To nie moda, lecz konieczność. Digitalizacja pozwoli przetrwać na rynku

Ponad 60 proc. firm uważa, że przeszło przez pandemię COVID-19 dzięki wcześniejszej inwestycji w rozwój technologii. Gdyby pracowali wykorzystując rozwiązania sprzed dekady, byłoby im bardzo trudno przejść przez pandemię. Rola technologii w poprawie efektywności przedsiębiorstw i ich wzmocnieniu na rynku będzie rosła - to główne konkluzje debaty "Digitalizacja", jaka odbyła się w trakcie Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

  • W niektórych państwach dzieci i młodzież spędzają ponad 10 godzin dziennie przed komputerem. Jak doliczymy do tego czas snu, to okazuje się, że jesteśmy dużo rzadziej w świecie fizycznym niż w świcie wirtualnym.
  • Ponad 75 proc. średnich firm inwestuje w transformację cyfrową, bo widzą, że to poprawia ich konkurencyjność i podnosi efektywność.
  • Wraz z rozwojem technologicznym, rośnie znaczenie cyberbezpieczeństwa. Tutaj nie wystarczą najlepsze systemy zabezpieczeń, musi być także świadomość pracowników dotycząca zagrożeń.
  • Tekst powstał na podstawie debaty "Digitalizacja", jaka odbyła się w trakcie Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

- Temat digitalizacji często jest traktowany jako temat trochę lżejszy, rozmawiamy bowiem o nowinkach technologicznych i ich przyszłości. Rozmawiamy o tym, jak cyfrowa transformacja wpływa na poprawę efektywności i pomaga zdobyć nowych klientów. Dzisiaj digitalizacja i cyfryzacja to nie jest temat drugiej kategorii, to zdecydowanie temat pierwszej kategorii. Jest tak dlatego, że staliśmy się społeczeństwem cyfrowym - mówi Piotr Ciepiela, partner i globalny lider bezpieczeństwa architektury i nowoczesnych technologii w EY.

Całe życie w komputerze

Zwraca uwagę, że cenimy sobie spotkania na żywo, ale statystyki pokazują, że przebywamy częściej w świecie cyfrowym niż w świecie fizycznym.

- W przypadku dzieci i młodzieży podczas pandemii COVID-19 podwoił się czas ich obecności w świecie wirtualnym z 3,5 do 7 godzin dziennie. 7 godzin to średnia krajów rozwiniętych, w tym Polski. W przypadku takich krajów, jak RPA i Brazylia, to już prawie 11 godzin przed komputerem. Jak doliczymy do tego czas snu, to okazuje się, że jesteśmy dużo rzadziej w świecie fizycznym niż w świcie wirtualnym - dodaje Piotr Ciepiela.

Podkreśla, że jedną ze złych stron cyfryzacji jest rosnące zagrożenie cyberatakami. W 2021 r. straty związane z cyberprzestępczością wyniosły ponad 6 bilionów dolarów. W roku 2022 mogą sięgnąć 10 bilionów dolarów.

Hakera od bezpieczeństwa zatrudni urząd

- W 2022 r. wydamy na cyberbezpieczeństwo jako administracja publiczna, nie licząc wojska, o 800 mln zł więcej niż w 2021 r. - powiedział Janusz Cieszyński, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa.

170 mln zł przeznaczone zostanie w 2022 r. na wynagrodzenia ekspertów z zakresu cyberbezpieczeństwa.

- Są sygnały, że do administracji publicznej przechodzą ludzie z firm prywatnych. W administracji można robić takie rzeczy, za które tam się idzie do więzienia, a można zarobić rynkowo - zapewnia Janusz Cieszyński.

Przekonuje, że pół miliarda złotych zostanie przeznaczone na cyberbezpieczeństwo w ochronie zdrowia.

- Zadania realizujemy nie tylko własnymi siłami, korzystamy również ze wsparcia rynku. Trudno sobie wyobrazić, że tylko administracja coś robi, tu trzeba symbiozy - dodaje Janusz Cieszyński.

Jak zapewnia, to dopiero początek szerszych działań na rzecz poprawy cyberbezpieczeństwa.

- Przed nami coraz więcej do zrobienia, jeśli chodzi o współpracę z biznesem i sektorem prywatnym. Nie można prowadzić działań w oderwaniu od sektora prywatnego. Szczegóły przedstawimy w drugiej połowie 2022 r. Wojna opóźniła plany legislacyjne, ale prace nad ustawą o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa zmierzają do końca - podkreśla Janusz Cieszyński.

