PARTNERZY PORTALU

Automatyka kolejowa nadąży za rozwojem technologii?

Sławomir Nalewajka, prezes Bombardier Transportation Polska podkreślił, że dzisiejsza automatyka kolejowa to wyszukane systemy zarządzania Fot. PTWP

Jak i jakie technologie powinny wspierać restrukturyzację infrastruktury? To jedno z pytań, które padło podczas dyskusji dotyczącej inwestycji infrastrukturalnych. Odpowiedzi na to pytanie udzielił Sławomir Nalewajka, prezes zarządu Bombardier Transportation Polska.

  • Prezes zarządu Bombardier Transportation Polska Sławomir Nalewajka zaznaczył przy okazji panelu "Inwestycje infrastrukturalne", że branża automatyki kolejowej dynamicznie się zmienia.
  • Zachęcał też m.in do inwestowania w wyszukane systemy zarządzania ruchem kolejowym.
  • Nalewajka zwrócił uwagę na wyzwania, które przetargi stawiają przed dostawcami tych systemów.

- Branża automatyki kolejowej już dawno nie jest jedynie prostym systemem do ustalania dróg przebiegów.

Jak podkreślił Sławomir Nalewajka, dzisiaj są to wyszukane systemy zarządzania.

- Z prowadzeniem inwestycji kolejowych wiążą się kwestie automatyki kolejowej. Pociągi będą jeździć coraz szybciej, ale nie unikniemy różnego rodzaju awarii – chociażby wynikających z warunków pogodowych czy uszkodzenia taboru. Trzeba będzie dynamicznie reagować i zarządzać ruchem. Dlatego namawiałbym do pójścia dalej, jeśli chodzi o systemy diagnostyki prewencyjnej i bieżące monitorowanie procesów. Często pojawiają się pytania, kto jest odpowiedzialny za opóźnienia – czy pojazd, czy np. PLK? Nowoczesne urządzenia z zakresu automatyki pozwolą na bieżąco to monitorować i podejmować decyzje dotyczące napraw – mówił Nalewajka.

Zachęcał m.in do inwestowania w wyszukane systemy zarządzania ruchem kolejowym.

- Tu też namawiałbym, by nie bać się podejmowania odważniejszych decyzji. Przez pewien czas na linii Kraków-Rudzice była dyskusja pomiędzy PLK a wykonawcą na temat zintegrowania systemu zarządzania. Ostatecznie pomysł ten został odsunięty, ale wydaje mi się, że ze względu na lepsze prowadzenie ruchu pociągów, na rozstrzyganie konfliktów – szczególnie w sytuacjach awaryjnych – takie systemy sprawdzają się, powinny być kupowane. Niezwykle efektywne są szczególnie na projektach węzłowych – mówił prezes Bombardier Transportation Polska.

Zwrócił też uwagę na wyzwania, które przetargi stawiają przed dostawcami tych systemów.

- W wielu przetargach pojawia się także temat serwisowania urządzeń przez 10 lat. Jest to o tyle interesujące, ze jeżeli projekt realizowany jest w ciągu 3-4 lat i firma budująca odpowiada za urządzenia, do tego jest standardowo 5 lat gwarancji, dokładamy 10 lat kontraktu serwisowego, to można powiedzieć, ze przez 20 lat, czyli przez założony cykl życia urządzeń, firma dostarczająca systemy automatyki będzie za nie odpowiadała. To oznacza, ze musimy patrzeć przez pryzmat 20 lat, jak te urządzenia utrzymać.

- W branżach automatyki kolejowej mamy do czynienia z elektroniką, informatyką, wiemy, jak szybko starzeje się technologia i trzeba przeliczyć, że co jakiś czas będą wymagane upgrade'y tych technologii. Jest to dodatkowe wyzwanie - mówił Sławomir Nalewajka.

Artykuł powstał podczas sesji "Inwestycje infrastrukturalne", która odbyła się w ramach XI Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
×
EEC Trends: poznaj megatrendy decydujące o przyszłości gospodarki, szansach rozwojowych i jakości życia. Osiem zróżnicowanych tematycznie i formalnie sesji, od dynamicznych debat poprzez indywidualne rozmowy na scenie po prezentacje dobrych praktyk i case studies. Już 25 lutego w Warszawie. Zarejestruj się!

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Automatyka kolejowa nadąży za rozwojem technologii?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.94.202.172
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!