PARTNERZY PORTALU

TVP: nowy gracz na platformie cyfrowej

Przedwyborczym rzutem na taśmę TVP ogłosiła plan utworzenia nadawczej platformy cyfrowej.

W Polsce działają trzy płatne platformy telewizji satelitarnej. O możliwości uruchomienia kolejnej informowała Telekomunikacja Polska, a ostatnio konsorcjum Polkomtelu, Polskiego Radia i TVP. Pięciu platform na rynku nie ma nigdzie w Europie - czytamy w "Rzeczpospolitej".

- Nie ma miejsca na polskim rynku na kilka sprawnie działających platform. Tendencja światowa jest wręcz odwrotna - na rozwiniętych rynkach satelitarne platformy się łączą - tak było we Włoszech, w Hiszpanii czy we Francji. Konsolidacja to trend wskazany również dla naszego rynku - mówi w "Rz" Arnaud de Villeneuve, szef spółki, która jest operatorem Cyfry Plus. Pięć lat temu jego platforma połączyła się z konkurencyjną Wizją TV, bo właściciele ocenili, że konkurencja jest nieopłacalna. Na rynku pozostały tylko dwie platformy: Cyfra Plus i Cyfrowy Polsat. W ubiegłym roku do gry niespodziewanie włączyła się grupa ITI z platformą "n".

W Polsce tylko około połowy gospodarstw domowych jest w zasięgu dobrej jakości sieci nadawczych. Do obsłużenia pozostaje jeszcze kilka milionów, które mogą odbierać tylko siedem ogólnopolskich programów - argumentują szefowie ITI. Platforma obsługuje dzisiaj 150 - 200 tys. abonentów i przynosi swojemu właścicielowi poważne straty (ok. 80 mln ujemnego wyniku EBITDA w połowie 2007 r.), których zresztą ITI zawsze się spodziewało.

- Z informacji, jakie do nas docierają, wynika, że TVP mogłaby stawiać tzw. nadajniki małej mocy na masztach telekomunikacyjnych Polkomtelu, a tereny nieobjęte tą siecią pokryłaby sygnałem satelitarnym - ocenia w dzienniku Andrzej Zarębski, medioznawca i przewodniczący rady nadzorczej Polskiego Operatora Telewizyjnego.

Szefowie TVP i Polkomtelu zgodnie mówią, że nowa platforma nadawcza musiałaby mieć ok. 1 mln abonentów (tyle, ile Cyfra Plus, połowę tego co Cyfrowy Polsat), aby była rentowna. Nie wiadomo, czy chodzi o ściśle komercyjne przedsięwzięcie. Prawdopodobnie konsorcjum miałoby również sfinansować cyfrowe nadawanie na terenie całego kraju. Do 2012 r. mają zostać wyłączone analogowe nadajniki telewizyjne, dzięki czemu w eterze zmieści się więcej kanałów telewizyjnych i możliwe będzie świadczenie przez nadawców nowych usług. Zdaniem konkurentów dla TVP wspólny z Polkomtelem projekt to jeszcze jedna próba ustalenia uprzywilejowanej pozycji jako nadawcy publicznego na cyfrowym rynku.

Własna sieć nadawcza to dla TVP także szansa na przełamanie dyktatu Tp Emitelu - spółki, która dominuje na rynku nadawania sygnału telewizyjnego. Z drugiej strony to dobry powód dla Telekomunikacji Polskiej, do której należy TpEmitel, aby zainteresować się cyfrowym nadawaniem. Zwłaszcza jeżeli do projektu cyfrowego nadawania włącza się konkurencyjny Polkomtel. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego. Norweski Telenor i portugalski Portugal Telecom należą do ważnych graczy na rynku cyfrowego nadawania. Dla TVP jednak to przedsięwzięcie jest szansą na utwierdzenie 50-proc. udziałowca w polskim rynku telewizyjnym - czytamy w "Rzeczpospolitej".
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: TVP: nowy gracz na platformie cyfrowej

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.207.106.142
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!