Remonty i przebudowa 200 dworców kolejowych, czy stworzenie aplikacji, która pozwoli na uzyskanie informacji na temat miejsc przesiadkowych, dworców i przystanków - to niektóre działania przewidziane w programie Dostępność plus w zakresie transportu.
- Rząd planuje przeznaczyć na wszystkie działania w zakresie transportu w ramach programu Dostępność plus 20 mld zł.
- Zdaniem twórców programu mobilność, transport, możliwość swobodnego przemieszczania się, to obok architektury drugi najważniejszy element rzeczywistości, decydujący o jakości i niezależności życia nas wszystkich.
- Choć - jak przyznano w publikacji dot. programu - w kwestii dostępności środków transportu wiele się zmienia na lepsze, to wciąż zdecydowana większość taboru pochodzi z czasów, kiedy kwestia dostępności nie była w ogóle brana pod uwagę.
Program zakłada, że wszystkie nowo zakupione autobusy i tramwaje będą przestrzenią dostępną i przyjazną dla osób o szczególnych potrzebach. Dotyczy to nie tylko tramwajów, autobusów czy pociągów, ale całej infrastruktury okołotransportowej - remontowanych i modernizowanych dworców, przystanków, zajezdni i poczekalni.
Możliwość korzystania z transportu publicznego determinuje dostępność innych usług publicznych - takich jak usługi zdrowotne, opiekuńcze, edukacyjne czy dostęp do zatrudnienia i korzystania z dóbr kultury.
Sprawny i dostępny transport publiczny może skutecznie niwelować zróżnicowanie przestrzenne w dostępie do innych usług, a tym samym istotnie przyczynia się do zrównoważonego rozwoju terytorialnego oraz spójności przestrzennej i społecznej.
W zakresie kolei rząd planuje opracowanie Krajowego Planu Wdrożenia rozporządzenia Komisji Europejskiej (TSI PRM), które weszło w życie od 1 stycznia 2015 roku. Rozporządzenie stanowi jak musi wyglądać infrastruktura i tabor kolejowy w krajach Unii Europejskiej pod kątem zapewnienia ich dostępności dla osób z niepełnosprawnościami i osób o ograniczonej mobilności.
Rozporządzenie ma zastosowanie dla nowego taboru i nowo powstającej infrastruktury. Realizacja KPW TSI PRM pozwoli na uzyskanie stopnia dostosowania pod względem dostępności w odniesieniu do dworców kolejowych, peronów oraz kolejowego taboru przewozowego.
Zostaną ponadto opracowane m.in. strategie dostępu do infrastruktury pasażerskiej wszystkim osobom z niepełnosprawnościami i osobom o ograniczonej możliwości poruszania się wraz z przepisami ruchowymi dla każdego dworca kolejowego i wdrożone poprzez odpowiednie procedury i szkolenia personelu.
Określone zostaną także zasady tworzenia map dotykowych dworców, stacji pasażerskich i przystanków osobowych dla podróżnych niewidomych tak, aby - według jednego wzoru - możliwe było ich wykonanie dla tych obiektów.
W ramach Dostępności plus planowany jest remont i przebudowa 200 dworców kolejowych. Zgodnie z danymi z września 2017 roku na sieci kolejowej Polski znajduje się obecnie 639 czynnych dworców kolejowych, z czego 584 jest zarządzanych przez PKP S.A.
Usuwanie barier w zakresie dostępności infrastruktury dworców, stacji pasażerskich i przystanków osobowych będzie realizowane poprzez odnowę lub modernizację istniejących, a także budowę nowych obiektów.