PARTNERZY PORTALU

Teoria jest, praktyki brak. Czas zacząć "przełamywać polską kulturę"

Nie istnieje i nie będzie nigdy istniał Przemysł 4.0 w rozwiązaniu regionalnym. To pojęcie globalne z założenia Fot. NP
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Paweł Szygulski
    Paweł Szygulski
  • Dodano: 14-11-2019 06:00

Przemysł 4.0 pozwala poprawić i zintensyfikować relacje między podmiotami przemysłowymi dzięki zastosowaniu zaawansowanych technologii cyfrowych. Może on odegrać istotną rolę w podnoszeniu konkurencyjności i pomóc w wykorzystaniu potencjału małych i średnich przedsiębiorstw. Na razie jednak Przemysł 4.0 to u nas wciąż bardziej teoria niż praktyka.

  • Przedsiębiorstwa, zwłaszcza te małe i średnie, często nie są w stanie w pojedynkę w pełni wykorzystywać swoich zasobów produkcyjnych.
  • Technologie cyfrowe umożliwiają nie tylko coraz lepszą komunikację maszyn w firmie, lecz także przenoszą w nowy wymiar kooperację biznesową w przemyśle.
  • Nowa cyfrowa platforma ma przełamywać polską kulturę, w której każdy z graczy trzyma karty przy sobie i twierdzi, że ma cztery asy, podczas gdy jest to przecież niemożliwe.

Maszyna maszynie

Jeśli komuś kończą się moce produkcyjne, to po prostu zaczyna je wynajmować w innej firmie, która ma odpowiedni sprzęt. Dzięki temu nie stoi on bezczynnie poza godzinami pracy w tej firmie, a kooperacja przynosi korzyści obydwu podmiotom.

Takie procesy pozwalają na maksymalizację wykorzystania zasobów gospodarczych, a co za tym idzie, ograniczają potrzebę zatrudniania pracowników do powtarzalnych i mało kreatywnych czynności.

- To wszystko, co się nazywa cyfryzacją, doprowadziło do tego, że współczesna maszyna może przygotować zestaw danych w sposób taki, dzięki któremu inna maszyna w innym zakładzie stwierdzi, że może od tej maszyny zamówić usługę. Cała ta komunikacja tak obniża koszty pracy, że to się zaczyna opłacać. I to jest istota Przemysłu 4.0 - wyjaśniał przy okazji katowickiej konferencji "Myśląc Polska" Jarosław Tworóg, wiceprezes Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji, członek Rady ds. Cyfryzacji i członek Rady Polskiego Komitetu Normalizacyjnego.

By jednak móc naprawdę korzystać z potencjału, jaki wnosi wdrażanie modelu funkcjonowania Przemysłu 4.0, należy patrzeć na gospodarkę ponadregionalnie, a wręcz międzynarodowo. W polskiej rzeczywistości oznacza to swego rodzaju integracje z podmiotami przemysłowymi pozostałych państw Unii Europejskiej.

Ani wewnątrz Polski, ani wewnątrz Niemiec, ani wewnątrz Francji nie da się ustawić efektywnego systemu współpracy pomiędzy setkami, tysiącami firm, bo zróżnicowanie potrzeb technologicznych poszczególnych zakładów jest zbyt duże.

- Ich dopasowanie w sposób ręczny nie jest możliwe w małej skali, a tylko w sposób maszynowy i w dużej skali. Dlatego nie istnieje i nie będzie nigdy istniał Przemysł 4.0 w rozwiązaniu regionalnym. To jest pojęcie globalne z założenia - stwierdził Tworóg.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Teoria jest, praktyki brak. Czas zacząć "przełamywać polską kulturę"

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 100.26.176.182
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!