaczy, dlaczego wykorzystanie telefonów komórkowych wzrosło w Polsce o 32 proc.

W Polsce nadal mało rozpowszechniony jest internet szerokopasmowy (penetracja na poziomie 13,2 proc.), w dodatku połączenia należą do najwolniejszych w UE. Po raz kolejny KE wytyka także w Polsce brak ustawowej niezależności UKE i niektóre błędne decyzje polskiego regulatora rynku. W połączeniu z brakiem konsultacji, KE widzi w tym źródło "niepewności prawnej dla operatorów na rynku telekomunikacyjnym", co utrudnia długoterminowe inwestycje.

Ponadto aż 38 dni, czyli najdłużej spośród wszystkich krajów UE, czeka się w Polsce na zmianę operatora komórkowego z zachowaniem numeru (w przypadku abonamentu). Trochę krócej - 23 dni - trzeba czekać, by przenieść do innego operatora numer stacjonarny, ale to także najgorszy wynik w UE.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Telefony stacjonarne w Polsce droższe niż średnio w UE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 185.191.171.8
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!