Najważniejsza jest świadomość

- Dzisiaj cyberbezpieczeństwo jest integralną częścią każdego przedsiębiorstwa. W przeszłości fabryka była miejscem autonomicznym, nie podłączonym do sieci, wtedy cyberbezpieczeństwo było więc traktowane jako bezpieczeństwo wewnętrzne. Dzisiaj wszystkie systemy są połączone. Firmy coraz częściej wykorzystują zewnętrznych dostawców serwerów i chmur obliczeniowych, co akurat ma duże plusy, ponieważ firmy dostarczające te usługi mają jedne z najwyższych poziomów bezpieczeństwa cyfrowego - ocenia Maciej Zieliński, prezes Siemens Polska.

Zwraca uwagę, że korzystając z internetu, niemal automatycznie akceptujemy ciasteczka, co wyrabia w nas nawyk akceptowania wszystkiego, co nam ekran wrzuca. Dodaje, że w digitalizacji i przy cyberbezpieczeństwie kluczową rolę odgrywa mindset, czyli sposób myślenia.

- Mindset cyfrowy zaczyna się od świadomości. Musimy mieć świadomość, że wszędzie mamy zagrożenia, rynek cyfrowy jest olbrzymi, hakerzy czyhają, żeby wykraść dane i je spieniężyć. Musimy więc zmieniać nasze przyzwyczajenia. Co z tego, że mamy najlepsze na świecie systemy i najlepsze na świecie firewalle, ale nie mamy mindsetu i ludzie naklejają sobie hasła dostępu na monitorach albo mają hasła związane z datą urodzenia - podkreśla Maciej Zieliński.

Dlatego, jak podpowiada, w każdej firmie trzeba stworzyć kulturę cyberbezpieczeństwa. Nie można przy tym zapominać, że dbanie o zdrowy system cybersecurity to nieprzerwany, ciągły proces.

Nie wolno zaspać 

- Jeżeli chodzi o wdrażanie innowacji, to zasady w bankowości są takie same, jak w każdym innym przemyśle, a mianowicie takie, że jeżeli ktoś zasypia i pozwala nowinkom funkcjonować wokół siebie, to zaczyna mieć dług w stosunku do postępu gospodarczego. Ten dług objawia się w przyzwyczajeniach czy nacisku klientowskim albo w braku efektywności i niezdolności dojścia do poziomu kosztów, które ma ktoś, kto stosuje nowe technologie - powiedział Brunon Bartkiewicz, prezes ING Banku Śląskiego.

Zauważa, że w przypadku bankowości detalicznej amerykańskie banki nie inwestowały w innowacyjność, w efekcie powstały fintechy.

- W Polsce, z innych przyczyn, banki są zmuszone do konkurowania, więc luki technologicznej na styku między klientem a bankami nie mamy, ponieważ inwestowaliśmy przez ostatnie lata. Dlatego też fintechom i nowym podmiotom trudno jest wejść na rynek w Polsce - ocenił Brunon Bartkiewicz.

Trzeba zmienić DNA

-  Jesteśmy w połowie drogi do tego, aby postrzeganie bezpieczeństwa było na właściwym poziomie. W dalszym ciągu bezpieczeństwo nie do końca jest wkomponowane w sposób działania firm, a to powinno być elementem DNA każdej firmy, każdej osoby, każdego pracownika. Nie można mówić o tym, że to powinien być tylko jeden dział w ramach organizacji - mówi Agnieszka Kubera, dyrektor zarządzająca Accenture w Polsce.

Zaznacza, że bezpieczeństwo z jednej strony to kwestia informatyczna, i to nie dotyczy tylko pojedynczych przedsiębiorstw, ale i całej gospodarki, w tym również państwa. Z drugiej jednak strony to dotyczy także pojedynczych osób – SMS-y, jakie przychodzą do każdego z nas, to proste wejście do naszych prywatnych zasobów.

- Obecna sytuacja, kiedy przez ostatnie trzy lata mieliśmy dwa olbrzymie czarne łabędzie, czyli wojnę na Ukrainie i COVID-19, zmieniły one nasze nastawienie, ale i uświadomiły, że jest jeszcze bardzo wiele do zrobienia pod kątem szerszego zrozumienia bezpieczeństwa - dodaje Agnieszka Kubera.

