PARTNERZY PORTALU

UOKiK nałożył kary za wprowadzanie klientów w błąd

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nałożył na operatora sieci Era - Polską Telefonię Cyfrową (PTC) - ponad 8,7 mln zł kary za wprowadzanie klientów w błąd w swoich reklamach. Za podobne praktyki zostały ukarane też: Aster (ponad 390 tys. zł kary) i Vobis (ponad 177 tys. zł).

W listopadzie ubiegłego roku UOKiK wszczął postępowanie przeciwko PTC. Firma zachęcała konsumentów do skorzystania z nowej usługi w reklamie hasłem: "Najszybszy internet w komórce. Bez limitu. Za 5 zł." W ten sposób - zdaniem Urzędu - sugerowała klientom, że będą mogli korzystać z internetu bez limitów po bardzo niskiej cenie. Spółka nie zaznaczyła jednak, że regulamin usługi przewidywał miesięczny limit transmisji danych (do 50 MB), a promocyjny abonament obowiązywał tylko przez trzy pierwsze cykle rozliczeniowe. UOKiK uznał, że operator wprowadził konsumentów w błąd i nałożył na PTC karę.

Urząd nałożył też ponad 390 tys. zł kary na Aster za reklamy promujące usługi telefoniczne, telewizji analogowej oraz internetu. Zdaniem UOKiK, zawierały one sformułowania oparte na schemacie "X miesięcy po Y zł", co wprowadzało konsumentów w błąd co do rzeczywistego okresu obowiązywania oferty. Konsument, czytając reklamę, mógł uznać, że okresem rozliczeniowym jest pełny miesiąc, czyli kolejne 30 dni od dnia zawarcia umowy; zawierając umowę 15 stycznia mógł oczekiwać, że będzie korzystał z danej oferty promocyjnej - pod hasłem np. dwa miesiące po 1 zł - do 15 marca. Tymczasem operator za początek okresu rozliczeniowego uznawał pierwszy dzień miesiąca, w którym rozpoczęto świadczenie usług; jeśli więc konsument zawarł umowę w połowie miesiąca, to "tracił" 15 dni promocji.

Trzecią ukaraną przez UOKiK spółką jest Vobis. Firma reklamowała usługę mobilnego internetu, dostępnego wraz z komputerem przenośnym za 1 zł. W opinii Urzędu konsumenci mogli odnieść wrażenie, że kupią komputer wraz z modemem w bardzo atrakcyjnej cenie. W rzeczywistości to modem kosztował 1 zł wtedy, gdy konsument zakupił komputer w sklepie Vobis po cenie rynkowej. W ocenie Urzędu zarówno hasła stosowane przez spółkę w kampanii reklamowej - "Notebook z modemem iPlus za 1 zł" - jak i elementy graficzne wykorzystane w kampanii mogły wprowadzać konsumentów w błąd (napis 1 zł pojawiał się na ekranie laptopa, a nie na modemie). Za to UOKiK nałożył na Vobis ponad 177 tys. zł kary.

Oprócz kary finansowej spółki PTC oraz Vobis mają przez sześć miesięcy publikować decyzję UOKiK na swoich stronach internetowych. Firmy muszą również zamieścić w dzienniku ogólnopolskim ogłoszenie zawierające sentencję decyzji.

Firmy od nałożonych kar mogą się odwołać do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: UOKiK nałożył kary za wprowadzanie klientów w błąd

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.184.78
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!