Wodorowy vs. elektryk. Szykuje się starcie motoryzacyjnych gigantów

Wodorowy vs. elektryk. Szykuje się starcie motoryzacyjnych gigantów
Głównym zarzutem wobec technologii wodorowej jest wysoka energochłonność procesu pozyskiwania wodoru oraz podobieństwo dystrybucji do standardowych paliw. fot. mat. pras.
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: Instytut Boyma
  • Dodano: 02-05-2022 20:00

Ekologiczna rewolucja na rynku samochodowym wkracza w nowy etap. Dzieje się to za sprawą innowacyjnych napędów wodorowych, które mogą wkrótce stać się silna konkurencją dla aut hybrydowych i elektrycznych.

  • Zdecydowanymi liderami w produkcji aut z silnikami napędzanymi wodorem są koreański Hyundai i japońska Toyota.
  • Oba koncerny nie wycofały się co prawda z produkcji aut elektrycznych, ale wyraźnie promują nową technologię i przygotowują się do nieuniknionego starcia, którego polem będzie rynek Europy Zachodniej i Stanów Zjednoczonych.
  • Przyszła rywalizacja na rynku samochodowym będzie się toczyła nie tylko pomiędzy autami elektrycznymi różnych marek, ale również na płaszczyźnie napędu, wodorowy vs. elektryczny.

W 2021 Hyundai zapowiedział ambitny program wprowadzenia do oferty wodorowych wersji wszystkich swoich aut do 2028 r., a do 2040 r. ekologiczne auta stanowić będą 80 proc. całkowitej sprzedaży koncernu. Co ciekawe, z projektu Hyundaia została wyłączona luksusowa submarka Genesis, która będzie kontynuowała rozwijanie technologii elektrycznych.

Tymczasem w odpowiedzi Toyota przemilczała temat silników wodorowych i ogłosiła dalsze rozwijanie aut elektrycznych, na które zamierza wydać 13,5 mld USD do 2030 r. Japończycy zamierzają skupić się przede wszystkim na obniżeniu kosztów akumulatorów o 30 proc., co oczywiście przełożyłoby się na przystępniejszą cenę aut elektrycznych dla konsumentów. Dodatkowo, nowe półprzewodnikowe akumulatory mają zapewnić większy zasięg przy podobnej pojemności i znacznie skrócić czas ładowania niż ich elektrolitycznych (litowo-jonowych) odpowiedników.

Z zapowiedzi obu koncernów można spodziewać się zaostrzenia rywalizacji na polu aut elektrycznych między markami Genesis i Lexus, które zajmują ten sam segment pojazdów luksusowych.

Oczywiście na tę chwile submarka Toyoty ma znacznie mocniejszą pozycję na rynku globalnym, bowiem Genesis do niedawna sprzedawany był tylko na rynku koreańskim i amerykańskim.  Pierwsze europejskie salony tej marki otworzone zostały w zeszłym roku. Wydaje się, że na decyzji Toyoty zaważył fakt, że już w pierwszej połowie 2021 Hyundai stał się zdecydowanym liderem w sprzedaży aut wodorowych, notując wzrost o 62,7 proc. rok do roku (4700 pojazdów). Toyota sprzedała w tym czasie o 1000 aut mniej. Oznacza to udział obu marek w rynku samochodów wodorowych odpowiednio 51,7 proc. i 40,9 proc. O przewadze obu koncernów nad reszta firm świadczy fakt, że na trzecim miejscu uplasowała się Honda z udziałem 1,6 proc.

Głównymi barierami rozwojowymi dla aut wodorowych są ich cena i niskie nasycenie stacjami napełniania zbiorników. Obecnie Hyundai Nexo kosztuje ok. 400 tys. zł, co stanowi barierę dla zdecydowanej większości potencjalnych nabywców. Niemniej Hyundai szacuje, że już w 2030 nastąpi zrównanie ceny aut elektrycznych i wodorowych. Proces ten ma przyspieszyć nowa generacja systemów napędowych, które są o połowę tańsze w produkcji od obecnych. Ich komercjalizację koreański koncern zapowiada na 2023 r.

