2,8 mln zł to kwota dofinasowania, przyznana spółce Zortrax przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR). Dotacja zostanie przeznaczona na prace nad stworzeniem nowej drukarki 3D, operującej w technologii warstwowego osadzania topionych polimerów (FFF).
Całkowita wartość projektu wynosi 4,3 mln zł. Zortrax z własnych środków zainwestuje 1,5 mln zł. Projekt obejmuje powstanie prototypu przedwdrożeniowego. Umowa zawarta z NCBiR obowiązuje do końca września 2018 r.
Dotacja została przyznana w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020. Dofinansowanie przeznaczone jest na realizację projektów, które obejmują badania przemysłowe i eksperymentalne prace rozwojowe, albo eksperymentalne prace rozwojowe. O dofinasowanie mogły ubiegać się firmy z sektora MŚP.
- Rynek druku 3D rozwija się niezwykle dynamicznie. Chcemy nadal wyznaczać trendy w segmencie desktopowym i utrzymać stabilne tempo wzrostu, dlatego poszerzamy nasze portfolio produktowe o innowacyjne rozwiązania - powiedział Rafał Tomasiak, prezes firmy Zortrax. - Jestem przekonany, że projekt, który zostanie przeprowadzony dzięki dofinansowaniu z NCBiR będzie kolejnym kamieniem milowym w historii naszego rozwoju.
Zortrax konsekwentnie rozbudowuje swoją ofertę produktową. W czerwcu tego roku firma wprowadziła na rynek drukarkę 3D Zortrax Inventure. Ta desktopowa drukarka 3D umożliwia wydruk z jednoczesnym zastosowaniem dwóch różnych materiałów - bazowego oraz podporowego, który jest wymywalny w wodzie - i łączy w sobie elementy dostępne dotychczas jedynie w bardzo kosztownych industrialnych rozwiązaniach.
Dotychczas realizowana strategia rozwoju spółki znalazła odzwierciedlenie w postaci wzrostu udziałów Zortrax w globalnym rynku sprzedaży drukarek 3D, w kategorii desktop. Wg Raportu „3D Printing Market 2016” firmy konsultingowej Deloitte, Zortrax w 2015 miał już 2 proc. udziału w globalnym rynku sprzedaży desktopowych drukarek 3D. Z kolei wg globalnego raportu 3D HUBS za drugi kwartał 2017 drukarka Zortrax M200 zdobyła 2 miejsce w Europie (4,1 proc.) i 3 miejsce (3,9 proc.) w rejonie Azji i Pacyfiku po względem udziałów w rynku.