PARTNERZY PORTALU

Zielona gospodarka daje szansę innowacyjnym firmom z Polski

Zielona gospodarka daje szansę innowacyjnym firmom z Polski
Innowacyjne firmy mają unowocześniać polską gospodarkę. Fot. Shutterstock, Inc.

Kurs polityki unijnej coraz wyraźniej zorientowany na zieloną gospodarkę to nie tylko wyzwanie, ale i szansa dla innowacyjnych firm. Jednym z priorytetów Sieci Badawczej Łukasiewicz jest gospodarka obiegu zamkniętego. Także NCBR wskazuje, że technologie związane z ochroną środowiska są w centrum jego zainteresowania. Natomiast kwestią dyskusyjną wydaje się to, czy nowe technologie powinny być kreowane centralnie, czy też podstawowo powinny je definiować sygnały rynkowe.

  • Pakiet klimatyczny to wyzwanie, które nam dzisiaj rzuca  rzeczywistość i polityka, a na które naukowcy i przedsiębiorcy muszą odpowiedzieć - ocenia Piotr Dardziński, prezes Sieci Badawczej Łukasiewicz.
  • Musimy patrzeć na takie technologie, które jeszcze dzisiaj wydają się bardzo abstrakcyjne, ale już się rozwijają. Po to, żeby nie doganiać, tylko żeby być cały czas w awangardzie - twierdzi Wojciech Kamieniecki, dyrektor NCBR.
  • Przewaga konkurencyjna, globalizacja i wymagania klienta definiują jakość innowacji. Nie powinniśmy, wydaje mi się, definiować co tak naprawdę polskie firmy powinny robić - uważa Radosław Cieślak, Industry Executive w firmie Autodesk.
  • Artykuł powstał na podstawie dyskusji, która odbyła się podczas EEC Trends, prologu do Europejskiego Kongresu Gospodarczego, który już w maju odbędzie się w Katowicach, a na który serdecznie zapraszamy. Strona internetowa tegorocznego kongresu znajduje się tutaj.
Wyniki drugiej edycji badania Polskiej Agencji Rozwoju Przemysłu „Monitoring innowacyjności polskich przedsiębiorstw” pokazały m.in., że w latach 2016-2018 35,8 proc. firm działających w Polsce było aktywnych innowacyjnie, co oznacza, że wprowadziły lub próbowały zastosować przynajmniej jedną innowację, a 32,4 proc. firm, jak wskazała PARP, można określić jako innowacyjne, czyli takie, które wprowadziły przynajmniej jedną innowację we wzmiankowanym okresie. Co te liczby mówią o innowacyjności polskich firm?

Zobacz również: Innowacje napędem w okresie spowolnienia

- To jest dobry początek. Oczywiście innowacja jest dla każdego, ale nie wszyscy są w stanie z innowacji skorzystać. Do innowacji trzeba być przygotowanym - twierdzi Piotr Dardziński, prezes Sieci Badawczej Łukasiewicz.

- Polscy przedsiębiorcy sięgają po innowacje z dwóch podstawowych powodów. Pierwszy jest taki, że jeśli chcą być liderami w swoich branżach, to nie osiągną tego bez technologii, muszą zwiększyć efektywność pracy. A megatrendy - i to jest drugi powód - powodują, że regulacje związane na przykład z tzw. z zieloną gospodarką czy z demografią wymuszają na nich takie działania - dodaje.

Czytaj także: MFiPR: 40 mln zł ze środków UE na innowacje m.in w branżę rolno-spożywczą

Piotr Dardziński ocenia, że optymistyczne jest to, że notowany jest szybki wzrost innowacji, co pokazuje porównanie danych rocznych z lat 2016-2019, chociaż za miniony rok jeszcze nie wszystkie dane są dostępne.
- To się ładnie układa, bo mamy ulgi podatkowe na innowacje, projekty wzmacniające kadry, mamy przedsiębiorstwa, które budują własne centra badawczo-rozwojowe i jest też eksperyment, którym jest Sieć Badawcza Łukasiewicz. To jest eksperyment procesowy, bo skonsolidowanie 38 instytutów, dzisiaj mamy tych instytutów już 35 i ten proces idzie dalej, nie jest łatwe. Dzisiaj jesteśmy w stanie efektywnie odpowiedzieć na potrzeby przedsiębiorców. To nie są puste słowa - zapewnia Piotr Dardziński.
×

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Zielona gospodarka daje szansę innowacyjnym firmom z Polski

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.237.183.249
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!