W internecie toczy się wojna o uczciwość. Czy da się oszukać oszustów?

Handel bardzo mocno już zadomowił się w Internecie. Zdaniem części przedsiębiorców funkcjonowanie dużych platform e-commerce nie jest jednak wystarczająco uregulowane prawnie, przez co sporo firm na ich działalności traci. Nierzadko tracą też właściciele oryginalnych produktów regularnie podrabianych i sprzedawanych w sieci. Jak sobie z tym radzić i co należy zmienić? Mówili o tym uczestnicy jednego z paneli na Europejskim Kongresie Gospodarczym.

  • - Coraz częściej dostrzegamy potrzebę wprowadzenia daleko idących zmian – zauważył prezes UOKiK Tomasz Chróstny, dodając, że prawo antymonopolowe jest nieprzystosowane do obecnych, cyfrowych czasów.
  • Zdaniem Edyty Demby-Siwek, prezes Urzędu Patentowego RP, najlepszą drogą do walki z podróbkami jest rejestracja znaków towarowych. Współtwórca firmy Candellana Marek Kaliński twierdzi jednak, że to za mało i właściciele oryginalnych towarów są często bezbronni.
  • - Globalny import podrobionych towarów do UE pozostaje na tym samym poziomie. Grupy przestępcze adaptują się do zmieniającej się sytuacji – wskazał Andrea Di Carlo, wicedyrektor Urzędu UE ds. Własności Intelektualnej.
O podróbkach i łamaniu praw własności intelektualnej, będących bolączką handlu elektronicznego, dyskutowano podczas panelu pn. „Własność intelektualna w świecie e-commerce”, zorganizowanego w ramach XIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Sesję poprowadził Piotr Szczeszek, partner w Kancelarii Stalmach Szczeszek. Poprzedził ją wywiad z prezesem Urzędu Konkurencji i Konsumentów Tomaszem Chróstnym na temat m.in. przepisów regulujących funkcjonowanie dużych platform internetowych pn. „Cyfrowi giganci: nowe role, nowe wyzwania”. Poprowadził go dziennikarz portalu WNP.PL Adam Sierak. Zapraszamy do obejrzenia retransmisji obejmującej wywiad i panel dyskusyjny.

Rynek e-commerce rozwija się w szybkim tempie. Jednych to cieszy, innych wręcz przeciwnie. Część firm nie nadąża za wprowadzaniem zmian technologicznych. A wiele usług, nierzadko bezpłatnie, oferują duże firmy technologiczne. Ta strona biznesu, która ponosi na tym straty, apeluje, a nierzadko wręcz wywiera presję, aby działalność e-commerce szczegółowo uregulować prawnie i lepiej kontrolować.

- Coraz częściej dostrzegamy potrzebę wprowadzenia daleko idących zmian. Chodzi o to, żebyśmy mogli wyłapywać niewłaściwe praktyki, aby konkurencja była uczciwa – zauważył prezes UOKiK Tomasz Chróstny. - Przedsiębiorcy dostrzegają, że w niektórych aspektach pewne praktyki e-commerce utrudniają im funkcjonowanie. To przyspiesza na tyle mocno, szczególnie w czasie pandemii, że coraz trudniej dopasować im swoją działalność - podkreślił.

Prawo antymonopolowe nieprzystosowane do obecnych czasów


Prezes przyznał, że prawo antymonopolowe jest kompletnie nieprzystosowane do obecnych czasów, w których cyfryzacja rozwija się w bardzo szybkim tempie.

- UOKiK i urzędy tego rodzaju bardziej przystają do czasów, kiedy praktyka oparta była na zawieraniu umów papierowych. Dzisiejszy ich charakter to natomiast coraz częstsza ewolucja do poziomu algorytmów - stwierdził prezes Chróstny.

Sprawdź też Rynek e-commerce wymaga regulacji prawnych? Jedni zyskują, inni tracą.

 

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: W internecie toczy się wojna o uczciwość. Czy da się oszukać oszustów?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.16.210
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNERZY SERWISU
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!