PARTNERZY PORTALU

Wypadek atuonomicznego pojazdu Ubera przez braki w oprogramowaniu

Po wypadku Uber wycofał autonomiczne pojazdy z dróg i zawiesił prace nad projektem przez większość 2018 r. Fot. Shutterstock.com

Oprogramowanie systemu autonomicznej jazdy w samochodzie Ubera, kóry spowodował smierć znajdującej się na jezdni kobiety, nie uwzględniało pieszych przechodzących przez ulicę w niedozwolonym miejscu - ustalono w dochodzeniu ws. zdarzenia z marca 2018 r. - podał serwis BBC.

  • Sprawę bada amerykańska rada ds. bezpieczeństwa transportu (NTSB). Projekt systemu nie uwzględniał kwestii pieszych przechodzacych przez ulicę w niedozwolonym miejscu - uznała rada.
  • W raporcie stwierdzono również, że od września 2016 r. do marca 2018 r. doszło do 37 wypadków pojazdów Uber działających w trybie autonomicznej jazdy.
  • Po wypadku Uber wycofał autonomiczne pojazdy z dróg i zawiesił prace nad projektem przez większość 2018 r.; powrócił do testów dopiero w grudniu.

Według BBC, szczegółowe ustalenia NTSB ujawniły szereg uchybień związanych z bezpieczeństwem, ale nie określiły dokładnej przyczyny wypadku.

Rada ma zająć się tą kwestią na posiedzeniu 19 listopada. Ustalenia urzędu mogą również posłużyć do opracowania zaleceń dla rozwijającego się przemysłu pojazdów autonomicznych.

W marcu 2018 r. w miejscowości Tempe w Arizonie zginęła prowadząca rower kobieta, potrącona przez samojezdnego SUV-a XC90 Ubera, który poruszał się po drodze publicznej. Tuż przed wypadkiem kobieta prowadziła rower po słabo oświetlonym odcinku drogi wielopasmowej. Według wstępnego raportu NTSB systemy pojazdu zauważyły pieszego sześć sekund przed zderzeniem, ale oprogramowanie nie zareagowało odpowiednio, uznając go najpierw za nieznany obiekt, potem rozpoznając jako pojazd, a w końcu - jako rower, różnie oceniając trasę, po jakiej będzie się poruszał. Potem było już za późno na uniknięcie wypadku.

"Projekt systemu nie uwzględniał kwestii pieszych przechodzacych przez ulicę w niedozwolonym miejscu" - uznała NTSB.

W raporcie stwierdzono również, że od września 2016 r. do marca 2018 r. doszło do 37 wypadków pojazdów Uber działających w trybie autonomicznej jazdy.

W wydanym oświadczeniu firma Uber zapewniła, że "docenia staranność dochodzenia NTSB" i czeka na zalecenia wydane przez ten organ.

Po wypadku Uber wycofał autonomiczne pojazdy z dróg i zawiesił prace nad projektem przez większość 2018 r.; powrócił do testów dopiero w grudniu. Firma zakończyła testy w Arizonie, ale planuje wznowić je w Toronto i San Francisco.

Rok po wypadku prokuratura uznała, że Uber nie ponosi odpowiedzialności karnej za wypadek, ale należy kontynuować śledztwo ws. awaryjnego kierowcy, czuwającego nad przebiegiem testu. Jak wykazało dochodzenie, pracownica Ubera miała podczas zdarzenia korzystać z serwisu streamingowego na swojej komórce i nie patrzeć na drogę. Materiał wideo z kabiny pojazdu wykazał, że spojrzała na przednią szybę dopiero na ok. pół sekundy przez staranowaniem 49-letniej Elaine Herzberg.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Wypadek atuonomicznego pojazdu Ubera przez braki w oprogramowaniu

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.173.36
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!