PARTNERZY PORTALU

Wartość rynku usług telekomunikacyjnych w Polsce wzrośnie do 40 mld zł

Wartość rynku usług telekomunikacyjnych w Polsce wzrośnie do 40 mld zł

Wartość polskiego rynku usług telekomunikacyjnych w tym roku przekroczy 40 mld zł i będzie wyższa o 4,2 proc., niż w roku ubiegłym - wynika z przesłanego PAP w środę raportu firmy analitycznej PMR.

Według autorów opracowania, w 2007 r. wartość rynku usług telekomunikacyjnych w Polsce wzrosła w ujęciu rocznym o ponad 2 proc., osiągając 38,6 mld zł. Oznacza to ponad dwukrotnie niższy wzrost niż w 2006 r. Analitycy uważają, że polski rynek usług telekomunikacyjnych w ciągu najbliższych 4 lat będzie rozwijał się w corocznie w tempie ok. 2,5 proc.

Podobnie jak w poprzednich kilku latach, wzrost rynku był możliwy głównie za sprawą rosnących przychodów operatorów telefonii komórkowej.

Drugi co do wartości segment stanowi telefonia stacjonarna, jednak jej udział w rynku usług telekomunikacyjnych systematycznie się zmniejsza - z 58 proc. w 2000 r. do 27 proc. w 2007 r. Kolejny rok z rzędu sektor zanotował ok. 10-proc. spadek wartości i - zdaniem analityków - w ciągu najbliższych 2-3 lat będzie nadal spadał.

Najmniejszym, a jednocześnie najdynamiczniej rozwijającym się segmentem rynku jest dzierżawa łączy, transmisja danych i dostęp do internetu (tzw. DLISP). W 2007 r. przychody wyniosły ok. 4,7 mld zł, z czego największą część stanowiły wpływy z usług dostępu do internetu.

Zauważalnym trendem na rynku stało się oferowanie większej liczby usług (np. darmowych minut) lub lepszej jakości (np. wyższej przepustowości łącza) przy zachowaniu niezmienionej ceny. Jednocześnie operatorzy systematycznie poszerzają ofertę i oferują pakiety składające się z usług telekomunikacyjnych, multimedialnych oraz innych, niekoniecznie związanych z branżą telekomunikacyjną (np. bankowych).

W sierpniu 2008 r. firma PMR przeprowadziła badanie wśród 100 największych spółek telekomunikacyjnych w Polsce, w którym kadra menedżerska opiniowała sytuację i trendy na rynku. Ponad 80 proc. ankietowanych uważa, że w 2009 r. wartość polskiego rynku telekomunikacyjnego ulegnie zwiększeniu. Zaledwie 3 proc. spodziewa się ujemnej dynamiki wzrostu.

Zdaniem ankietowanych, na rozwój sektora negatywny wpływ wywiera słabo rozwinięta infrastruktura - uważa tak 45 proc. badanych. Respondenci wskazywali też na złe regulacje prawne oraz dominującą pozycję TP SA - uznało tak odpowiednio 44 proc. i 42 proc.

Zdaniem PMR, duże znaczenie dla wartości sektora będą miały działania Urzędu Komunikacji Elektronicznej, np. planowane bardziej restrykcyjne obniżki stawek rozliczeń międzyoperatorskich czy dążenie do podziału TP SA.

PMR to firma specjalizująca się w dostarczaniu informacji rynkowych oraz usług firmom zainteresowanym rynkami Europy Środkowo-Wschodniej. Wydaje m.in. publikacje biznesowe i świadczy usługi konsultingowe.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

SPÓŁKI

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Wartość rynku usług telekomunikacyjnych w Polsce wzrośnie do 40 mld zł

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.228.10.17
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!