Nowe zasady w chińskim internecie

Nowe zasady w chińskim internecie
Pekin zaprowadza porządek na “Dzikim Zachodzie”, za który można było uznać tamtejszy rynek online fot. Shutterstock

Chińskie władze zmieniają reguły gry w sieci za Wielkim Murem. Dzieje się to zarówno poprzez wprowadzanie nowych przepisów, jak również mało przewidywalne decyzje regulatorów rynku.

  • Z jednej strony Pekin zaprowadza porządek na “Dzikim Zachodzie”, za który można było uznać tamtejszy rynek online, wprowadzając rozwiązania, do których jesteśmy już przyzwyczajeni na przykład w Europie. Stara się chronić konkurencję i konsumentów online. 
  • Z drugiej strony zapędy chińskich regulatorów wykraczają daleko poza wszystko, co znamy.
  • Celem jest podporządkowanie chińskich gigantów cyfrowych, jak Tencent czy grupa Alibaby.

Nadzorować...

Ostatnia fala regulacji zaczęła się od ochrony najmłodszych w sieci. Chińska Administracja ds. Cyberprzestrzeni (CAC) nakazała 21 lipca niektórym z największych krajowych platform internetowych usunięcie nieodpowiednich treści związanych z najmłodszymi. Chodziło o komunikatory QQ, należący do Tencentu, Taobao (Alibaba) i Weibo - chiński odpowiednik Twittera.

Wśród zagrożeń, które wyróżnił regulator, znalazły się pornografia dziecięca, dostęp najmłodszych do treści seksualnych i propagujących przemoc, a także kwestia prześladowania (bullying) w Internecie. Na liście celów znalazły się także zapobieganie uzależnieniu dzieci od Internetu i promowanie właściwych postaw społecznych. Firmy otrzymały od CAC wytyczne i końcowy termin wdrożenia nowych przepisów. 

27 sierpnia CAC opublikowała wstępną wersję niespotykanych dotąd zaleceń dotyczących algorytmów. Użytkownicy Internetu mają być informowani, że algorytmy są stosowane do sugerowania im konkretnych treści i reklam, a także otrzymać możliwość oglądania niespersonalizowanych wyników wyszukiwania. Co więcej, dostawcy usług i aplikacji mają zapewnić wygodny dla użytkownika sposób zapoznania się i usuwania słów wykorzystywanych do profilowania. Burzy to więc dotychczasowy model funkcjonowania cybergospodarki, której najważniejszą cechą jest automatyczne dopasowywanie treści i produktów do gustów klientów, określanych za pomocą historii ich zachowań online.
Nie jest to koniec regulacji. Dostawcy mają dokonywać regularnych przeglądów, ocen i weryfikacji algorytmów, danych statystycznych aplikacji i rezultatów przyjętych modeli. Jednocześnie zakazano tworzenia systemów zachęcających do konkretnych zachowań konsumenckich. Kolejnym punktem na liście CAC jest zakaz preferencyjnego traktowania przez platformy e-commerce sprzedawców korzystających wyłącznie z ich usług. 

Władze zainteresowały się także warunkami pracy kierowców chińskich odpowiedników Ubera i kurierów. Algorytmy zarządzające siatką godzinową pracowników mają chronić ich prawa i interesy. 

 

×
  • Chiny

    Przelicz walutę
  • yuan (CNY)

  • 0,610 złoty (PLN)

    0,132 EUR, 0,155 USD

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (3)

Do artykułu: Nowe zasady w chińskim internecie

  • krakus 2021-09-14 21:45:54
    “promować cnoty, nie talent artystyczny” w Polsce też planuje reformę edukacji, aby cnoty niewieście promować ...
  • stawo73 2021-09-14 19:26:29
    Cytat "Działania podejmowane w systemie oświaty i Internecie są więc komplementarne. Czegoś podobnego nie widziano w Chinach od czasów Mao." To internet w Chinach był już za czasów Mao?
  • stawo73 2021-09-14 19:22:41
    Podobne regulacje na Zachodzie funkcjonują od dawna. Różnica jest taka, że na Zachodzie cenzurę narzuca Big Tech a nie jakiś centralny urząd, oraz to, że Chińczycy mają świadomość bycia cenzurowanymi.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.95.208
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNERZY SERWISU
  • partner serwisu
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!