Zero podróbek w Internecie? To nie takie proste

Zero podróbek w Internecie? To nie takie proste
O łamaniu praw własności intelektualnej dyskutowano podczas panelu „Własność intelektualna w świecie e-commerce” Fot. PW

W Internecie można kupić mnóstwo produktów będących podróbkami oryginalnych towarów. Jak skutecznie z tym walczyć? - Najlepszą drogą do walki z podróbkami jest rejestracja znaków towarowych – uważa Edyta Demby-Siwek, prezes Urzędu Patentowego RP. Ale przedsiębiorcy nie są przekonani.

O podróbkach i łamaniu praw własności intelektualnej, będących bolączką handlu elektronicznego, dyskutowano podczas panelu pn. „Własność intelektualna w świecie e-commerce”, zorganizowanego w ramach XIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

- Najlepszą drogą do walki z podróbkami jest rejestracja znaków towarowych. Gdzie? To zależy od zasięgu działalności. Ale jest to najszybszy sposób. Wtedy współpraca z celnikami też jest najlepsza, niezależnie od kraju UE – powiedziała Edyta Demby-Siwek, prezes Urzędu Patentowego RP.

Demby-Siwek podkreśliła, że w czasie pandemii duża cześć handlu przeniosła się do internetu. Obecnie ponad 70 proc. społeczeństwa chociaż raz dokonało zakupu w sieci.

- Powinnyśmy konsumentów chronić przed podróbkami. One potrafią być bardzo niebezpieczne dla zdrowia. W dobie pandemii liderują podrabiana leki czy testy – zauważyła Edyta Demby-Siwek, dodając, że co roku przez podróbki państwo traci ok. 2,2 mld zł oraz ubywa wiele miejsc pracy.

Candellana: jesteśmy bezbronni

Marek Kaliński, współtwórca firmy Candellana, zauważył jednak, że jeśli chodzi o działalność podrabiaczy zarówno jego firma, ale i wiele innych, jest właściwie bezbronna.

- Tylko w tym roku nasyłaliśmy rzecznika patentowego 4 razy. Problem jednak jest nie w rejestracji znaku, tylko z tym co dalej? – stwierdził.

Dodał, że proces dochodzenia swoich praw jest bardzo długi i nawet jeśli kończy się wygraną w sądzie, to efekt jest znikomy, ponieważ podrabianiem zajmują się głównie mali przedsiębiorcy. A ci po przegranej sprawie często zamykają jedną spółkę i zaraz otwierają kolejną, kontynuując swoją przestępczą działalność.

- Trzeba walczyć o to, żeby duże platformy internetowe miały wpisane w swoją politykę odgórnie walkę z podróbkami. Amazon to ma, ale AliExpress już nie – powiedział Marek Kaliński.

Amazon zablokował 10 mld podejrzanych ofert

Cezary Sowiński, manager public policy w Amazonie podkreślił, że firma, w której pracuje, ma jasną politykę - zero podróbek.

- Ale jest to szalenie trudne. Teraz mamy ok. 300 mln klientów i 2 mln sprzedawców – głównie małych przedsiębiorców. Amazon staje się atrakcyjnym celem dla przestępców podrabiających towary. Non stop atakują nasz sklep, dlatego non stop musimy coś poprawiać – zauważył Cezary Sowiński.

Dodał, że w zeszłym roku Amazon zablokował 10 mld podejrzanych ofert, co do których zachodziło prawdopodobieństwo, że są oszustwem.

 

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Zero podróbek w Internecie? To nie takie proste

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.172.224.102
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!