PARTNERZY PORTALU

CPK wymusi budowę Kolei Dużych Prędkości w Polsce?

Nowy port lotniczy ma się łączyć z siecią kolejową, która będzie rozbudowywana. Fot. Shutterstock

Szybka kolej w Polsce - m.in. w kontekście dojazdu do Centralnego Portu Komunikacyjnego - może być ekonomiczna do prędkości 250 km/h. Pod tym kątem można modernizować około 1,5 tys. km linii i ewentualnie budować kolejne 1-1,5 tys. km - mówili w piątek uczestnicy Kongresu 590.

  • CPK ma być połączone pociągami z każdą z głównych aglomeracji Polski w czasie do 2,5 godz. (w okresie startowym), a docelowo do 2 godz.
  • Na CMK już od rozkładu 2018 r. wydłuży się odcinek, na którym ruch będzie prowadzony z prędkością 200 km/h.
  • Szef PKP PLK przypomniał, że ze względów m.in. na przepustowości przy prędkościach powyżej 200 km/h nie powinno się stosować ruchu mieszanego, pasażerskiego z towarowym.

Rozwój w Polsce Kolei Dużych Prędkości (KDP) w kontekście budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) był w piątek tematem jednej z dyskusji Kongresu 590 w Jasionce pod Rzeszowem. Punktem wyjścia była przyjęta 7 listopada br. przez rząd uchwała ws. koncepcji tej drugiej inwestycji. Zgodnie z nią, do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a port ma być budowany przez kolejnych osiem lat.

W rządowej uchwale napisano, że standardem ma być połączenie CPK z każdą z głównych aglomeracji Polski w czasie do 2,5 godz. (w okresie startowym), a docelowo do 2 godz. CPK ma integrować ruch lotniczy i kolejowy w jednym węźle. Oznacza to, że port lotniczy ma się łączyć z siecią kolejową, która będzie rozbudowywana.

Pytany, czy decyzja rządu jest faktyczną decyzją o budowie kolei dużych prędkości, wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel wskazał, że w kontekście interpretacji założonych parametrów jego skomunikowania "w rozumieniu operacyjnym, nie w sensie dokumentów, decyzja zapadła". Zaznaczył, że przyjęte parametry - z wyjątkiem Szczecina - oznaczają prędkość około 250 km/h.

Prezes PKP SA Krzysztof Mamiński zastrzegł, że dyskusja o KDP wymaga właśnie uściślenia ws. maksymalnych prędkości. "Jeżeli mówimy o prędkościach rzędu 250 km/h, zawsze byłem zwolennikiem takiego rozwiązania" - zadeklarował.

"Centralny Port Komunikacyjny musi być wyposażony w dojazd koleją o parametrach wyższych niż dotychczas. Jeżeli tak to przyjmiemy, to przy realnych nakładach sił i środków, ta kolej powstanie, a na liniach, które już są modernizowane, zbliżone prędkości będzie można osiągać" - mówił. Dodał, że przy prędkościach 300-350 km/h i związanej z tym budowie nowej, odrębnej infrastruktury, trzeba by było się "zastanawiać, czy ta inwestycja byłaby opłacalna, bo to znacznie wyższe nakłady - i na infrastrukturę i na tabor".

Prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel przypomniał, że powołany w tej spółce specjalny zespół dokonał już przeglądu istniejących linii pod kątem zwiększenia prędkości powyżej 160 km/h - do 250 km/h. W tym kontekście zespół wytypował około 1,5 tys. km linii.

"Możliwość wykorzystania istniejącej sieci kolejowej, jej zasilania, (jest - PAP) do prędkości 230 km/h w tej chwili; niektóre ostatnie rozważania są do 250 km/h. Budując linie kolejowe o wyższych prędkościach budujemy całkiem nową infrastrukturę, która nie będzie współgrała z infrastrukturą obecną. Budowalibyśmy specjalnie dedykowane linie kolejowe. Jeżeli mamy budować nowe linie na krótkie odcinki, bo 100, 200, 300 km to są krótkie odcinki (…), na pewno koszty budowy i utrzymania są niewspółmierne" - akcentował szef PLK.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: CPK wymusi budowę Kolei Dużych Prędkości w Polsce?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 100.26.176.182
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!