PARTNERZY PORTALU

Udany kwartał TP SA

Telekomunikacyjna grupa może podnieść tegoroczne prognozy. Prezes, choć jest bardzo zadowolony, nie popada w hurraoptymizm.

To już tradycja, że Telekomunikacja Polska (TP) w dniu ogłoszenia wyników finansowych jest bohaterką giełdowej sesji - pisze "Puls Biznesu". W pierwszym kwartale tego roku przychody grupy TP - po raz pierwszy od końca 2006 r. - wzrosły o 2 proc., do 4,53 mld zł. Tymczasem rynek spodziewał się spadku. Skonsolidowany zysk netto TP, przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej, wzrósł w pierwszym kwartale 2008 r. o 31,5 proc., do 681 mln zł.

Prezes Maciej Witucki był bardzo zadowolony z wyników spółki. Powiedział nawet, że jeżeli w drugim kwartale grupa Telekomunikacji Polskiej znów zanotuje wzrost przychodów, to podwyższy prognozy na cały rok. Dodał jednak, że po pierwszym kwartale stara się nie popadać w nadmierny optymizm.

- Zastanawiamy się, jak wykorzystać wzrost z pierwszego kwartału do zbudowania silnej bazy klientów w kolejnych miesiącach - mówi Maciej Witucki.

Na razie podtrzymał więc dotychczasowe prognozy, które mówią, że w całym 2008 r. przychody spółki spadną o 1 proc.

Przychody grupy pociągnęło w górę jego komórkowe ramię. Obroty Centertela wzrosły w tym czasie o 12,6 proc. i wyniosły 2,09 mld zł (cały rynek wzrósł o 12,8 proc.). Doszło do tego, mimo że w pierwszym kwartale liczba klientów operatora spadła o 152 tys. osób, do nieco ponad 14 mln osób. To skutek odłączania nieaktywnych kart prepaid. Spadł też wskaźnik ARPU (średni miesięczny przychód na klienta), który wyniósł 47,8 zł wobec 48,9 zł. Grażyna Piotrowska-Oliwa, szefowa komórkowej spółki, prognozuje, że w całym roku zarówno rynek, jak i przychody Orange wzrosną o 7 proc. W kolejnych kwartałach komórki nie będą rosły tak szybko, jak w pierwszym z powodu planowanej przez regulatora obniżki tzw. MTR, czyli stawek interkonektowych.

Choć wyniki były lepsze, niż rynkowy konsensus, Paweł Puchalski, analityk DM BZ WBK, ocenia, że nie są przekonujące.

- Widać bardzo niekorzystny trend w telefonii komórkowej. Spada zarówno liczba klientów, jak i ARPU, przy czym spadek ARPU w segmencie postpaid jest najbardziej niepokojący. Usługi szerokopasmowego dostępu do internetu też nie zachwyciły - wzrost ARPU nastąpił przy niskiej liczbie pozyskanych klientów. Rośnie sprzedaż, ale spada udział w rynku. Wreszcie słabe wyniki sprzedaży widać też w nowych usługach (np. telewizji internetowej) - komentuje Paweł Puchalski.

Na koniec pierwszego kwartału grupa TP miała 9,32 mln abonentów telefonii stacjonarnej (spadek o 6,1 proc.) oraz 2,27 mln abonentów internetu (wzrost o 25,1 proc.).

Telekomunikacja Polska w tym roku może wydać na wykup własnych akcji 700 mln zł. Maciej Witucki podtrzymał zapowiedzi, że spółka mogłaby w ten sposób odkupić walory należące jeszcze do skarbu państwa (4,05 proc. akcji), gdyby wystąpił z taką propozycją. Jego zdaniem, dla skarbu byłoby to korzystniejsze niż sprzedaż przez giełdę, która z pewnością spowodowałaby spadek kursu akcji TP.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Udany kwartał TP SA

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.200.21
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!