Czesław Warsewicz, PKP Cargo: w logistyce wyłania się nowy ład

Czesław Warsewicz, PKP Cargo: w logistyce wyłania się nowy ład
Czesław Warsewicz, prezes zarządu PKP Cargo. Fot. PTWP

Na realizację wieloletniej strategii PKP Cargo padł cień pandemii COVID-19, której skutków doświadczyła logistyka na całym świecie. - Wyłania się nowy ład i następują przetasowania na arenie międzynarodowej, dotyczące i łańcuchów dostaw towarów, i bezpieczeństwa ich dostaw. To będzie definiowało przyszłość logistyki, co staramy się uwzględniać - mówi Czesław Warsewicz, prezes zarządu PKP Cargo.

  • Ważna stała się właściwa kompozycja cech usługi logistycznej: kosztu, bezpieczeństwa i trwałości łańcucha dostaw. Nowy ład, jaki się wyłania z sytuacji kryzysowej, spowoduje zdywersyfikowanie dostaw. 
  • Mobilność kolei w dużej mierze ograniczyła negatywne skutki pandemii w skali Europy, a częściowo – globalnie. Logistyka powinna opierać się w większym zakresie na kolei, także by dekarbonizować transport.
  • W 2020 r. to jednak samochodowy transport zyskał w Polsce dodatkowo 410 mln ton ładunków, prawie dwa razy więcej niż przewiozła kolej. Wyjątkiem jest rosnący segment transportu pociągami towarów w kontenerach.

PKP Cargo obchodziło niedawno 20-lecie działalności. W tym okresie spółka doświadczyła wielu zmian, m.in. przeprowadziła głęboką restrukturyzację. Co obecnie jest jej największym wyzwaniem i celem?

- Główne cele określiliśmy w strategii na lata 2019-2023, zakładającej np. zwiększenie naszego udziału w polskim rynku przewozów towarów i dalsze przekształcenia ze spółki przewozów w grupę logistyczną.

Ale jej realizacja jest w cieniu pandemii COVID-19, której doświadczyła logistyka na całym świecie. W efekcie wyłania się nowy ład i przetasowania na arenie międzynarodowej, dotyczące i łańcuchów dostaw towarów, i bezpieczeństwa ich dostaw. To będzie definiowało przyszłość w logistyce, co staramy się uwzględniać.

Na przykład?

- Zmieniają się niektóre dogmaty. Obecnie ceny frachtu morskiego z Azji do Europy są trzy razy droższe niż kolejowego; to niespotykane – wcześniej koszty transportu kolejowego były o ok. 50 proc. droższe.

Już przy wybuchu pandemii wystąpiły zakłócenia w podaży towarów z fabryk chińskich, a obecnie doświadczają one podobnych zakłóceń nie tylko w związku nową falą COVID, lecz brakiem w dostawach energii elektrycznej. Można dołożyć kryzys paliwowy w Wielkiej Brytanii i reglamentację ropy i benzyny, czyli sytuację, która nie występowała tam od czasu II wojny światowej.

Czy gospodarki zachodnie powinny zdywersyfikować źródła dostaw na rzecz produkcji z regionów bliższych rynków konsumpcji (near production)?

- Z pewnością na znaczeniu zyskuje dziś właściwa kompozycja między kosztem usługi logistycznej, bezpieczeństwem a trwałością i skutecznością łańcucha dostaw.

Nowy ład, jaki się wyłania z tej sytuacji kryzysowej (a przecież rozpoczęła się czwarta fala pandemii, kryzys nie został jeszcze zażegnany), na pewno spowoduje pewną refleksję dotyczącą zdywersyfikowania dostaw i poprawy ich bezpieczeństwa. Dotyczy to zresztą większości sfer gospodarczych, nie tylko transportu – przemysłu energetycznego, gospodarki magazynowej, potencjału ludzkiego itp.

W tych zmieniających się warunkach chcemy znaleźć mocną rolę dla siebie i określić nowe możliwości, wynikające z tych zmian.

Są pierwsze wnioski?

- Budujemy ofertę, która zapewnia bezpieczeństwo dostaw w całym łańcuchu i gwarancje, że nie dojdzie do ich zerwania. W zasadzie już to osiągnęliśmy, bowiem w okresie największego kryzysu pandemicznego kolej jako całość – w tym także my – jako jedyny środek transportu pracowała bez większych utrudnień w przewozach międzynarodowych.

 

×

KOMENTARZE (6)

Do artykułu: Czesław Warsewicz, PKP Cargo: w logistyce wyłania się nowy ład

  • Jan K 2021-10-15 05:51:19
    Czy ten chłop pracuje w innym CARGO niż ja brak ludzi do roboty na wszystkich ważniejszych stanowiskach do tego zaczęli odchodzić do konkurencji z powodu braku podwyżek od dwóch lat pracownicy powyżej 45 roku życia. Nie było gorszego prezesa w całej historii CARGO niż Czesio Niszczyciel i nie ma z tym nic wspólnego pandemia schodzenie na dno zaczęło się dużo szybciej. Może w końcu go ktoś odwoła z całym zarządem.
  • Pantuniestał 2021-10-14 19:39:57
    Czesiek nie od dzisiaj jest oderwany od rzeczywistości. Brakuje ustawiaczy, spawaczy, rewidentów. Ale skoro prezesik obiecuje że będzie grupa logistyczna to po co oni? Na zbity pysk wszystkich a lokomotywy na złom. Zostanie armia darmozjadów w biurach. Swoją drogą nie wspomniał Czesiek ile bierze za prezesowanie.
  • Pppppppp 2021-10-13 15:25:51
    A my w pojedynkę za ustawiaczy na Brochowie tyramy a tu fantastyki.Rewelacjia.
  • Marcin 2021-10-13 15:08:55
    Bolszewicka propaganda w obajtkowym szmatlawcu. A tymczasem cargo leży i kwiczy. PiS doprowadziło tą spółkę do ruiny. Ograniczają, zamykają i likwidują już co się da, a produkują jedynie długi. Nazywając rzecz po PiSowsku, "zwijają się".
  • gosc 2021-10-13 11:28:59
    PKP Cargo niech spróbuje naczepy przewozić, Gdańsk-Warszawa- Kielce-Kraków- Katowice i spowrotem na początek, koszty kierowców są znaczne jeśli czasowo taki przejazd będzie podobny a 2x tańszy to macie ok 30 % przewozów Tirami a ludzie tańsze towary i nie zatłoczone drogi
    • Kasper 2021-10-15 11:05:48
      Ten pomysł wymaga podejścia systemowego tj. jak w Austrii. Nie ma woli politycznej, aby go zrealizować. Lobby samochodowe jest dość silne.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.16.210
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!