Większym problemem jest infrastruktura. Obecnie jest na świecie ok. 600 stacji napełniania, z których korzysta 25 tys. samochodów napędzanych wodorem. Budowa stacji wodorowej jest bardziej kosztowna niż benzynowej i obarczona większym ryzykiem biznesowym niż stacja elektryczna. Wynika to z faktu, że niektóre koncerny, jak General Motors czy Grupa Volkswagena (VW, Skoda, Seat i Audi) nie zamierzają angażować się w technologię wodorową.

Głównym zarzutem wobec technologii wodorowej jest wysoka energochłonność procesu pozyskiwania wodoru oraz podobieństwo dystrybucji do standardowych paliw. Z kolei “wąskim gardłem” dla rozwoju aut elektrycznych może być wysoki koszt akumulatorów, których trwałość wynosi 5-6 lat. Według przewidywań analityków z agencji Bloomberg w 2050 r. auta wodorowe będą stanowiły ok. 25 proc. wszystkich pojazdów na drogach, a Hyundai optymistycznie zakłada, że tylko w Chinach będzie sprzedawał od 2025 r. co najmniej 10 tys. aut wodorowych rocznie.

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (10)

Do artykułu: Wodorowy vs. elektryk. Szykuje się starcie motoryzacyjnych gigantów

  • Kordian 2022-05-07 08:41:07
    Wyprodukować samochód wodorowy to nie problem , ale skąd wziąć wodór po rozsądnej cenie.
    • Albin 2022-05-08 17:42:22
      Wodór po rozsądnej cenie można uzyskać lokalnie z naszych śmieci komunalnych. Tak! Proces: lokalna (modułowa) gazyfikacja dająca gaz syntezowy (H2 + CO) z konwersją parową CO do H2 i tuż- tuż lokalne oczyszczanie brudnego H2 do poziomu wymaganego przez ogniwo wodorowe. Na końcu lokalne sprężanie do zbiornika … i lokalne sprzedawanie. Za dużo tego „lokalnie”? Tak, za dużo w ocenie potężnego Orlenu i Lotosu oraz całego wianuszka pośredników „po 10%”.
  • Tomek 2022-05-06 08:48:04
    Trwałość baterii 5-6 lat? Ha, ha, ha. Chyba X 3
  • gajowniczek 2022-05-05 18:40:51
    na razie nie ma konkurencji dla hybryd, kolejny miesiąc są już statystyki sprzedaży i znów pierwsza jest toyota, bardzo popularne hybrydy. Nie wiem czy nagle to sie zmieni na korzyść wodoru, stacje niby są, ale to ciągle nie jest popularny temat i niektórzy o tym waszym mirai nawet jeszcze nie słyszeli a co dopiero, żeby myśleli o jego zakupie, lata świetlne do tego, żeby był powszechny
  • Stachó 2022-05-04 19:59:34
    Elektryk na baterię do śmietnika , wodorowy elektryk na piedestały! Auto na wodór zasięg 800km tankowanie w 3 minuty ,auto zeroemisyjne z rury wydechowej czysta pitna woda. Niedtety lobby idiotów na baterie li ion jest głębokie i szyrokie i niestety będą udowadniać że ich mojsza jest bardziej mojsza niż twojsza. Co do pozyskiwania widoru i pierdołów na temat energochłonności jego produkcji ... no ludzie przecie każde dziecko misło na chemi pokaz jak bateryjka 4,5 V z dwoma drutami od plusa i minusa wsadzona do wody produkuje wodór z wody co nie? Mamy panele pv to możemy ze słońca H2 produkować! Vo do brudnego wodoru który kest produktem ubocznym wielu procesów i akurat tak się składa że Polska jest jednym z największych producentów tego ,to aż grzech go nie wykorzystać. Skoro produkujemy ogromne ilości brudnego wodoru to powinniśmy dla równowagi ekologicznej zużywać go w ekologicznych autach na wodór. Bilans wyjdzie na zero. Tylko gdzie infrastruktura w postaci stacji wodorowych? Bo chyba do Berlina poginać nikt nie będzie? Orlen bierze miliardy 7-8 pln za litr to natychmiast zmusić go do obowiązkowego wyposażania stacji Orlenu w wodór! Natychmiast zmusić Obajtka
  • robercik 2022-05-03 14:19:49
    generalnie mirai tankowane na wodór ma w sumie silnik elektryczny, stacji ma przybywać ciekawe co na to nasze społeczeństwo, ale to szybko wyjdzie w decyzjach zakupowych samochodów

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.231.147.28
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNERZY SERWISU
  • partner serwisu
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!