Fabryka przyszłości

- Fabryka w 2022 r. składa się zazwyczaj z trzech modułów. Moduł pierwszy to infrastruktura, czyli np. budynki. Moduł drugi to zasadnicze miejsce, gdzie odbywa się produkcja, czyli hala produkcyjna z maszynami – część z tych maszyn już jest dzisiaj podłączona do internetu. Trzeci moduł to tzw. biuro. Problem polega na tym, że w większości fabryk, jakie funkcjonują w Polsce, te trzy moduły komunikują się ze sobą w bardzo ograniczony sposób. Przepływ informacji jest ograniczony, systemy wspomagające przepływ informacji są ograniczone, w bardzo wielu miejscach nieśmiertelny król Excel ma się bardzo dobrze - wylicza Tomasz Wolanowski, prezes ABB.

Jak zapowiada, fabryka przyszłości także będzie składała się z trzech modułów, ale w module pierwszym będzie infrastruktura, która będzie zeroemisyjna, będą panele fotowoltaiczne na dachu, które będą się komunikować z systemami zarządzającymi modułem drugim, czyli fabryką i będą wysyłać informacje, kiedy najlepiej wykonywać operacje, które są najbardziej energochłonne, bo wtedy mamy najwięcej energii ze słońca.

Będą też wysyłane informacje do biura, mówiące o tym, kiedy i jaki wpływ na efektywność, na koszty i zyskowność ma to, czy świeci słońce, czy nie.

- To jest technologicznie do zrobienia, ale wszędzie w tych modułach fabryki powinien pojawić się Internet Rzeczy. Rzecz w tym, że Internet Rzeczy rozwija się wolniej niż zakładaliśmy. Główną barierą jest brak standardów. W większości komputerów osobistych mamy system Windows, a w telefonach Android. W IoT nie ma takiego standardu, ponieważ każdy z producentów wprowadza swój własny system. Komunikacja między tymi systemami jest możliwa, ale nie jest łatwa - ocenia Tomasz Wolanowski.

Tranzycja na chmurę 

- Chciałem zachęcić polskie przedsiębiorstwa do uchmurowienia się, czyli tranzycji na chmurę.

 

×

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: To nie moda, lecz konieczność. Digitalizacja pozwoli przetrwać na rynku

  • Zejdźmy na Ziemię, nasze życie to nie film sci-fi a my nie aktorzy by w nim grać 2022-05-15 21:30:58
    w w w. wnp. pl/tech/rewolucyjna-szansa-dla-polski-widoki-na-prywatne-sieci-5g,556121.html#comment - pod artykułem z tegoż linku znajduje się warty uwagi komentarz. Dzięki uporze i nieustępliwości w realizacji opisanej tamże strategii bylibyśmy w stanie obronić naszą dawną, zdroworozsądkową normalność, nie pozwalając na to by nas w dalszym ciągu ograbiano z czasu, zdrowia, prywatności i wolności przy jednoczesnym rozleniwianiu, ogłupianiu i uzależnianiu. Nie pozwólmy na to by cyfrowy mur coraz bardziej rósł odgradzając nas od siebie nawzajem, bo jak za wysoki urośnie to go nie obalimy. Stop cyfrowemu komunizmowi i technokratyzmowi. Nie dajmy się oczadzić podłemu, cwaniackiemu, wyrachowanemu pseudo-postępowi, który służy jedynie lobbystom cyfrowym, telekomunikacyjnym, bezgotówkowym i bezprzewodowym. Ponad podziałami i międzypokoleniowo powinniśmy się zjednoczyć i powiedzieć dość temu szubrawstwu, pełzającej dyktaturze realizowanej powoli i skrupulatnie, która jest zapisana w Agendzie 2030( z perspektywą do 2050) dla zrównoważonego rozwoju, której celem jest z jednej strony doprowadzenie nas do nędzy i głodu poprzez eko-fanatyzm zielony i wynikające z niego absurdalne i kuriozalne zakazy, nakazy, ograniczenia, obostrzenia na tle krzywo pojmowanej ekologii a z drugiej zaś strony spacyfikować nas cyfrowym komunizmem i technokratyzmem używając w tym celu nowinek cyfrowo-technologiczno-telekomunikacyjnym - tak, smartfony, wszechobecne wi-fi, media społecznościowe, biometrie, bezgotówkowość, 5G, internet rzeczy, zaawansowana algorytmizacja i robotyzacja, drony - wszystko to zostanie użyte przeciwko nam do wymuszenia posłuszeństwa i dyscypliny poprzez kontrolę, inwigilację i zniewolenie.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.231.147.28
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNERZY SERWISU
  • partner serwisu
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!